MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Saturday, November 13, 2010

PUDING COKLAT BERSOS OREN



ASSALAMUALAIKUM wbt

PETANG ni hujan, patutlah tengahari tadi rasa panas lain macam. Yang ni bukan hidangan petang kami. Ini resepi tertunda untuk makan-makan minggu lepas. Resepi asal puding coklat bersos kastard oleh DJ, yang ini sosnya perisa oren pula. Agak masam, siapa yang suka bolehlah cuba ya.

Bahan-bahan Puding Coklat :
10 g serbuk agar2 (plain)
500 ml susu segar
250 ml susu cair
100 ml air
3/4 cawan gula pasir
2 sb susu pekat2
sb serbuk koko (bancuhkan dengan sedikit air panas)
1 sb tepung kastard + 2 sb air ~ kacau rata
1 sb mentega1 sk esen vanilla

Cara-cara:~ Larutkan agar-agar dan gula bersama 100 ml air.
~ Kemudian, masukkan susu segar, susu cair dan susu pekat. Kacau sebati dgn api perlahan.
~ Kemudian, masukkan koko, esen vanilla, tepung kastard dan mentega. Apabila sebati tutupkan api. Tuangkan ke dalam bekas bersesuaian. Sejukkan.

Sos Oren:
200 ml susu segar
150 ml oren sunquick (boleh kurangkan kalau tak suka masam)
1 sb tepung kastard bancuh ngan sedikit air
~panaskan susu segar dan oren sunquick, kacau sentiasa.
~masukkan bancuhan tepung kastard, kacau lagi hingga sos pekat. Sejukkan dan hidangkan bersama puding coklat.

2 comments:

  1. kak yus..cam best je kalau kastard tu rasa masam2 kan..nanti bleh cube lah..lain skit tuu

    ReplyDelete
  2. wow..

    pandainya kak buat sos oren..
    ayu teringin nak buat, tapi tunggu en zalie sihatlah yer..

    tq kongsi resepi..sangat menyelerekan,.lagilah ada strawberry

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

26 SYAWAL

Assalamualaikum... ALHAMDULILLAH.. dah hari ke 26 kita meraikan Syawal. Ramai yang mengambil kesempatan mengadakan rumah terbuka da...