KATAK OH KATAK

Seri Kandi Tanah Jauhar
11

ASSALAMUALAIKUM wbt

HIK.. hik.. hik... macho tak katak kat atas tu, jangan main-main. Siap tunggang motorbike lagi tu... Sebelum tu nak bagi kredit dulu di mana gambar tu saya dapat dari blog http://desiran.blogspot.com/.

Kenapa tiba-tiba letak gambar katak pulak? Hehehe, sebenarnya teringatlah suatu kisah yang berlaku kira-kira 16 tahun dulu. Walaupun dah lama tapi tetap segar dalam ingatan. Kisahnya bermula pada suatu pagi yang tenang ketika semua orang telah keluar dari rumah tinggal saya orang yang paling akhir yang akan keluar dari rumah. Masa tu kami sekeluarga tinggal di sebuah kampung dalam bandar, tak jauh, dengan Plaza Angsana tu tak sampai pun 10 minit (kalau berkenderaan) tapi masa tu Plaza Angsana belum wujud lagi. Seperti biasa saya terus menyarungkan kasut sukan di kaki untuk pergi kuliah. Peraturan kolej memang langsung tidak membenarkan kami bersandal dan saya sendiri lebih selesa memakai kasut bertutup tapi erkkkk! Kenapa kasut sebelah kanan ni macam ketat semacam je...??? Oleh sebab mengejar masa (saya tak suka datang lambat ke kelas), saya tidak menghiraukan kasut yang ketat tu dan terus melangkah menuju ke perhentian bas kira-kira 5 hingga 10 minit juga. Saya hanya berdiri semasa menunggu bas tetapi macam ada satu gangguan pula pada kaki sebelah kanan. Saya rasa bagai ada sesuatu yang sedang menggigit ibu jari kaki saya. Kerana saya biasa berstokin, taklah terasa sangat apakah benda yang menggigit itu tetapi ada masanya dia bergerak-gerak. Risau juga, tapi saya lebih risau kalau lambat masuk kelas jadi soal apa yang ada dalam kasut tu saya letak tepi. Yang penting sekarang masuk ke kelas dahulu lepas tu baru periksa kasut... hehehe.

Sekali sekala saya menghentak-hentakkan kaki bila merasa agak tidak selesa. Dan benda yang bergerak-gerak itu seolah-olah terhenti pergerakkannya. Aish! Hati cuak semacam. Masuk sahaja ke dalam makmal di tingkat dua bangunan, saya terus membuka kasut dan menghentaknya keluar dan alahaiiii... terkulai seekor katak yang sudak lembik dan nyawa-nyawa ikan. Saya yang terperanjat menahan perasaan antara geli dan terkejut tapi saya diamkan diri. Saya perhatikan suasana dalam makmal yang riuh rendah dengan suara kawan sekuliah yang macam dalam pasar borong. Setelah yakin tiada seorang pun yang sedar kewujudan katak di bawah meja itu saya pun mencuit kawan saya yang saya panggil As sahaja.

"As.. As..."

As ni memang agak becok sikit mulutnya dalam kelas. Kerana kebecokan dan kecomelan As, maka dia sering menjadi bahan usikan dan disakat kawan-kawan berbanding saya yang lebih tegas dan garang. Untuk makluman dalam kelas tersebut hanya kami berdua sahaja pelajar perempuan, maklumlah, kursus kami ni memang biasanya menjadi pilihan pelajar-pelajar lelaki sahaja masa tu. As menoleh saya sekilas. Saya menunjukkan sesuatu di bawah meja sambil berkata, "As, tengok.. ada katak bawah meja," dengan intonasi suara yang selamba, tak pnadai nak berlakon terperanjat pasal dah terperanjat awal.. hahaha.

"Astaghfirullah, "As cepat-cepat berundur ke belakang. Kerusinya hampir terbalik ditolak dengan sebegitu ganas dan seperti yang saya agak, As mula terjerit-jerit menjerit katak. Saya? Saya cool jer tapi macam berlakon jugalah tak tahu mana datangnya katak tu... huhuhu.

