NASI KANDAR RAMLI PEKAN LAMA - Alam Sari Di Tanah Jauhar

NASI KANDAR RAMLI PEKAN LAMA

 Assalamualaikum...

SATU-SATUNYA alasan semasa Pak Inche mengajak ke Pulau Pinang, adalah semata-mata kerana rindu sangat nak makan nasi kandar. Walaupun dah ada beberapa kedai nasi kandar di JB, namun tak sama ya originalitinya berbanding makan di tempat asal. Beberapa kali ke Ipoh, seingat Sk belum sekali pun kami pergi makan nasi kandar. Perlu diingat ya, Nasi Ganja atau Nasi Vanggey yang ada di Ipoh ni bukanlah nasi kandar, nampak sama tapi tak sama tapi antara ketiga-tiganya ada persamaan yang tidak boleh didapati apabila kita makan nasi kandar di Pulau Pinang.


Bila Pak Inche memberitahu, dia memasang waze menuju ke Kedai Nasi Kandar Pekan Lama, Sk terus terbayang Nasi Kandar Sivagangga Salleh yang viral apabila taukenya tidak mematuhi SOP apabila pulang dari India. Ialah, kita cuma nak berhati-hati aje, kan. Dahlah namanya Pekan Lama, terbayang pekan koboi yang dah lama ditinggalkan, kahhhh. Rupanya, kedudukannya masih di dalam bandaraya Ipoh cuma bukan di pusat bandar jer. Di sini, terdapat deretan kedai nasi kandar termasuklah Nasi Kandar Pekan Lama yang memang namanya begitu. Selain itu, ada dua atau tiga kedai nasi kandar lain. Disebabkan NKPL tu dah habis lauk pauknya, kami memilih makan di kedai sebelahnya iaitu Nasi Kandar Ramli Pekan Lama. 


Pelik, kedai sebelah dah licin lauk cuma tinggal kepala ikan tapi di sini masih banyak lagi. Rupanya waktu operasi mereka ni tak sama. Ada yang buka awal sikit, ada yang buka lambat sikit. Penduduk asal Ipoh tentu dah maklum dengan waktu operasi di Pekan Lama ni dan apa yang Sk nampak kebanyakan pelanggan yang datang merupakan penduduk tempatan berbanding dengan Kedai Nasi Ganja yang kita boleh nampak kebanyakannya adalah pelencong-pelencong, hahahaha. Sebelum masuk ke dalam kedai ni, Sk perati semua pergelangan tangan orang yang ada di situ terutama pekerja dan tauke kedai kot la ada gelang pink, kan, huhu. Tapi, fikir balik, sekarang siapa yang balik dari oversea semua dah kena kuarantin wajib jadi dah tak bimbang sangat la.


Lauk pilihan Sk ikut lauk pilihan Pak Inche sebab malas nak bercakap banyak. Suruh aje buat lauk sama. Ayam goreng, sayur, telur masih, hati dan pedal ayam, kuah campur. Haaa.. tadi Sk bagitahu ada satu persamaan antara nasi ganja, nasi vanggey dan nasi kandar di Ipoh ni, kan. Yang sama tu adalah sesudu sambal kelapa yang diletakkan akhir sekali di dalam pinggan sebelum diberi kepada pelanggan. Kiranya macam sambal belacan la. Yang ni, kalau kita pergi Penang, tak ada, tapi di Penang ada kuah dari ayam masak kicap.


Licin.. terlerai ko rindu dengan nasi kandar Penang, tak ingat terus, sedap teruk ni, hahaha.
Disebabkan semalamnya kami langsung tak makan nasi, jadi Sk susun jadual elok-elok supaya hari kedua di Ipoh ni terisi dengan itenary yang tersusun elok. Masa sarapan pun kami tak mentekedarah macam selalu, hahaha. Cukup-cukup untuk alas perut, dah dapat nasi kandar, syukurrrrr.

Burpppp! Alhamdulillah.


Deretan kedai nasi kandar ini terletak di hadapan 
Rumah Pangsa Jln Bijih Timah Mbi, 125, 30000 Ipoh, Perak

Ada Nasi Kandar JK, Nasi Kandar Ramli dan Nasi Kandar Pekan Lama. Lain kali datang, kena try pulak yang NKPL ni, tengok siapa lagi power, hahaha


8 comments:

  1. tengok gambar licin tu, saya yang terasa puas :D

    ReplyDelete
  2. nasi vanggey tu memang orang luar suka sangat. Memang banyak lagi kedai nasi kandar yang sedap2 di Ipoh.Kena tanya orang tempatan la.Kalau cari kat google biasa nya kedai sama je kita jumpa..

    ReplyDelete
  3. Uish licin, tak sempat nak ngendeng :p
    Banyak juga rupanya kedai nasi kandar di Ipoh ye. Kita tahu 1-2 je macam vanggey dgn ganja tu je...

    ReplyDelete
  4. Harini macam nak makan nasi Royale...adeiii kecurrr arrr

    ReplyDelete
  5. Join yuk di chanelku yang seger...
    banyak film terbaru yang memanjakan mata loh...

    STREAMING NONTON BOKEP GRATIS ..!!
    Kumpulan BOKEP Terlengkap Terbaru Terpopuler & Ter-Update By SUKABOKEP

    SUKABOKEP

    BOKEP INDO NGENTOT ASIK

    BOKEP BARAT NGENTOT MANTAP

    BOKEP JEPANG NGENTOT NIKMAT

    BOKEP KOREA NGENTOT PUAS

    FILM SEMI NGENTOT SERU

    SKANDAL ARTIS, MODEL, SELEBGRAM TERBARU 2020

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih