AGAR-AGAR CINCAU BERLUMUT - Alam Sari Di Tanah Jauhar

AGAR-AGAR CINCAU BERLUMUT


ASSALAMUALAIKUM wbt

SELAMAT PAGI MORNING.. hehe. Seorang teman sekerja, mempunyai bisnes cincau secara kecil-kecilan. Cincaunya lembut, boleh terus telan lembut saja lalu di tekak. Malam tadi, banyak pula lebih air cincau tak ada tempat nak simpan lalu saya modified hingga jadi macam gambar kat atas tu... hehe. Santan tu sengaja tak buat banyak sebab nak pastikan ianya terapung di paras cincau jer. Ada sesiapa berminat?

Bahan-bahan:
1 liter air cincau (asingkan cincaunya dan masukkan ke dalam loyang agar-agar)
10 gm serbuk agar-agar
1 sb pewarna coklat
100 ml santan kotak (jenama dicadangkan Ayam Brand, Kara, M&S)*
1 biji telur* (pukul sekejap)

Cara-cara:
~Campurkan serbuk agar-agar ke dalam air cincau, kacau sehingga semuanya hancur. Tambahkan gula jika perlu dan didihkan. Masukkan pewarna coklat.
~ Masukkan santan yang telah dipukul bersama telur. Kacau cepat-cepat sehingga sebati dan mendidih. Tuangkan ke dalam loyang agar-agar. Biarkan agak sejuk atau suam sebelum disimpan di dalam peti ais dan bolehlah dimakan sejuk.

1 comment:

  1. agar2 cincau pulak ye...lepas ni agar2 apa pulak kak yus?

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih