MESTI KLIK

Sahabat Seri Kandi

Pada-Mu Ku Bersujud

Pada-Mu Ku Bersujud

Labels

aaron aziz aboo acar ady putra aidilfitri ais krim apa cerita apam asam pedas award ayam bali Bandung Batam BelangaSatu belasungkawa belimbing bengkel bihun biskut raya blogger bloglist blueberry BMI Boboiyot bola Bono boycott buah burasak burger cake in jar cendawan cerita bersiri coconut shake coklat cookies cookies & ginger cream puff cucur cuti jumaat cutiecakemaker daging diabetes doa donut durian embun fear factor malaysia fettucinne filem GA goreng gulai kawah gunung kinabalu gyoza hari lahir hidayah ikan ikan bakar Ilham Iman itik jalan-jalan jeruk Johor jus kad kaki kambing Kapten Zaharie karaoke kari kasut keju kek kek cawan keluarga kenangan kentang kepala kerutub ketam kisah pelajarku kucing kuey teow kuih melayu kuih tradisi kurma laksa laksa janggus lala lawak legoland legoland water park lembu lemon lempeng lepat link best lobster lontong love u mr arrogant macaron makan makanan laut mangga MAS masakan barat maulid meatball medan mee melaka merdeka mesin MH17 minuman mistik monopod muffin Munduk myChef Mykad nangka nasi nasi ayam nasi padang nenas ngeteh no label novel nukilan untuk teman nutella ombre oreo page Pak Chu Pak Itam panduan pasta pastri pau pavlova Pekanbaru Penang pencuci mulut pengantin penne petua pie pie maker pisang pizza pod premix promo pulut racun rahsia rainbow cake ramadan ramadhan raya red velvet rendang resepi adigun resepi ibu Riau rock roselle roti roti canai roti jala rumah terbalik sabah safee sali saja salam salam maulid sambal sardin sayur sejarah selfie semur SeriKandi Cintaku siput soto sotong spaghetti sup swans cream puff tagged tapai tart tauhu tayar tazkirah Teluk Kumbar telur tempahan tempoyak terbang tetel tinggi tomato tortilla tudung tulang twisties ubi udang ulangtahun perkahwinan untuk dijual upin ipin villa nabila wang western wheels wordless wednesday yang popular Yaya zonan

Search Alam Sari

Loading...

Sunday, January 30, 2011

11 TAHUN HIDUP BERSAMA

ASSALAMUALAIKUM wbt



HARI ini saya dan si dia menyambut ulangtahun perkahwinan kami yang ke 11. 11 tahun kalau anak-anak di Malaysia ini baru berada di tahun lima maknanya masih anak-anak lagi dan belum matang. Dalam usia begitu mudah menangis bila diusik dan pantang mengalah bila dicabar. Cepat sahaja nak bertumbuk bila disakat dan diejek. Begitu juga dengan perkahwinan yang baru melepasi satu dekad. Si isteri mudah menangis bila tersentuh, bila rasa diri tidak lagi disayangi. Si suami pun mudah terasa hati bila rasa tidak dipeduli oleh si isteri yang asyik berblogging dan berfacebooking... kui... kui!

Sebenarnya setiap kali membuka album gambar perkahwinan ini pastinya saya dan suami akan teringat peristiwa yang berlaku di pagi sewaktu majlis akad nikah hendak dilangsungkan. Tok Kadhi yang sepatutnya datang jam 11 tetapi sehingga jam 11.30 pun masih tidak nampak batang hidung. Fuh! Amatlah memeranjatkan apabila di telefon, isterinya memberitahu Tok Kadhi tersebut pergi menikahkan orang di Pasir Gudang. Adoi! Dan saya amat terhutang budi kepada seorang bapa saudara dan abang ipar saya yang terus mendapatkan kadhi yang baru. Rezeki kami, kami dinikahkan oleh Datuk Imam Mahat dan keesokan paginya sebelum pukul 7, kadhi yang sepatutnya menikahkan kami datang membawa borang-borang pernikahan. Semua saksi yang terlibat pun susah payah datang semula pagi-pagi buta tu... hahahaha... kalau diingat-ingat semula memang kelakar, geram pun ada... apalah punya Tok Kadhi... aish!


Tidak banyak gambar yang dapat dikongsi, semuanya sensasi dan basi nanti jadi kontroversi. Menunggu mesin pengimbas mengimbas gambar yang tiga keping ini pun rasanya bagai hendak terlelap di atas kerusi.... hihihi. Oh, ya! Selepas subuh nanti kami sekeluarga akan bertolak pulang ke Kuala Ketil, Kedah. Tunggu cerita kami dari sana, ya. Dan doakan kebahagiaan dan kasih sayang kami berkekalan sehingga ke akhir hayat.


Salam sayang untuk semua di Alam Sari.

Saturday, January 29, 2011

SEPASU BUNGA ITU DARI KAK YATIE


ASSALAMUALAIKUM wbt

CANTIK TAK? Sepasu bunga ini dari Kak Yatie Sinar Kehidupanku sempena menyambut kehadiran pengikutnya yang ke 1000... ramainya... Kak yatie, Yus ni nak cecah 200 pun payah... hehe. Kalau nak tahu, Kak Yatie nilah yang banyak membuka minat saya dalam dunia masakan kek. Banyak ilmu yang saya tuntut dengan Kak Yatie yang saya kenali dalam facebook. Asalnya isteri ex-bos saya sebenarnya Kak Yatie ni tau... tahniah ya, sampaikan salam saya pada keluarga terutamanya Dr Khatta... agaknya bilalah kita dapat bertemu empat mata ya?

HANYA PADAMU... JOM KARAOKE



ASSALAMUALAIKUM wbt
NAMPAKNYA sehari dua ini tak dapat nak memuat naik gambar-gambar terbaru. Selagi tak berjumpa dengan usb card reader yang baru nampaknya tiada cerita baru yang dapat diterbitkan kerana saya menggunakan tiga pc dan lappy yang berlainan jadi gambar-gambar yang telah disimpan entah di mana-mana saya simpan... hehehe. Semasa menerbitkan edisi ini rupanya tiada satu gambar pun yang boleh dimasukkan maka tiadalah cerita hari ini ya.
Ops! Ada cerita sikit pasal makan tengahari tadi... p/s: Sebenarnya dah jam 3 petang baru makan tengahari.. hehe. Hari ini saya masak sambal tumis udang. Tapi bila menyuap nasi bergaul sambal dalam mulut saya rasa macam ada sesuatu yang tak kena. Urmmm... apa ya? Suap lagi... urmmm... erkkk!!! Baru teringat, lupa nak masukkan gula... huhuhu... patutlah... terus masukkan semula sambal udang dalam kuali dan tambahkan gula. Arrr... barulah betul.. hahahaha. Nasib baik tuan rumah tak komplen lebih-lebih.. (mesti dia takut saya mengamuk kalau dia komplen.. hik.. hik.. hik)
Sejuk-sejuk kerana hujan ni jomlah kita karaoke lagu feberet saya ni. Mendayu-dayu menusuk ke hati dan saya sukakan suara Dayang yang serak-serak basah ni, tiada siapa yang mempunyai suara segemersik suara Dayang. Saya sertakan liriknya sekali di sini ya...
Hanya Padamu oleh Dayangku Intan

Hanya padamu
Terbuka hatiku yang dilanda sepi
Kerna dirimu
Aku menjadi seorang perindu
Hanya cintamu
Yang dapat membalut duka di hatiku
Hanya kasihmu
Yang dapat kembalikan kebahagiaan
Sekian lama ku sengsara
Mengharap kau menghapuskan duka
Biarkan sekadar untuk sementara
Sebelum ku pejamkan mata
Hanya padamu
Ku serahkan segala cintaku ini
Hanya dirimu
Yang dapat memadamkan rindu ini
Hanya cintamu
Yang dapat membalut duka di hatiku
Hanya kasihmu
Yang dapat kembalikan kebahagiaan

Friday, January 28, 2011

SAMBAL BUNGA KANTAN & KERACUNAN MAKANAN

ASSALAMUALAIKUM wbt

INILAH akibatnya kalau asyik makan.. makan dan makan. Memanglah kita perlu makan tapi kalau makanan tu dah bercampur-campur dalam perut tak mengikut kategori akhirnya terimalah padahnya sendiri. Sebenarnya sudah dua hari perut saya merasa sebu, kembung dan macam-macam rasalah. Setakat semalam saya masih tahan lagi tapi sejak jam 2 pagi tadi sakit perut tu telah sampai kemuncaknya sehinggalah pagi tadi. Dalam pada tu gagahkan juga pergi ke pejabat memandangkan saya tidak mahu lagi menambah rekod cuti sakit untuk tahun ini. Cuti kecemasan? Oh! Tidak... banyak perkara yang perlu saya selesaikan sebelum bercuti panjang pada minggu depan sempena Tahun Baru Cina. Aish! Macam dia yang nak raya, pula. Kami akan pulang ke utara kerana akan berlangsungnya kenduri tahlil mega sepatah kata kakak ipar saya, Kak Fauziah... hehehe.

Memandangkan usb card reader saya masih belum berganti yang baru, hari ini saya akan kongsikan gambar yang sudah berhabuk dalam simpanan PC saya. Sambal bunga kantan ini pemberian seorang kawan juga resepinya, mari kita kongsi. Sedap ni makan dengan nasi putih, jemput-jemput dengan lempeng pun boleh.



Sambal Bunga Kantan
Bahan-bahan secukupnya:

Cili Api*
Bawang merah*
Bawang putih*
Ikan bilis*
Bunga kantan dihiris halus
Sedikit minyak untuk menumis

Tumbuk lumat bahan bertanda * dan tumis sampai garing.
Masukkan sedikit air, garam dan perisa(ajinomoto kalau suka)
Masukkan bunga kantan yang dihiris halus, kemudian masukkan asam keping.
Sedia dihidang.

Thursday, January 27, 2011

SIAKAP KUKUS STAIL NYONYA & KEK KAREMEL TAK JADI

ASSALAMUALAIKUM wbt


SUDAH lama rasanya tidak mengukus ikan dan sudah lama juga tidak menikmati ikan kukus stail nyonya ni. Nom.. nom.. nom... mulut Yaya tak habis-habis memuji sedapnya.. sedapnya... . Chefnya Encik Rizar tapi tukang masak (Encik Rizar cuma sediakan sos nyonya jew) dan tukang sental periuk belanga lepas tu saya... huk.. huk. Nasib baik masing-masing tahu cuci pinggan sendiri. Tapi sebelum tu saya nak cerita sikit.... syhhhhh!!! Jangan bagitahu orang tau... cakap sini habis sini ya... janji tau... hihi.

Nak ceritalah, malam tadi saya menunaikan hajat seorang kawan yang teringin sangat nak makan kek karemel. Sebenarnya dah lama dia tempah kek karemel tu dengan saya tapi takdir-Nya saya kena serang chicken pox, jadi saya suruh dia tempahlah dengan orang lain. Tapi sampai la minggu lepas, orang tu tak juga buatkan kek karemel tu. Jadi saya pun janji saya akan buatkan, kiranya sepatutnya hari ni dia akan dapat kek tu. Saya pun dengan baik hatinya menambah bahan untuk karemel kononnya nak tinggikan sikit karemelnya tu. Bersungguh-sungguhlah melapis dengan penuh kasih sayang. Siapa yang pernah buat kek ni tentu tahu macammana cerewetnya dari nak mengasingkan putih telur sampai nak melapisnya tu. Jadi sepanjang dalam ketuhar tu, nampaklah kek tu naik dengan sempurna dan masak dengan elok. Tup-tup, bila saya keluarkan dari loyang...... oh! Tidakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!!! Meleleh karemelnya, tulah pandai sangat nak menambah-nambah tapi sukatannya tak betul... huk.. huk..
Nak tengok rupa dia??? Lagilah sadis.. usb card reader pulak rosak, jadi tak dapat nak pindahkan gambar, nanti saya update dan tunjukkan. Nasib baik gambar siakap tu dah simpan awal-awal dalam pc, kalau tak, entri tak bergambarlah hari ni. Berbalik pada kek tu, rupa kek memang cantik, nampak rata pulak kali ni lapisan tu, tapi karemel menangis... hehe. Tapi untuk tidak menghampakan kawan tadi, saya jamahkan juga yang tak jadi ni, jangan kempunan orang tua-tua kata sebab dia akan menjalani satu pembedahan kecil Isnin depan, mudah-mudahan segalanya berjalan lancar ya, Shuhaida... aku doakan yang terbaik untuk kau... Amin. Ha... tulah ceritanya... hehehe.

Jom, sambung balik cerita ikan kukus tu. Sebenarnya dah selalu sangatkan keluar gambar ikan kukus ni, cuma posing jer lain-lain.. yang ni kepalanya terdongak gitu, bukan main eksen lagi kau ya ikan... hehehe. Resepinya boleh tengok di sini. Tak susah sangatpun, cuma gunakan bahan pes segera. Encik Rizar gunakan pes nyonya yang memang ada dijual di pasaraya. Bagi yang suka masam tu boleh lebihkan jus limau nipis. Bagi yang suka pedas boleh tambahkan cili padi tapi biasanya masakan nyonya ni taklah pedas sangat. Kalau gunakan pes tu semata-mata rasanya taklah berapa umph jadi kenalah pandai me'modified' ikut citarasa masing-masing. Kali ni Encik Rizar kata dia masukkan sedikit sos ikan, owhhh.. patutlah sedap, asyik main tipu jer... kih.. kih.. kih.

Wednesday, January 26, 2011

SIAPA PUNYA TERCICIR DAAA.. DAH MENYUSAHKAN ORANG LAIN...

ASSALAMUALAIKUM wbt

SEMALAM petang tetiba jer Encik Rizar rasa tayar depan sebelah kanan macam semacam... hehehe... pernah dengar tak bahasa tu? Masa berhenti sekejap jumpa adik di Bangunan Abu Kasim tengok tayar dah agak lembik.. isk.. isk.. isk.. lalu kepala pun berpusing ligat memikirkan kedai tayar yang terhampir. Nasib baik berhenti dekat situ, kalau jalan terus ada yang nangis tepi jalan karang, lalu kami terus masuk ke Taman Tampoi Indah. Bila sampai dekat kedai kain yang ada diskaun sepanjang tahun tu tiba-tiba Encik Rizar teringat ada satu kedai tayar di sebelah hujung simpang kiri. Nak harapkan saya teringat... huhuhu.. mimpi pun belum taulah.. hik.. hik.. hik.

Sampai di Auto Champion Star, seorang pekerjanya datang memeriksa tayar. Dalam hati fikir mungkin tercucuk paku, tampal jer nanti. Lepas menaikkan jek.. eh.. jek tu betulkah ejaannya??? Sambung.... Lepas menaikkan jek, adik tu pun (pangkat adiklah.. muda lagi) memusing-musingkan tayar dan ternampaklah penyebab yang membuatkan tayar itu lembik.


"Tak boleh buat apa ni bang, kena tukar..." Huwa.. huwa... huwa...

Rupa-rupanya bukan paku punya angkara tapi ini...


L-key aka allen-key... entah siapa punya tercicir dan Encik Matrix tergelek.. sebab adik tu kata kalau tampal pun tak guna sebab tiub dalam tu dah pecah. Adoi!


Akhirnya memandangkan kami pun nak berjalan jauh sempena cuti Tahun Baru Cina minggu depan, Encik Rizar membuat keputusan untuk menukar kesemua tayar. Aik! Rasa-rasa macam baru jer tukar, dia punya bunga pun masih cantik tapi Encik Rizar kata tayar belakang pun dah nak botak. Baiklah, oleh kerana dia yang keluar duit.. suka hati dialah nak tukar semua ke.. tukar satu jer ke. Jangan minta duit kita sudahlah ya.. sebab sekarang ni kita kurang duit... Isk.. isk.. isk.. semua punca dari L-key tulah.. dah rezeki kedai tayar tulah.. apa nak buat.

Encik Matrix yang banyak berjasa

Encik Rizar pun banyak juga jasanya... hehehe

Yaya buka buku sekolah sementara tunggu ganti tayar... siapkan kerja rumahlah... apa lagi...

meh kita makan limau ngan minum 100plus sementara Tahun Baru Cina yang akan menjelang nanti... hehe

KEK CAWAN COKLAT CIP VANILLA


ASSALAMUALAIKUM wbt

KEK cawan vanilla ini ditempah oleh seorang kawan sekerja, kononnya nak buat food testing... hehe. Suka hati kaulah ya, kalau suka boleh order lagi. Kali ini saya ingin kongsikan resepi kek cawan yang sangat mudah. saya dah paparkan beberapa kali di sini di mana nak dapatkan resepinya tetapi disebabkan ada yang bertanya, maka saya taipkannya di sini. Resepi krim di atas kali ini saya gunakan cheese cream, sebab saya sukakan rasanya yang lebih lemak... hehehe, biasalah, kalau buatkan orang, kitapun menumpang makan sekali.. kih.. kih.. kih.

