SAMBAL SOTONG VS TELUR MABUK

Seri Kandi Tanah Jauhar
9

 Assalamualaikum WBT

ADA masa terlalu bosan asyik makan di luar. Ada masa terlalu penat untuk memasak di rumah. Kadang tu, dah terlalu penat nak masak tapi sebab bosan asyik makan di luar, kita paksalah diri untuk tetap juga memasak.


Sanggup ya kisar cili nak masak sambal sotong sebab tak nak makan di luar. Leceh jugaklah sebab kena buang dulu biji cili sebelum direbus dan dikisar bersama bawang siap-siap. Untuk buang biji cili tu, Sk guna chopper jer. Tapi, kena tengok jenis cili jugak, ada yang terus hancur bila kita kisar dalam chopper tu. Terima kasihlah pada yang kongsi guna chopper tu. Takyah lagi sampai bersin teruk gunting cili punya pasal 😆.


Minta Pak Inche gorengkan telur, sekali bila masuk dapur, Ya Allah.. dia buat telur mabuk rupanya. Tu takpa, berlinang minyak. Sk belajar pasal telur mabuk ni masa zaman belajar di kolej dulu la. Pergi camping tak silap di Tanjung Balau. Nak makan malam tu, lecturer suruh buat telur mabuk. Hah? Macam mana tu? Dia pun ajarlah .. oooo.. telur hancur letak kicap rupanya dia panggil telur mabuk. Terus melekat sampai sekarang panggil telur mabuk.. hahahaha.

Post a Comment

9Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Masak dan makan kat rumah lagi best kan. Telur mabuk tu first time dengar, nak try lah.

    ReplyDelete
  2. Betul, kadang selalu makan di kedai pun muak juga...
    First time dengar menu telur mabuk ni 😁

    ReplyDelete
  3. Ooooo... begitu cerita nak buat telur mabuk rupanya.

    ReplyDelete
  4. Guna chopper? Guna macam mana Kak? Lin kalau bab smabal ke asam pedas ke, ermm lantak pi lerr ko biji hahahahaha tak kowser nak buang semua hahaha (Bini malas)

    ReplyDelete
  5. telur mabuk tu ingatkan letak bahan terlarang ke

    ReplyDelete
  6. Oalaaaah telur kecap 😂. Saya sering masak, tapi baru tahu namanya telur mabuk 😅. Ini masakan yg dibuat kalo dah tak tahu mau masak apa 😂

    ReplyDelete
  7. telur mabuk....puas SA tenung..macam mana mabuknya

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!