MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Sunday, January 1, 2017

DIARI DISEMBER 2016 PART 2

Assalamualaikum...

SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU 2017
Hari ini anak-anak di Johor, Terengganu, Kelantan dan Kedah telah memulakan sesi persekolahan di tahun 2017 setelah sebulan satu minggu bercuti. Ibu-ibu dah mula sibuk di dapur menyiapkan sarapan dan bekalan anak. Ayah-ayah juga sibuk dengan urusan menghantar dan menguruskan anak-anak ke sekolah. Semoga semuanya baik-baik belaka, InsyaAllah.

Alhamdulillah, Iman juga melangkah ke sekolah dengan penuh azam tahun ini.
Kata Iman, tingkatan empat bukan tahun berbulan madu.
Sk bangga dengan Iman sebab minatnya yang mendalam untuk belajar walaupun ada kalanya nasib tidak menyebelahinya. Sk kata, dia perlu berusaha lebih gigih, membuat lebih banyak latih tubi dan tidak mudah berpuas hati dengan apa yang dia capai. Iman terus memacu tumbukan ke udara dengan semangat tahun baru. Semoga semangat itu tak akan layu, Amiinnnn.


Sk dan Rombongan Cik Kiah akhirnya selamat sampai ke Dataran Kolej lebih kurang jam 1 pagi. Sebaik memasuki kawasan dataran, SK nampak ER telah menunggu. Kesetiaan menunggu yang tak  pudar sejak lebih 20 tahun mengenalinya. ER adalah seorang yang 'punctual'. Kalau dia lambat tu maknanya adalah puncanya. Sk pulak angin lain macam kalau menunggu lebih sejam, hahaha. Sampai di rumah, Iman masih belum tidur. Setia jugak menunggu emaknya pulang dengan selamat. Alhamdulillah, semuanya baik-baik sahaja sama ada yang ditinggalkan atau yang meninggalkan. Seminggu selepas balik ke JB, Sk mendapat khabar berlaku runtuhan tanah di CH. Mujur sangat kerana bengkel dipercepatkan seminggu dari tarikh yang dirancang.

INDIANLICIOUS RESTAURANT

Image may contain: food

Pagi itu, kami bersarapan di Indianlicious yang terletak di Bandar Baru Kangkar Pulai.
Kelakarnya dua hari sebelum itu ER dah datang membuat pesanan 12 keping apom dan apom itu dibuat khas untuk kami. Tak ada menu apom pun sebenarnya di sini.. hihihi.
Apomnya lembut dan sedap, begitu juga kuah santan dan kari ayam. Sememangnya suatu yang sempurna sebagai pengalas perut untuk kami memulakan perjalanan yang jauh.

Image may contain: food

Ini pula gambar semalam, tekak ni teringin sangat nak makan nasi daun pisang di Indianlicious padahal di rumah ada aje lauk Asam Pedas Ayam, hurmmm. Nasib baiklah Pak Inche nak melayan tekak mengada Mak Inche semalam, hahahaha. Macam biasalah pilihan Sk di restoran India tentunya daging kambing dan sayur yang banyak.

VISTANA HOTEL, KUANTAN

No automatic alt text available.

Percutian hujung tahun katanya sebelum meladeni kerja yang tak sudah-sudah menjelang 2017.
Selepas hampir 17 tahun melayari rumahtangga, Sk semakin memahami dan imun dengan perangai ER yang workaholic tapi bila kerja-kerja dia selesai maknanya kena layankan aje kalau dia nak bercuti ke mana-mana. Jadi, ini destinasi terakhir kami 2016. Kalau selalunya ER memilih Pantai Balok atau Cherating, kali ini ER beralih selera di pusat bandar Kuantan.

Image may contain: bedroom and indoor

Katil dia Sk bagi lima bintang. Bayangkan perjalanan hampir 11 jam dari Cameron Highlands ke Johor Bahru, tidur empat jam di rumah dan sambung semula lima jam perjalanan ke Kuantan, lena di sini bagai diulit intan rasanya, hahaha.

Image may contain: indoor

Bilik air konsep hitam putih kelabu yang mengerlip-ngerlip. Kebersihan sungguh tip top!

Image may contain: one or more people

Haiiii.. bilalah Pak Inche nak ubahsuai bilik air macam hotel ni??? Errrr..

