MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Sunday, February 21, 2010

Mee Bandung Mak Pon

PETANG semalam saja panggil keluarga Angah, Ibu dan Ani makan kat rumah. Maklumlah.. dah lama rasa tak ajak diorang makan-makan. Tu yang buat cup cake sampai dua jenis semalam, dah macam ada party pulak.. hehe.
Kali ni saya masak mee bandung, tak pernah masak menu ni. Dulu Kak Anim (kawan sekerja) ada bagi resepi mee bandung, tapi tak pernah cuba. Jadi bila Ezreen jual perencah mee bandung Mak Pon ni, saya belilah, saja tolong habiskan jualan kawan-kawan.. hehe.
Kalau ikut dalam resepi pada peket tu, kena guna air rebusan tulang lembu, tapi payahlah pasal kat rumah takde tulang lembu, tulang ikan adalah, jadi saya gunakan udang dan sotong sahaja. Jom kongsi resepi..

Mee Bandung
Bahan-bahan:
1kg mee kuning
1 peket perencah mee bandung Mak Pon
300 gm udang basah
200 gm sotong
2 keping fish cake
sayur sawi secukupnya
bawang goreng untuk ditabur
air secukupnya
8 biji telur ayam (pilihan.. direbus)

Cara-caranya:
1. Panaskan air dalam kuali yang besar. (saya letak 3 mangkuk besar air)
2. Apabila air hampir mendidih masukkan udang dan sotong.
3. Masukkan perencah mee bandung ke dalam mangkuk lain, letakkan sedikit air dari kuali tadi, sebatikan perencah. Tuang semua perencah ke dalam kuali. Masukkan fish cake.
4. Masukkan sayur sawi, kacau rata kuah, masukkan mee kuning.
5. Jika suka pecahkan telur satu persatu ke dalam mee. (Saya gunakan telur rebus supaya lebih mudah)
6. Apabila telah sebati bolehlah dihidangkan bersama bawang goreng.


hidangan untuk makan ramai-ramai, kalau makan dua orang, pandai-pandailah adjust ye

perencah untuk orang yang malas.. hehe

No comments:

Post a Comment

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

RETREAT DI MERSING - HARI PERTAMA

Assalamualaikum... APABILA diberitahu bahawa Sk akan dihantar mengikuti satu kursus di Mersing terus rasa senak perut  hati jadi li...