MEE KETAM MAK JAH PULAK... SEDAP RUPA DARI RASA

Seri Kandi Tanah Jauhar
3
ASSALAMUALAIKUM...

SK suka background ni
"UDANG tak ada..," Hah??! Terkejut beruk SK bila dengar udang tak ada di Gerai Mee Udang Mak Jah, Kuala Sepetang, Taiping. Patutlah tadi SK nampak banyak kedai mee udang yang tutup, rupa-rupanya tauke udang tidak menghantar stok udang ke gerai-gerai. Punah ranahlah hasrat nak makan mee udang hari tu. Mujur tak kempunan telur tembakul.

"Laaa.., habis tu macammana?" tanya ER pada adik yang mengambil pesanan.

"Boleh pilihlah, nak sotong atau ketam."

"Ooooo...," kami mengangguk-ngangguk sambil membelek buku menu.

Selepas memilih menu, SK memerhati keadaan sekeliling. Duluuuu.. SK pernah datang makan di SINI sekali. Lepas tu setiap kali datang Kuala Sepetang, mesti gerai Mak Jah tutup. Gerai Mak Jah nampaknya semakin maju. Pekerja semakin ramai dan ada uniform sendiri. Semua pinggan dan sisa makanan diangkat menggunakan troli. Ada pula gerai menjual sotong goreng tepung dan cucur udang. Mak Jah turut menambah bangunan gerai bagi memuatkan pengunjung yang semakin ramai.

Nasi Goreng Kampung Tawa Hebe..
pedas tak
masin tak
manis tak
tak ada rasa
selain rasa nasi
Tapi sayangnya, Nasi Goreng Kampung yang Iman mintak, langsung tidak berasa apa. Mee Ketam sekadar bolehlah.. Mee Sotong pun tidak berapa rasanya. Kalau perut lapar sangat mungkin boleh habis kot. Patutlah kebelakangan ni SK pernah terbaca beberapa komen menyatakan masakan Mak Jah tidak lagi sesedap dulu. Kenapa ya? Adakah kerana orang terlalu ramai maka tidak dapat mengawal kualiti. Sedihlah, kalau bayar mahal tapi makan macam gerai di kampung-kampung. Gerai di kampung pun masakannya jauh lebih sedap macam Mee Pak Cik Pendek Kampung Pasir tu tau. Dahlah kami datang jauh-jauh... sedihlah Mak Jahhhh... lain kali masak sedap-sedap sikit ya, Mak Jah.

ni mesti ketam yang tak sempat ngajar anaknya berjalan...

sotong dimasak terlalu lama

cucur udang cicah dengan kuah kacang.. ini sedap!

sotong tepung
errr... tak tahu minyak dah ulang guna berapa kali

Post a Comment

3Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. udang xde? kalo sy sentap dah sambil tertelan airlior..takkan xde backup..kejamnya makjah
    Bw sini :)

    ReplyDelete
  2. Alaa...nak tgk gambar mee udang mak jah.. =)

    ReplyDelete
  3. Banyak kali dah baca review yg mee ni kurengg sedap

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!