NASI BERIYANI DALAM DULANG... MENGIMBAU ZAMAN PERSEKOLAHAN

Seri Kandi Tanah Jauhar
2
ASSALAMUALAIKUM...


SEMALAM telah berlangsung majlis sambutan Maulidur Rasul SAW
peringkat kolej di sekolah SK mengajar. Sangat terasa kemeriahannya tahun ini mungkin kerana SK terbabit secara langsung dalam sambutan ini. Walaupun penat tapi sangat seronok. Bila dah habis majlis dan nak naik ke bilik SK yang terletak di tingkat 4 barulah SK terasa yang betis SK macam bengkak semacam. Rasa terhoyong-hayang masa naik tangga tu.. sikit lagi mahu tersadung anak tangga. Nampak sangat badan ni dah semakin tua dan kesihatan pun dah mula merosot... huhuhu.


Sementara menunggu acara penyampaian hadiah dan cenderahati (SK AJK)
 jadi SK 'join'lah AJK makanan di belakang dewan. Untuk majlis sambutan kali ini, seperti tahun-tahun yang lepas kami telah sebulat suara bersetuju untuk menghidupkan sunnah Nabi SAW untuk makan beramai-ramai di dalam dulang. Jadi Katering yang kami tempah telah menunjukkan cara hendak menyediakan dan mencedok nasi ke dalam dulang supaya cukup dan tidak pula berlebih. Lepas dah ditunjukkan satu contoh tu disuruhnya pulaklah kami makan... tengok cukup tak.. boleh kenyang tak.... katanya... heheheh.


Tak perlu banyak lauk... satu lauk pun sudah cukup sedap dan mengenyangkan tau. Betul-betul mengimbau zaman sekolah rendah dulu. Biasanya kalau dah dapat dulang makanan kami ramai-ramai akan mencari port yang paling best iaitu di bawah pohon kelapa di tepi padang. Syok gilerlah makan ramai-ramai sambil menghirup udara segar. Bila makan dalam dulang ni nikmatnya memang luar biasa sedap. Di Johor, acara makan dalam dulang ni memang sudah menjadi tradisi setiap kali ada majlis macam ni. Dan tradisi ini masih diteruskan di sekolah kejuruteraan tempat SK mengajar ni. Alhamdulillah...

Post a Comment

2Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Kak, berapa orang makan sedulang tu? Sedapnyaaaa. Lauk simple pun jadi sedap kan.

    ReplyDelete
  2. Emmm cedapnye....teringat zaman usrah dolu2. Mkn dlm dulang cam ni.

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!