MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Monday, May 12, 2014

IBU DAN EMAK BERBESAN

ASSALAMUALAIKUM...


SEPATUTNYA Sk post kisah ini semalam tapi semalam seharian kepala Sk ni berdenyut-denyut macam dicengkam-cengkam. Bila dah macam tu, apapun tak boleh la. Shut down lappy jer.. tengok lama-lama makin berdenyut isi kepala ni haaa. Alhamdulillah, hari ini rasa okey. Sebenarnya pendingin hawa di bilik pejabat Sk ni dah tak dingin. Dah diperiksa oleh juruteknik rupanya motornya rosak. Dah berapa bulan jugaklah berpanas, maklumlah bilik aquarium ni mana ada tingkap. Harapkan kipas jerlah.. terpaksa buka pintu luas-luas bagi udara luar masuk. Entah bila nak dibaiki, Sk pun tak tahulah. Haishhhh!

Okey, Sk rasa semua pun dah kenal yang mana ibu Sk dan yang mana mak mertua. Pertemuan ini baru sahaja berlangsung awal Mei lalu ketika Sk balik ke Kola Ketil, Kedah bersama seluruh keluarga Sk. Untuk pengetahuan semua mak mertua Sk tu mengalami stroke dan lumpuh sebelah badan tak silap Sk hampir 9 tahun juga. Sejak itu, mak hanya duduk di situ dan tak boleh buat kerja lain. Selalu setiap kali Sk balik mak akan mengeluh tentang keadaan mak yang sudah begitu lama tak boleh berjalan. Tapi mak sihat dari segi lain cuma tak mampu nak bergerak. Dalam setahun dua ini pendengaran mak juga dah tak berapa elok. Mak sudah berusia lebih 80 tahun. Kadang-kadang rindu juga dengan masakan emak. Sk ingat lagi masa Sk baru kahwin dulu, setiap kali balik macam-macam masakan emak untuk anak bongsunya. Kita pun tumpanglah jugakkan. Tiap petang ada jer yang mak masak dan buat. Sarapan pun istimewa setiap hari. Kini tugas memasak diambil pula oleh kak. Sk ni pandai makan jer, bolehlah tolong kacau-kacau kat kuali tu haaa.. hahaha. Sekarang ni ada pembantu yang menguruskan mak sebab mak hanya tinggal berdua dengan kakak yang dah berusia lebih 50 tahun. Tentunya kudrat kak tak kuat untuk menguruskan mak tanpa bantuan.


Ibu Sk pula dah tak berapa nak sihat juga. Kalau Sk telefon selalu mengadu demam. Demam ni macam-macam. Sakit perut pun boleh membawa demam. Badan penat pun rasa nak demam. Sakit tulang, sakit kaki, sakit lutut, sakit urat semua boleh menyebabkan rasa nak demam. Dalam demam masih gagah memasak dan mengerjakan kain baju. Kadang-kadang sibuk nak mengemas juga walaupun dilarang. Macam tulah orang perempuan kan, sepatah kata mak, berbulu bijik mata kalau tengok rumah bersepah.

Sambutan hari ibu semalam, Sk rasa tahun ini adalah yang paling tak best kerana Hari Ahad merupakan hari bekerja. Sejak Jumaat lepas (sejak khamis pun) Sk rasa macam tak cukup hari. Sambung pulak dengan hari sabtu, pun ada macam-macam agenda. Jadi Sk cuma dapat telefon sahaja. Balik kerja tak dapat singgah ke sana pulak sebab Sk ada janji hendak buatkan kek untuk kawan yang mengidam. Dia rancang nak makan-makan kek pada hari esok sempena cuti. Jadi, Hari Ibu semalam berlalulah seperti sebuah hari-hari yang biasa. Yang orang sekarang dok canang, hari-hari adalah hari ibu.. ialahhhh.. suka hati... Tapi tengoklah ya esok macam mana. Ni... nak bagi tahu ni. Esok hari jadi Sk tau, ehemmm... Jadi, UKE kot yang kata, apa kata kita pulak bagi hadiah sempena ulangtahun mak kita melahirkan kita. Sk tengah fikir-fikir nak bagi apa. Urmmmm... apa ek???
awak nak bagi kita hadiah apa ek???

4 comments:

  1. Masak2lah.. Kite demam nk tumpang mkn.

    ReplyDelete
  2. Coklat FRoche pun ok jer...tapi nak sejambak busarrrrr punya. Hahahahahahha

    ReplyDelete
  3. samalah anapun sakit kepala sangat dua tiga hari ni, blog lama terbiar..ana telah kehilangan kasih ibu mertua hampir setahun yang lalu,mak masih ada dan macam ibu Sk semakin dimamah usia,namun cergas bergerak cuma cepat letih..selamat hari ibu buat semua ibu2 semoga kita semua sentiasa didalam rahmat dan kasihNya..amin.

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

FESKO KPYPJ 2017

Assalamualaikum... Sk ingin mengajak anda yang tinggal berhampiran Kulai atau sekitarnya untuk sama-sama memeriahkan Festival Konvokesy...