No automatic alt text available.

Comel jer kan!

No automatic alt text available.

Dah belek bilik, jom kita pergi shopping dan makan!
Kami memilih untuk ke East Cost Mall, salah satu shopping mall yang terbaik di Kuantan lepas tu tengok Hotel Zenith betul-betul berdepan dengan East Cost Mall. Terus tak puas hati kenapa tak duduk dekat Zenith, hahahaha.

Image may contain: one or more people

Dalam perjalanan pagi tadi ER tanya kenapa Sk tak mekap. Sk malas sebenarnya tapi Sk bagi alasan barang mekap dah habis. Terusssss dapat yang baru, hahahaha.

SATE ZUL

Lepas shopping, malam tu plan nak makan Sate Zul jer. Tapi punyalah penamak, makan tiga beranak tapi order sate 80 batang,erkkkkk!

Image may contain: food

Pilihan Sk tentulah sate kambing. Sedap sangat sate dan kuah kacangnya tu tak berhenti-henti mencapai secucuk demi secucuk. Sebenarnyakan, kitorang terlupa saiz sate di Sate Zul ni besar, itu yang termintak sampai 80 batang, muahaha.

Image may contain: food

ER mintak sate perut. Kalau di Johor sate perut tu usus lembu tapi di sini rupanya babat lembu. Haaaa.. sape nak makan tuala tu banyak-banyak Pak Inche????

Image may contain: food

Dah lama tak makan pulut mangga, urmmmm.. sedapppp.
Lepas tu sate tak habis, bungkussssssssss.. cadangnya malam-malam lapar boleh ulang, hahaha.

Image may contain: food

Pagi tu sarapan Bihun Goreng dan Jemput-jemput, hehehehe. Aik, bukan selalu sarapan American Breakfast ke SK??

Image may contain: food

Aaaaa... haruslahhhhh. Chicken Pie tu sangat-sangat-sangattttlahhhh sedapnya.

Image may contain: 1 person, standing

Ini budak sibuk nak jalan-jalan.. hurmmm.. ke mana kita??

NASI BERIYANI KAMARUDDIN

Image may contain: food

ER sibuk sangat nak cuba makan Nasi Beriyani Kamaruddin yang khabarnya femes di Kuantan.
Huhuhu.. beriyani kat JB pun ada bahhhh. Tapi dia nak jugak.. alahaiii.. jom laaa..
Boleh tahan ramai juga pelanggan di restoran ni tapi yang paling memeranjatkan Sk, kenapa macam kedai mamak. "Memanglah kedai mamak," kata ER. Fuhhh.. sabar ajelah. Mamak kat Johor pun semua jual beriyani, ahahah.

Kami ditanya, nak lauk apa? Sk dah bayangkan beriyani kambing sekali dia kata ada ayam dengan ikan jer. Serius??? Makan beriyani dengan ikan????
Kami sebulat suara memilih ayam. Tidak lama kemudian adik tu datang menatang kuah dhal, pencuk yang hanya ada timun serta kuah kari.
"Ini kari apa?" tanya kami. "Kari ikan." "Haaa... baiklahhhh!"

Image may contain: food

Lepas tu, dia menghantar tiga pinggan nasi beriyani yang ada ayam goreng.
"Ayam goreng???" sekali lagi Sk terperanjat, nasib tak pengsan kat situ, hehehehe.
Pertama kali Sk makan nasi beriyani dengan ayam goreng dan kuah kari ikan. Kari ikan tu memang tak sesuai langsung digandingkan dengan nasi beriyani. Mujur ada dhal dan timun pencuk.
Tapi.. nasinya sedap dan lembut walaupun hanya guna beras biasa. Ayamnya walaupun nampak goreng gitu-gitu tapi rempahnya meresap hingga ke dalam tau dan itulah agaknya yang menjadikan Beriyani Kamaruddin ni amat istimewa. Siap masuk foursquare lagi!

HAI PENG KOPITIAM

Image may contain: sky and outdoor

Baru sendawa makan beriyani, ER mengajak ke Hai Peng Kopitiam yang terletak di Chukai, Terengganu.  Biar betik Pak Inchek???
Lepas tu Sk kira-kira ada sejam perjalanan yang memungkinkan untuk kami lapar semula, maka.. jomlah kita ... muahaha. Sepanjang perjalanan hujan turun sederhana lebat.. sejukkkk.

