MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Wednesday, January 27, 2016

MAMAK, BUBUH BAWANG BANYAK-BANYAK EYH

  Assalamualaikum...
 
 
BETULLAH kata ibu Sk,
kenangan ni, berapa lama pun kita hidup
kita akan rasa
bagaikan baru semalam benda tu berlaku.
Rasanya baru semalam berkeliling duduk mengadap ibu
patah-patahkan mi maggi dalam besen
sementara tunggu air mendidih atas dapur
Mi maggi cepat dimasak sedap dimakan katanya
dapat makan mi maggi
adalah salah satu kebahagiaan
masa zaman kanak-kanak Sk
 
dan...
dapat menikmati sepinggan mi maggi
juga satu kebahagiaan bagi Iman
hehehehehe
 
Semalam...
ER bertugas sampai malam
maknanya ada peluang Iman makan mi maggi
sebab kalau ER ada
biasanya wajib makan nasi
atau makanan berat
Bila tahu saja babahnya tak ada
sejak semalam dia plan nak makan mi maggi
"Yaya nak bawang banyak-banyak tau, bonda"
pesan Iman awal-awal
 
Padahal duluuuu... mana dia nak makan bawang
sehelai bawang dalam mulut pun
dia boleh kesan
sekarang ni.. suka pulak makan bawang
nak banyak-banyak pulak tu
tak tahu maung.. huhu
 
Sk mula belajar menumis mi maggi
dan letak bawang banyak-banyak
dengan kawan Sk
yang dipanggil Ucu
ada jugak yang panggil Apoon
tapi Sk lagi suka panggil Ucu..
aiiii... rindunya dengan Ucu, Along dan Achik
inilah kawan susah-senang
masa Sk bekerja di tempat lama
makan sama-sama
tidur sama-sama
lepak sama-sama
shopping sama-sama
kena marah sama-sama
huhuhuhu
 
Di kolej tempat kerja kami dulu
ada satu restoran mamak
Ada restoran melayu jugak
biasanya kalau kami ada kelas sampai malam 
restoran mamak nilah tempat kami makan petang-petang
sebelum masuk kelas
 
Biasanya kami makan roti canai
Tapi hari tu Ucu kata nak makan mi maggi
Semasa mamak tu berlalu selepas ambil order
Ucu pesan,
"Mamak, bubuh bawang banyak-banyak eyh"
Mamak tu terus toleh dengan muka bengis
"mana ada orang masak maggi letak bawang"
uiiii.. tatutnya..
tapi Ucu gelak
"adalah mamak.. letak ajalah," kata Ucu.
Ucu kata, kalau tak ada bawang
dia sendiri pergi dapur potong bawang
iyo iyo o je Ucu ni
 
 
Bila mamak letak pinggan mi maggi
nampak bawang banyak
uiiii.. sedaplah maggi ada bawang rupanya
sebelum tu biasa Sk rebus gitu-gitu jer
sejak tu kalau masak mi maggi
Sk akan menumis bawang dulu
sebelum dimasukkan rempah maggi
tumis sampai wangi
baru masukkan air
 
 
Ini pinggan Sk
pecahkan telur dalam kuah maggi
dan diangkat separuh masak
Kuning telur akan menjadi suapan terakhir
dah umo 40 pun perangai macam budak-budak
hahahaha 
 
 
Iman pulak
nak kuning cair
lepas tu dia akan pecahkan dalam kuah tu
supaya lemak
huhuhuhu
macam-macam
  
 
Gambar hiasan : Laksa Penang
Tini bagi
maceh tauuuuu 

1 comment:

  1. La... kakak memang kalau masak maggi letak bawang dan tambah cili dan daun sup tau SK

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

INAYAH - AKU MAHU PULANG

Assalamualaikum... Alhamdulillah. Akhirnya, Telemovie INAYAH akan ditayangkan di Astro Citra pada hari Ahad,  22 Oktober 2017 jam 10 ma...