KUIH KUBA GULING TAK SELAMAT DIMAKAN?

Assalamualaikum...

Image result for kuba guling

SEJAK cerita tentang Kuih Kuba Guling tersiar di Siaran Berita TV1 dan TV3
kemudian viral pula di laman social,
bagaikan satu fenomena melanda negara. Di kalangan kakak-kakak yang rajin buat kuih, 
ramai sangat yang dah mencuba bila resepinya tersebar di laman-laman sosial.
Maklumlah, bukan dekat nak pergi Rantau Panjang tu.
Jadi, penyelesaiannya buatlah sendiri.
Sk juga dapat tahu, beberapa gerai bazar ramadhan di Kelantan juga telah mula menjual kuih yang mendapat permintaan ramai ni.

Image result for kuba guling

Masa baca resepi tentang penggunaan tempurung kelapa yang dibakar dan diambil airnya sebagai kaedah untuk mendapatkan warna hitam supaya menyerupai kuba (kerbau) tu, Sk langsung tak terfikir pun kesannya kepada organ dalaman manusia.
Tapi kelakarnya sejak kelmarin, baca status seorang kawan fb tentang permintaan ayahnya nak makan kuba guling ni dan barulah Sk tersedar tentang bahaya yang terkandung dalam bahan resepi kuba guling dari bahan bakar tempurung kelapa.
Sk pulak bukanlah pakar bab pemakanan ni, Sk sendiri baru sahaja tercebur dalam dunia masakan belum setahun jagung.

Tapi tadi, terbaca pulak posting dari Suria Blogger Lekat Lekit.
Suria berkongsi maklumat yang dibacanya dari

Isu abu dari tempurung kelapa
Ramai bertanyakan, adakah abu dari tempurung kelapa ini bahaya? 
Jawapannya tidak sama sekali. 
Abu dari tempurung kelapa atau lebih dikenali dengan arang aktif ‘activated charcoal’ merupakan satu komponen yang terhasil apabila tempurung kelapa berkenaan dibakar pada suhu tinggi menghasilkan karbon. 
Dalam kuba guling, abu ini akan digunakan terus dalam masakan. 
Namun untuk penghasilan ubatan, abu ini akan diproses dengan suhu tinggi menjadi lebih poros. Tempurung kelapa yang dibakar juga dihasilkan sebagai ubatan yang dikenali sebagai pil charcoal atau activated charcoal
Selain itu, abu ini juga merupakan asalnya serbuk pewarna hitam yang terdapat di bakeri ketika ini. 
Activated charcoal juga lazim digunakan dalam pelbagai produk kecantikan seperti ubat gigi, pencuci muka dan sebagainya.
Activated charcoal sebagai ubatan
 Ramai sebenarnya pernah mengambil activated charcoal
Ubat ini lazim digunakan dalam kes gastrik bagi pembuangan gas/penyerapan gas di dalam perut dan kes apabila ketoksikan hepar yang berlaku akibat pengambilan ubat tahan sakit yang berlebihan. Ubat activated charcoal boleh didapati di farmasi dan tidak perlu preskripsi doktor.
 Image result for kuba guling
Activated charcoal sebagai bahan makanan
 Sebelum viral kuba guling, ramai sebenarnya telah menggunakan activated charcoal ini untuk menghasilkan kesan hitam dalam makanan terutamanya produk bakeri/roti atau aiskrim. 
Produk ini popular di Malaysia dan di luar negara sebagai trend baru.

Adakah ia selamat?

Activated charcoal adalah selamat untuk dimakan. Dos yang berlebihan akan menyebabkan kesan malnutrisi tubuh di mana activated charcoal/abu ini akan menyerap nutrient lain seperti kalsium, kalium dan nutrient lain. Selain itu, activated charcoal juga boleh menyerap kesan efektif ubatan lain seperti ubat asma dan ubat hormone yang lazim diambil oleh pesakit PCOS (Polycystic Ovarian Syndrome). Walaupun begitu, dos ini hanya akan dicapai apabila kita mengambil pil activated charcoal sebagai ubatan, bukan dalam makanan. Dos/Jumlah yang digunakan dalam makanan adalah sedikit dan tidak akan menyebabkan kesan sampingan. Sebagai tukang masak pula, jangan pula gunakan secara berlebihan kerana abu ini adalah pahit, gusar nanti akan menganggu rasa masakan anda. Nah, jangan pula anda makan kuba guling tiap masa, pagi petang siang dan malam ya hanya kerana ia selamat. Ingat, dalam konsep toksikologi, dos/jumlah yang akan menentukan samada ianya adalah ubatan dan racun bagi tubuh anda.

Activated Charcoal dan Polisiklik Aromatik Hidrokarbon
Walaupun kedua-dua mempunyai warna yang sama, namun karakternya berbeza. 
Polisiklik hidrokarbon (PAH) yang terhasil akibat pembakaran arang/minyak pada suhu tinggi yang lazimnya akan terdapat pada kesan kehitaman produk makanan seperti sate, daging bakar, roti canai dan sebagainya adalah satu komponen yang dilaporkan oleh IARC (International Agency for Cancer Research) sebagai komponen yang meninggikan risiko untuk memperoleh kanser (karsinogen). Sebaliknya, activated charcoal adalah arang aktif yang lazim digunakan dalam perubatan tradisional untuk bahan detoks tubuh kerana strukturnya yang mikro. Bayangkan activated charcoal ini sebagai span yang dapat menyerap pelbagai komponen lain.

Kesimpulan
Dalam prinsip toksikologi terutamanya toksikologi makanan, ingin ditekankan semula setiap yang dimakan itu akan menjadi ubat atau racun, bergantung kepada dos/jumlah yang dimakan. Oleh itu, kuba guling viral memang selamat untuk dimakan, namun, jangan pula ketagih dan makan pada tiap masa sehingga menyebabkan kesan sampingan pula.Jika anda penggemar kuba guling, anda sebenarnya perlu risau kepada amaun gula yang terdapat dalam setiap kuih itu, tinggi kalori tu!, dan bukan pada pewarna berkenaan.

Wahhhh.. Jelas dah sekarang Kuba Guling selamat dimakan.
Dan untuk pengetahuan anda, anda boleh mendapatkan perisa charcoal ni di bakeri shop.
tapi kalau nak yang ori, kenalah bakar tempurung kelapa sendiri tau.

Wassalam.
Sumber Gambar : Google Image


7 comments:

  1. Kat sini ta jumpa lagi kuih kuba guling ni.
    kerbau berguling adalah.

    ReplyDelete
  2. tak teringin lagi nak makan...hehehehe

    ReplyDelete
  3. Kak rose pun tak teringin lagi nak makan... kaler hitam tu yg membantutkan rasa... hihi

    ReplyDelete
  4. wlpn tgh viral tapi tak teringin pula nak cuba..lagipun takde jual kat bazar rumah ciktom.

    ReplyDelete
  5. Tak sedap kak..opsss *sambil tutup molot*

    ReplyDelete
  6. macam seram kaler hitam tu..hehehe

    ReplyDelete
  7. aiyooo gitu sekali tapi cone eskrim yang charcoal penah raya. tibai jela telan hehe..

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih