MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Wednesday, April 26, 2017

PERENCAH DAGING BAKAR YANG SEDAP

Assalamualaikum...

SELALU rasa beruntung bila berjodoh dengan orang utara ni.
Sebab di belah-belah utara ni banyak IKS yang menawarkan rempah ratus yang sedap
yang sukar ditemui dijual di pasaraya-pasaraya besar.
Setiap kali balik ke kampung Encik Rizar
Setiap kali itulah masanya untuk membeli pelbagai jenis rempah dan belacan
Ikan kering, ikan masin dan ikan pekasam.
Beli aje dulu
Masaknya entah bila, hahaha.

Image may contain: drink and food

Perencah Daging Bakar ni kami beli di Pasaraya Mutiara 
yang terletak di Kuala Ketil.
Memang tak ada cawangannya di JB
Jangan terperanjat jika ke sini
kerana harga barangnya lebih murah jika dibandingkan dengan pasaraya gergasi
yang mendakwa menawarkan harga terendah.


Walaupun namanya perencah daging bakar
tapi Sk gantikan daging dengan ayam
sebab tak dan nak tunggu daging beku cair
Mudah saja, cuma perapkan sahaja rempah bersama ayam
sekurang-kurangnya setengah jam sebelum dibakar.

Tips :
Semasa mengangkat daging/ayam dari perapan
tentu ada bahagian rempah yang berair
yang tu ketepikan dulu,
Dan semasa membakar daging/ayam, kadang-kadang berkuah, kan
kuah tu keluarkan dari pemanggang dan ketepikan.
Bakar daging/ayam  dan balikkan sekali sekala sehingga masak 
Kemudian bolehlah diangkat dan diletakkan dalam pinggan.
Akhir sekali lebihan perapan yang berair dan kuah daging/ayam yang dipanggang tadi
Kita panaskan semula dalam kuali sehingga mendidih dan pekat
Kemudian curahkan atas ayam
Sedapppppp.. sehingga menjilat pinggan tau.
Hahahaha.

Jumpa lagi di sesi masak dan makan yang lain.
Wassalam.

3 comments:

  1. Kat sana pun ada jual ikan pekasam kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sana tu, JB ke?
      JB ada juga pekasam tapi tak sama mcm di utara yg guna ikan sawah, mabeles!!

      Delete
    2. Sana tu maksud saya utara.

      Delete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

RESIPI DAGING MASAK MAMI PENANG NOXXA

Assalamualaikum... SEMALAM sejak pagi Sk tak berhenti bekerja di dapur.  Sidai kain,  kemas dapur,  gunting lada, kopek bawang,  kisar lada...