Image may contain: people sitting, coffee cup, drink, food and indoor

Perajalanan yang tak terasa, akhirnya kami tiba juga ke kopitiam yang menjadi legenda di kalangan peminatnya, Sk tanya adik yang ambil pesanan tu, kopi apa yang paling sedap. Terus dia jawab kopi susu. Okeh, kopi susu satu!!! Iman dan ER pula mintak kopi ais. Huhu.. hujan-huja  minum aiskah??

Image may contain: food

Iman memilih makan bihun goreng, Sk mintak dua set roti kahwin dan kami kongsi makan bertiga.

Image may contain: food

Bihun Sup Daging untuk Pak Inche yang teramatlah sedapnyaaaa.

Image may contain: food and indoor

Egg Mayo Sandwich untuk Sk tapi Sk makan separuh, Iman makan separuh.
Rotinya sungguh gebu dan intinya sungguh memikat.
Dah.. dah.. jom balik Kuantan.. huhu.

IKAN BAKAR TANJUNG LUMPUR

Malam itu sebagai pelengkap syarat ke Kuantan, Sk berazam untuk makan ikan bakar di Tanjung Lumpur. Tengok, nak makan pun ada azam, hahaha. Sk berulang kali mengingatkan ER yang Sk tak kisah makan di mana pun asalkan bukan Roti Canai.. hahahah.

Boleh baca post Roti Canai DI SINI.

Nasib kami baik, walaupun sampai ketika waktu sesak di mana kenderaan pengunjung sedang berpusu-pusu keluar dan masuk, namun ada satu kereta yang keluar sebaik sahaja kami sampai di hadapan Ana Ikan Bakar Petai. Walaupun begitu, kami memilih untuk tidak makan di Ana kerana terlalu ramai pengunjung. Cukuplah sekali dulu kami pernah makan di sini, dah merasa dan tak sanggup rasanya nak makan dalam suasana hiruk pikuk begitu. Kami menuju ke kedai bersebelahan Ana yang tidak bernama kecuali satu papan tanda lama bertulis tomyam dan masakan panas (tak silap). Di hadapan kedai ada tempat memilih ikan. Kami memilih ikan siakap, sedikit sotong dan udang. Cukuplah buat syarat makan di Tanjung Lumpur, gituuu.

Image may contain: people sitting, table, food and indoor

Sk bertanya, bagaimana cara masakan bakar di situ, mereka menjawab bakar sambal. Jadi, kami mintak semuanya dibakar sambal. Sebaik hidangan ikan bakar sambal diletak di atas meja, kami cepat-cepat merasa dan terus terbeliak biji mata masing-masing. sedap giler!!

Image may contain: food

Udang sorang dua ekor.

Image may contain: table and food

Ya Ampunnn.. memang rezeki kamilah makan di sini sebab sedap dan tidak mengecewakan.

Image may contain: food

Kami juga dihidangkan dengan air asam yang istimewa ini.
Serius, air asamnya sangat sedap, siap Sk mintak lagi semnagkuk dan kedua-dua mangkuk tu licin.. agagaga. Kenapa sedap sangat ni??? Masa bayar, Sk terus terang puji keenakan masakan di situ.
"Alhamdulillah, Mak saya masak," bukan main suka adik tu.

Terus balik hotel, zzzzzzzzzzz.

Image may contain: food and indoor

Esoknya Sk memilih memulakan bersarapan dengan Mee Rebus Jawa.
Alhamdulillah, sedap masakannya.

Image may contain: food

Tapi, nak juga sarapan ala Mat Saleh.. hehe

Image may contain: food

Pas tu makan putu mayam pulak, isk isk isk.

Dah dah.. jomlah pulang ke pangkal jalan.

Bersambung...

2 comments:

  1. Wow..pengakhiran 2016..makan..makan..makan.bahagia sgt tu kak...
    Btw.beriani tu mcm nasi minyak je..beriani style pantai timur

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum seri...wowww mmg mengancam ni...semuanya sedap2 belaka...:)

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

26 SYAWAL

Assalamualaikum... ALHAMDULILLAH.. dah hari ke 26 kita meraikan Syawal. Ramai yang mengambil kesempatan mengadakan rumah terbuka da...