MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Saturday, June 30, 2012

TERPERANJAT YANG TERLAMPAU

ASSALAMUALAIKUM...

KALAU nak tahu saya ini berdarah gemuruh. Cepat sangat terkejut oleh sesuatu dan penakut. Tapi dalam penakut-penakut saya, suka pula tengok cerita hantu. Dalam penakut-penakut saya, saya adalah antara orang yang berani mengeluarkan pendapat ketika dalam mesyuarat. Dalam penakut-penakut saya jugak sayalah yang selalu jalan di hadapan sekali  bila masuk rumah hantu.. bila nak jumpa cikgu... bila nak jumpa orang besar-besar ;p. Sebab dalam ketakutan tu ada keberanian dan kekuatan. Dan agaknya orang lain tu lebih penakut dari saya.. hehe.

Saya masih ingat ketika saya berusia 7 atau 8 tahun. Saya rasa paling tua pun 8 tahunlah sebab masa tu saya tinggal di Kampung Melayu Batu 10. Saya ingat lagi kami tinggal menyewa masa tu di rumah Pak Usop dan isterinya Mak Zai sehingga saya tamat darjah 2 dan selepas itu saya meneruskan persekolahan rendah saya di Sekolah Kebangsaan Rimba Terjun, Pontian. Suatu hari Mak Lang saya datang ke rumah bersama dua sepupu saya yang saya panggil Kak Ani dan Mahathir. Mahathir ni sebaya dengan saya.. :-))

Malam tu, kami budak-budak kecil comel lote ni duduk berkumpul ramai-ramai. Saya duduk di atas kerusi rotan jongkit-jongkit. Kami semua mengadap Kak Ani bercerita, Kak Ani ni kiranya antara yang paling tualah di antara kami selain Along. Kami yang ada di situ ialah Sari (saya), Puspa (Angah), Kak Dewi (Along), Kak Ani dan Mahathir. Perasan tak nama kami bertiga beradik ialah Dewi, Puspa, Sari??? Itu nanti cerita kemudianlah ya.. hihi.

Ceritanya begini :

Duluuuuukannnn, ada seorang makcik ni dia tinggal dengan anak dia yang bernama ....... (tak ingat nama apa yang Kak Ani sebut). Satu harikan, mak diakan... (orang Johor kalau cakap memang banyak 'kan') tengah masak kat dapur. Anak diapun duduklah depan mak dia tengok mak dia masak. Lepas tu, mak dia pun kan nak tumbuk sambal belacan. Lepas tu, anak dia pun bertanya dengan mak dia.

"Mak.. mak... cantiknyaaaaa cincin mak..." sambil tunjuk cincin yang mak dia pakai.

"Mak.. mak.. nanti.. kalau mak mati.. boleh tak saya minta cincin mak?"

"Booolehhh, nanti kalau mak mati, ambiklah cincin ni."

Tiba-tibakan esoknya mak dia pun mati. Lepas tu bila orang dah tanam, dah balik rumah, baru dia teringat yang dia lupa ambik cincin mak dia. Dia pun terus lari pergi kubur dan cangkul kubur mak dia. Dia pun buka kain kapan mak dia dan cuba cabut cincin mak dia...

(Masa ni semua senyap.. duduk rapat-rapat... seram gila wooo Kak Ani cerita...Kak Ani memegang jari manisnya melakonkan bagaimana cara budak tadi nak cabut cincin dari jari mak dia dengan bersungguh-sungguh. Kami yang dengar nipun sungguh-sungguh jugaklah... huhu)

Sambung...

Lepas cuba cabut... cabut... cabut... tak jugak boleh cabut. Jadi budak ni pun pergi balik rumah ambik parang. Lepas tu dia pergi balik kubur mak dia, dia terus potong jari mak dia.

*Suspen betul masa ni..

Malam tu, masa dia dalam rumah, tiba-tiba ada orang ketuk pintu. Dia pun buka pintu, dia tengok ada sorang makcik ni. Makcik tu cakap..

"Tolong makcik nak, makcik haus, makcik nak air..."

Diapun jemputlah makcik ni masuk ke dalam... lepas tu dia pun pergi buat air. (Dalam hati tertanya-tanya, makcik tu hantu ke orang??)

Lepas tu, dia pun bawa air tu, bagi kat makcik ni. Makcik tu pun ambik dan terus minum. Lepas tuuuu.. (dengan gaya seram) dia perasan yang jari makcik tu satu kodong. Dia pun tanya...

"Makcik.. makcik... kenapa jari makcik kodong?"

Nak tahu apa yang Kak Ani buat?? Dia terus sergah saya yang betul-betul dekat depannya begini.

"KAU YANG AMBIK!!!!"

Masa tu seluruh semangat saya rasa terbang. Jantung saya rasa macam putus dan terkeluar dan.....

"Huwaaaaaaaaaaaaaa!!!" Saya melalak sekuat-kuat tidak. Waaaaaaa... terperanjat tau tak? Terperanjattttt!!!
inilah Kak Ani dan keluarganya.. suaminya tu Abang Ramli, sepupu saya juga... kredit gambar fb anak saudara saya.. Ili Aisyah
Bersambung...

6 comments:

  1. haha...penakut...meh dgr cite real punya mak akk, hantu raya gegar rumah....seram sejok kita org:-)
    budak2 suka cerita hantu kan....hantunya tah mana2...

    ReplyDelete
  2. assalam
    salam kenal
    he he terperanjat akak tp kan kalu dengar cerita seram ni nak lg yg menceritakan tu pun gaya seram memang berdebar2 jugak he he

    ReplyDelete
  3. isyh kalo mlm2 cerita mau nya terkucil haha!

    ReplyDelete
  4. suspen kak, sy ni penakut juga, tp nak baca...hehe

    ReplyDelete
  5. Salam sari,klu k.atie kena sergah ngan citer hantu tu..maunya trjerit ketakutan :D

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

FESKO KPYPJ 2017

Assalamualaikum... Sk ingin mengajak anda yang tinggal berhampiran Kulai atau sekitarnya untuk sama-sama memeriahkan Festival Konvokesy...