MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Monday, May 19, 2014

SOTONG MASAK HITAM

ASSALAMUALAIKUM...

LAUK yang selalu Sk curi makan dari dalam periuk bila balik sekolah, hehehehehe. Pantang betul kalau tahu ibu masak sotong macam ni. Kalau lepas makan pun tetap buka periuk dan curi-curi makan... hahaha. Tak tahulah sama ada ibu sedar atau tak yang lauknya kena curi, kekekeke. Sebab kepantangan ibu pulak kalau ada orang yang usik lauk yang ibu masak. Contohlahkan, ibu tengah potong-potong tempe untuk masukkan dalam lauk lemak (phewww.. sedapnya!). Janganlah nak berani-berani capai tempe yang ibu potong tu. Alamat, dia tinggal suh kita makan semua tempe tu, tak yah masuk dalam lauk, kui kui. Lokek tol! huhuhuhuhu


Resepi sotong masak hitam Sk ni sempoi aje. Ramai yang kata sotong masak hitam ni adalah 'trademark' orang Johor tapi rasanya tak jugak sebab bila dah bersahabat dengan ramai kawan di alam maya ni, banyak juga negeri yang turut memasak sotong masak hitam stail begini. Cuma ada sesetengahnya yang sengaja membiarkan kantung dakwat sotong bersama sotong. Cara Sk belajar dari ibu (dan ramai Johorean), kami akan pisahkan kantung dakwat sotong itu dan dimasukkan ke dalam kuali apabila bahan tumisan dah mula harum semerbak gitu.

Sotong Masak Hitam Mudah
Resepi : SKTJ

Bahan :
1kg Sotong (bersihkan dan asingkan kantung dakwatnya)
2 biji bawang bombay (ditumbuk halus)
5 tangkai cili padi (dihiris memanjang)
1 sb serbuk lada hitam
Minyak untuk menumis
Garam scukup rasa

Cara :
1. Tumis bawang yang ditumbuk hingga naik bau.
2. Masukkan kantung dakwat sotong. Pecah-pecahkan.
3. Masukkan sotong. (boleh potong-potong atau masuk seekor-seekor)
4. Gaul rata sotong sehingga keseluruhannya bersalut dengan rencah dan dakwat. Masukkan garam, gaul rata.
5. Masukkan cili padi dan serbuk lada hitam. Kacau dan biar sekejap.. tutup api.

* Jangan masak sotong terlalu lama, nanti ia menjadi keras.
** Tidak perlu tambah air kerana sotong akan mengeluarkan airnya sendiri.

2 comments:

  1. Dulu pernah juga cuba sotong masak hitam ni.. tapi anak2 dan en suami tak suka pula.. tapi tengok SK masak ni macam sedap jer :)

    ReplyDelete
  2. Salam kak sari... biasa nmpk kt kelantan je masak lauk sotong ngan dakwat nih.. tun xberani nk makan bila tgk kuah sotong kaler itam.. huhu

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

JAP LAGI BUBUH TAJUK

Assalamualaikum... Salam Nuzul Quran buat semua pembaca yang beragama Islam  dan selamat meneruskan menjalani ibadah puasa.  Hurmm....