RESEPI BLUEBERRY CISTAT

Seri Kandi Tanah Jauhar
4
ASSALAMUALAIKUM wbt

MAAF... maaf... maaf.... kerana tak masukkan resepi cistat kat bawah tu ya. Mula saya fikir ramai yang tahu resepi cistat ni, lagipun saya pernah entri sebelum ini di sini. (Hahahaha... kalau anda klik tolong jangan gelak, sebab itu pertama kali buat cistat... malu sendiri tau bila baca balik... hihihihi). Rupanya ada juga permintaan termasuklah di fb dan ym, maka di sini saya tampilkan lagi resepinya untuk memudahkan, supaya anda tidak tercari-cari . Mungkin ada jugak yang baru nak meninjau-ninjau acuan tat tu kan... hik.. hik. Resepi dari buku 'Kompilasi Masakan Berkeju oleh Noraini Zakaria'.. banyak resepi berasaskan keju yang mengecurkan air liur ada di dalam buku ini tau, apa kata dapatkannya di kedai buku yang berhampiran. Selamat Mencuba.

Resepi dibawah ni hasil trial & error saya dan sangatlah success, jadi saya cadangkan anda mengikut segala sukatan dan arahan yang diberi... AWAS!!! Jangan derhaka... hik... hik.. hik.
Bahan Pastri:
450 gm tepung gandum (ayak)
250 gm mentega (potong kiub kecil)
100 gm gula kastor /gula biasa yang dikisar halus pun boleh
1 biji telur
2 st air
1 st esen vanilla

Caranya:
~ Masukkan tepung dan mentega dalam mangkuk yang besar, ramas dengan hujung jari hingga semua bahan sekata. Masukkan gula dan ramas lagi hingga sekata semuanya.
~ Masukkan telur, air dan esen vanilla. Gunakan tangan, gaul sehingga menjadi doh yang lembut.
~ Ambil sedikit adunan dan tekankan dalam acuan tat. Bakar pada suhu 180'C selama 25 minit. Biarkan sejuk sebentar dan keluarkan dari acuan tat dengan cara menelangkupkan sahaja. Ia akan keluar dengan mudah tanpa perlu dicungkil.

Bahan Inti:
250 gm krim keju/ cream cheese
50 gm mentega
60 gm gula halus
1 biji telur

Bahan lain:
Jem blueberry secukupnya

~ Putar semuanya sehingga kembang dan gebu. Supaya kerja anda lebih mudah, masukkan ke dalam piping bag. Picitkan ke dalam pastri tat tadi. Hiaskan atasnya dengan sedikit inti blueberry yang dilorekkan dengan lidi. Masukkan juga sedikit inti blueberry sebelum meletak inti keju.

Okey, yang ini chocotart. Cuma gantikan inti keju dengan coklat yang dicairkan secara double boiler bersama hyfatt. Tuangkan ke dalam tart shell dan hiaskan dengan apa yang ada di dapur anda yang sesuailahhhh... jangan tabur bawang goreng atau daun sup pulak ya... hik.. hik... hik.
Tags

Post a Comment

4Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. hahaha...mama nk try tabur bwg goreng la plak..mane tau..cam kuih cara belauk plak....hahaha

    ReplyDelete
  2. Sangat suka makan cistat.. chocotat tu nampak sedap jugak.. :)

    ReplyDelete
  3. MR, boleh gak tabur bawang goreng, tapi MR kena letak filling daging cincanglah... hihi..

    aiDieNa, bila ada chocotat tu, anak2 dah tak pndg cistat tau.. hehe

    ReplyDelete
  4. cheese filling tu kena bakar bake balik ke lepas letak dalam shell or trus masuk peti ais je?

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!