Suasana dalam kelas mula kecoh. Isk! Pantang betul kalau tiada pensyarah dalam kelas, ditambah pula ada katak, pasar borong dah jadi macam pasar malam. Beberapa orang yang saya tak ingat namanya mula bermain-main dengan sang katak yang masih longlai itu. Huhu... rasa macam berdosa pulak. As pula makin menjerit-jerit bila diacukan dengan katak itu. Saya mula rasa betul-betul bersalah yang amat sangat dan bersuara agar mereka berhenti bermain dengan katak itu. Budak lelaki, faham sajalah, lagi orang takut, lagilah disakat. As menjadikan saya sebagai perisai. Eh, budak-budak ni... ini sudah lebih... Saya terus mengambil tong sampah yang berada di tepi pintu dan menuju ke arah katak itu. Masing-masing berundur bila melihat saya datang, aku garang ni, kau jangan main-main. Saya terus menyepak katak itu masuk ke dalam tong sampah. Huh! Berani tak saya??? Kih... kih.. kih..

"Fuyohhhhh!!" Masing-masing bertepuk tangan bila melihat tindakan saya. "Beraninya Yus...."

As menepuk bahu saya berkali-kali sambil memuji keberanian saya. Hahaha... kalaulah As tahu rahsia saya.. hohoho.

Tiba-tiba Puan Z, pengajar kami masuk ke kelas. Masing-masing bertempiaran, taklah takut tapi hormat... hehehe.

"Apa bising-bising ni? Macam nak pecah saya dengar dari luar.."

"Ada katak dalam makmal," terdengar satu suara.

"Ish! Macammana katak boleh masuk dalam makmal ni?"

"Tak tahulah, tiba-tiba jer ada bawah meja," macam nak pecah perut saya mendengar suara As. Tahan... tahan...

Puan Z memberikan kami beberapa tugasan dan amali yang perlu diselesaikan hari itu. Sebaik suasana kembali normal saya berkata kepada As, "As, kau nak tahu satu rahsia tak?"

"Apa... apa...."

"Sebenarnya katak tu akulah yang bawa..." As terus menjerit. Saya cepat-cepat menekup mulut As. "Syhhhh!!!"

"Owhhhhh... patutlah kau berani semacam tadi.. kau yang bawa.."

"Hehe... sorry, katak tu termasuk dalam kasut aku..."

Kepada As, aku sangat rindu kat kau... kat manalah kau sekarang...

Post a Comment

11Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Sari... kalau akak dah jerit sampai keluar anak tekak dah...eiii!!! Geli akak dengan badan dia yang lembek2 tu...

    ReplyDelete
  2. sari:klakar aa citer ni...x sangka u leh bwk katak tu smpai masuk klas kan...hikhikhik..cian kat ktak tu...sib baik sya xpnah ade pngalaman ngan ktak ni...huhuhu..seriau..

    ReplyDelete
  3. salam
    mau 'disamak' kaki tu hehe...
    masa sekolah dulu,akak pernah kena jugak..haha katak suka bau 'wangi' dlm kasut kut..bila dipakai terasa lembik dan sejuk semacam ja...dah tau la ada katak masuk menyorok dlm tu

    ReplyDelete
  4. kak yus...
    ahhahahha............ayu gelak jahat malam2 nie..
    banyak sungguh kenangan kan...tapi yang itulah membuatkan kita selalu akan ingat....

    ReplyDelete
  5. hikhik..penah lalui benda camni..eiii ingat rasanya cam mana..hehhe..geli..

    ReplyDelete
  6. Kak Anie, sy pun kalu bleh nak jerit jugak tapi nanti pecah rahsia... wakakah..

    Intan, takde pengalaman tu ya, try masukkan katak dlm kasut.. pngalaman bharga tau... kih3

    mamarempit, hehehe.. katak tu yg kelako.. sape suwuh msuk dlm kasut sy... huhuhu

    ReplyDelete
  7. Kak Kam, sy tak pnah kena jadi tataw apa ada dlm tu, ingatkan kumbang besar psl dia geget2 ibu jari kita... kikiki...

    Ayu, tulah yg sntiasa mmbuat akak ingat kenagan zmn study..

    Laradanish, nasib baik pakai stoking, kalu tak memang basuh kaki siap rendam ngan air sabun...hihihi

    ReplyDelete
  8. alahai katak...
    saye ni pengeli betul dgn katak ni...kalau jumpe katak mmg terus melompat jd katak..

    ReplyDelete
  9. Ainnoraini, sy geli... takut... semuanya...

    ReplyDelete
  10. Sy ni dah la geli dgn katak..akk leh cool je ek?Siap bwk katak tu p masuk lab lagi..hehe~

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!