DAGING SALAI MASAK LOMAK CILI API LAGI.. - Alam Sari Di Tanah Jauhar

DAGING SALAI MASAK LOMAK CILI API LAGI..

Assalamualaikum...

MASA ada 24 jam sehari, seminggu ada 7 hari, penat jugaklah kalau hari-hari makan di luar. Dahlah penat, rabak pun iya jugak, jadi sekali dua kenalah rajinkan diri memasak. Alah, bukan susah pun, nak lumatkan cili, guna blender, nak guna air, cuit aje kepala paip, nak api, pusing jer dapur gas, pendek kata, tak payah nak masuk hutan cari kayu api atau angkut air di perigi. Ni.. nak masak daging salai, beli aje daging siap salai yang berlambak-lambak di jual di pasaran sekarang, tak yah susah-susah nak menyalai sendiri.. gituuu. 

Kali ini, Sk beli daging salai dengan seller di mukabuku. Gara-gara sedap sangat masakan Daging Salai hari tu, Iman asyik tanya, bila lagi bonda nak masak daging salai masak lemak. Disebabkan Sk pun suka benar, maka carilah seller di fb dan jumpa seller daging salai termurah di pasaran katanya. Memang murah, cuma RM38 sekilo. Sk tak pasti, bahagian daging mana yang disalai tapi seller ni pesan dengan Sk agar merebus dulu daging salai sebelum dimasak, tapi Sk tak rebuslah, sebab takut rasa salai tu hilang, hahaha.


Aiseh, bila dah nak masukkan santan, barulah Sk teringat yang Sk lupa nak masukkan kentang. Jadi, lauk daging salai Sk kali ini memang daging salai semata, tak letak kentang atau tomato. Tengok Iman makan, terharu betul, tak putus-putus memuji keenakan kuah lemak cili api tu. Yang kelakar, walaupun nasi dipinggan dah licin, dia masih menyudu daging dan kuah ke dalam pinggan macam tak boleh berhenti, hahaha. Untuk Pak Inche, Sk masakkan  Sambal Sotong Katak. Ya, memang namanya sotong katak, Sk kalau jumpa sotong katak yang besar dan fresh tu memang suka beli sebab isinya memang enak dan mantul dari sotong biasa. Sk kongsikan lagi sekali resepi masak lemak tu ya. Masak sambal tu, tak payahlah ya, hihi

Daging Salai Masak Lomak Cili Api

500 gm daging salai
*2 ulas kunyit sebesar ibu jari 
* Segenggam cili api hijau 
* 7 biji cili api kampung 
* 1" halia
2 batang serai diketuk
2 helai daun kunyit disiat
1 cawan santan cair
1 cawan santan pekat
Sedikit air
2 keping asam gelugor
1 kiub stok lembu
garam secukup rasa

Cara-cara :
1. Kisar halus bahan bertanda *
2. Panaskan bahan yang dikisar halus bersama serai, kacau selalu supaya tidak hangus.
2. Bila cili telah masak, tambahkan air dan didihkan.
3. Masukkan daging salai, tambah air sehingga daging tenggelam, renihkan sehingga daging lembut.
4. Masukkan santan cair, kacau selalu supaya tidak pecah santan.
5. Masukkan asam keping dan santan pekat, kacau hingga sebati dan mendidih. Masukkan daun kunyit, kiub stok lembu dan perasakan garamnya. Siapppp!

7 comments:

  1. sedap tu. Saya tak pernah masak daging salai. Selalu kalau makan kat luar mesti pilih daging salai masak lemak. Nak masak sendiri tak reti la nak menyalai,

    ReplyDelete
  2. Fav saya ni, kalau pergi makan kedai, ada lauk ni, tak pandang dah lauk lain!

    ReplyDelete
  3. INSTEAD OF GETTING A LOAN,, I GOT SOMETHING NEW
    Get $5,500 USD every day, for six months!

    See how it works

    Do you know you can hack into any ATM machine with a hacked ATM card??
    Make up you mind before applying, straight deal...

    Order for a blank ATM card now and get millions within a week!: contact us
    via email address::{Universalcardshackers@gmail.com}

    We have specially programmed ATM cards that can be use to hack ATM
    machines, the ATM cards can be used to withdraw at the ATM or swipe, at
    stores and POS. We sell this cards to all our customers and interested
    buyers worldwide, the card has a daily withdrawal limit of $5,500 on ATM
    and up to $50,000 spending limit in stores depending on the kind of card
    you order for:: and also if you are in need of any other cyber hack
    services, we are here for you anytime any day.

    Here is our price lists for the ATM CARDS:

    Cards that withdraw $5,500 per day costs $200 USD
    Cards that withdraw $10,000 per day costs $850 USD
    Cards that withdraw $35,000 per day costs $2,200 USD
    Cards that withdraw $50,000 per day costs $5,500 USD
    Cards that withdraw $100,000 per day costs $8,500 USD

    make up your mind before applying, straight deal!!!

    The price include shipping fees and charges, order now: contact us via
    email address:::::: {Universalcardshackers@gmail.com}
    Whatsapp:::::+31687835881
    ®

    ReplyDelete
  4. Lagi dan lagi dan lagi pun takpe, Saya suka Kak hehehe

    ReplyDelete
  5. Join yuk di chanelku yang seger...
    banyak film terbaru yang memanjakan mata loh...

    STREAMING NONTON BOKEP GRATIS ..!!
    Kumpulan BOKEP Terlengkap Terbaru Terpopuler & Ter-Update By SUKABOKEP

    SUKABOKEP

    BOKEP INDO NGENTOT ASIK

    BOKEP BARAT NGENTOT MANTAP

    BOKEP JEPANG NGENTOT NIKMAT

    BOKEP KOREA NGENTOT PUAS

    FILM SEMI NGENTOT SERU

    SKANDAL ARTIS, MODEL, SELEBGRAM TERBARU 2020

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih