AYAM KARIPULAY

Assalamualaikum...

Image may contain: food

DAH lama teringin nak rasa masakan yang dikongsikan 
Aunty Nanie Blogger Values Of Life ini.
Disebabkan semalam, Encik Rizar kata nak makan ayam bakar
dan dia minta buatkan kari jugak untuk kuah
Maka terhasillah Ayam Karipulay ni.
Haaaaaaa.. bunyi tu ada sebut kari
tapi tak ada guna rempah kari langsung ya
Tak silap Sk, Ayam Karipulay tu maksudnya
Ayam Daun Kari
Ini mungkin disebabkan penggunaan daun kari yang banyak dalam masakan ini.
Sangat mudah memasaknya
Tak payah nak bertukang sangat di dapur, haha.
Tuuuuu Sk suka
Disebabkan stok cili kisar Sk dah habis
maka Sk gunakan cili kisar yang siap jual di kedai 

Jom semak resipi.
Kata Aunty Nanie, resepi ni untuk 6 orang makan (jika ayam seekor)
Tapi bagi Sk, 10 orang pun boleh.
Sk masak setengah ekor ayam sahaja maklumlah..
hidup tiga beranak ajekan, kih kih kih.

Ayam Karipulay 
Resipi : Aunty Nanie

(mengikut sukatan Sk)

Bahan-bahan:
(A)
1/2 ekor ayam (dipotong 6)
1 kotak santan (200ml)
2 cawan kecil air
1 biji bawang besar*
4 ulas bawang merah*
4 ulas bawang putih*
1" halia*
1 senduk kecil cili kisar

Kisar semua bahan bertanda.
Masukkan semua bahan kisar dan bahan lain ke dalam periuk atau kuali.
Biarkan mendidih dan ayam agak masak.
Kacau-kacau sikit.


(B)
1/3 st serbuk kunyit
1/2 sudu garam
1 keping asam keping
15 tangkai daun kari (boleh ambil daunnya sahaja atau dengan tangkai sekali)

Masak sehingga pekat.
Tutup api.

Hidangkan bersama nasi putih atau roti.
Gantikan ayam dengan udang galah pun sodapppp!!

2 comments:

  1. Salam Khamis.Menyinggah bila ada kelapangan. Mmg sedap, KA suka sgt ... terliur dh tgk pic ni he3

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih