MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Sunday, November 28, 2010

BINGKA GULA MERAH


ASSALAMUALAIKUM wbt


SALAM pagi minggu. Ramai yang tengah sibuk nampaknya tapi masih ada masa berblogging tu.. hehe. Mehlah tengok apa saya buat ni. Sangat burukkan? Huk.. huk. Inilah pertama kali buat bingka, tengok resepi macam senang tapi lenguh tangan mengacau adunan dalam periuk.. hehe.


Resepi dari Kak Yatie Sinar Kehidupanku. Kalau bandingkan rupa bingka Kak Yatie dengan saya, macam langit dengan bumi, memang tak terganding langsung. Tengoklah, dia dah kahwin berapa tahun, tentulah lebih terror dari saya.. hik.. hik... cover malu.. kui.. kui. Resepi asal kata Kak Yatie dari Kak Fida @MyResepi. Terima kasih untuk keduanya, saya minta izin C&P di sini ya.. Sangat manis walaupun dah dikurangkan gula, sila ambil seorang secubit ya... hik.. hik.. kedekut.


Bahan-bahan ( loyang 10x10 inc. )
175 g tepung beras
3 1/2 sb tepung Hoen Kwee (saya macam Kak Yatie, guna tepung jagung je)
100 g gula pasir (sama Kak Yatie guna 50 g)
1/2 sk garam
875 ml santan pekat*

150 ml santan cair
200 g gula melaka
2 helai daun pandan - disimpul
1 sb air kapur (opt)
1 sk pewarna choc. (saya tak ada pewarna coklat lak)


Cara-cara:
~ 5 bahan pertama dikacau dan tapis.

~Santan cair, gula melaka dan daun pandan dimasak mendidih dan ditapis.
~Satukan kesemua bahan dan masak hingga pekat. Tuang adunan dan ratakan di dalam loyang yang digris dan bakar selama 40-45 min pada suhu 160C. Untuk mendapatkan permukaan kuih yang garing, bakar dengan api atas sebentar.
~ Biar kuih benar-benar sejuk barulah dipotong.


=>Untuk resepi di atas, saya menggunakan santan kotak ayam brand 200ml sebanyak 2 kotak. Ambil 50ml dan tambah air sebanyak 100ml utk menjadikan sebanyak 150ml santan cair.

=>Gunakan pula selebihnya(150ml santan+200ml santan) dan tambahkan air utk menjadikan jumlahnya 875ml santan pekat.(350ml santan+525 air=875 santan pekat)

2 comments:

  1. nak jugak kak..aloo tak mau la secubittt...nak 4 fotong ekkk..rupe tolak tepi, yg tepi dpt makan..kiki

    ReplyDelete
  2. Salam Yus,
    Ow dah buat gak ya....rajin tul mengodek tpng pastu bakar lagi...kira ok tu menjadi...yg penting ada rasa...

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

26 SYAWAL

Assalamualaikum... ALHAMDULILLAH.. dah hari ke 26 kita meraikan Syawal. Ramai yang mengambil kesempatan mengadakan rumah terbuka da...