Bahan-bahan kek cawan:
  • 250 gm mentega
  • 200 gm gula kastor/ gula pasir halus
  • 5 biji telur ayam
  • 1 1/2 st esen vanilla
  • 310 gm tepung gandum*
  • 2 st baking powder*
  • 1 st baking soda* (ayak bersama bahan bertanda*)
  • 200 gm coklat cip
Cara-cara:
  1. Panaskan ketuhar pada suhu 170 - 180'C.
  2. Putar mentega dan gula hingga kembang dan putih.
  3. Masukkan telur sebiji sebiji sambil terus memutar sehingga sebati.
  4. Masukkan esen vanilla.
  5. Perlahankan kelajuan, masukkan bahan yang diayak. Putar perlahan sehingga semuanya sebati, matikan mesin.
  6. Masukkan coklat cip, gaul dengan spatula hingga rata.
  7. Sudukan ke dalam mangkuk kertas yang disukai lebih kurang lebih sedikit dari setengah mangkuk. (3/4 pun banyak sangat)
  8. Bakar antara 25 hingga 30 minit, cucuk bahagian tengah kek dengan lidi bagi menguji.
Bahan Krim
  • 250 gm krim keju
  • 125 gm mentega
  • 3 sb gula icing (rasa manis mengikut citarasa anda)
Putarkan semuanya sehingga gebu dan putih. Sapu dan hiaskan di atas kek cawan bila ianya betul-betul sejuk.

Selamat Mencuba.

Kalau malas, rasa tinggal nak makan jer.. bolehlah tempah dengan saya ya... hehehe.

Tuesday, January 25, 2011

KARI IKAN MERAH

ASSALAMUALAIKUM wbt

MENU Sabtu lepas yang lepas (maknanya Sabtu selepas Sabtu kelmarin)… hehehe, bukan kari kepala ikan tetapi kari ekor ikan.. hehe, sebab kami agak kurang pandai makan kepala ikan jadi daripada nanti ada yang tercekik dan tertulang, jalan yang paling selamat ialah memasak bahagian ekor yang kurang bertulang.

Lengkap dengan ikan goreng dan sambal belacan, berpeluh-peluhlah juga makan dan nasinya juga berpinggan-pinggan. Selera orang utara sememanglah kari ya, orang selatan ni pun apa kurangnya sebab memang dari kecil saya telah biasa dengan selera arwah abah yang memang penggemar masakan India jadi bila dah kahwin dengan DKK ni tak ada masalah nak menyesuaikan diri… hehehe.

Bahan-bahan:

  • 2 keping ikan merah
  • 1 ½ senduk minyak masak
Bahan A:
  • 1 st halba
  • 1 kulit kayu manis
  • 3 kuntum bunga cengkih
  • 2 biji pelaga
  • 1 btg serai (diketuk)
  • 1” halia (dihiris)
  • 1 labu bawang besar/ 5 ulas bawang merah (hiris halus)
  • 3 ulas bawang putih (hiris halus)

Bahan lain:

  • 2 tangkai daun kari
  • 2 ½ sb rempah kari ikan *
  • 1 st serbuk kunyit *
  • 1 st serbuk lada * (bancuh bahan bertanda bersama sedikit air dari air sukatan 2 mangkuk)
  • 2 mangkuk air
  • ½ senduk susu cair
  • 2 keping asam gelugor
  • 1/3 sb garam
  • Sedikit ajinomoto (jika suka)
  • 1 tangkai lada merah (jika suka ~ dibelah dua)
  • 1 biji tomato (dibelah empat ~ lebih pun boleh)

Cara-cara:

  1. Panaskan minyak, tumiskan bahan A sehingga bawang agak layu, masukkan daun kari. Tumis sehingga naik bau.
  2. Masukkan bahan bertanda *. Tambah sedikit lagi air supaya tidak hangus, gaul sebati.
  3. Masukkan kesemua air, gaul sebati, masukkan garam dan asam gelugor.
  4. Bila hampir mendidih, masukkan ikan. Bila ikan hampir masak masukkan susu cair dan ajinomoto, kacau sentiasa, masukkan lada merah.
  5. Apabila ikan masak, masukkan tomato, biar sekejap dan matikan api. Lebih enak dimakan bersama sambal belacan.

Monday, January 24, 2011

MERAH JAMBU ITU MENAWAN KALBU

ASSALAMUALAIKUM wbt


MENGHABISKAN stok cream cheese baki carrot cake yang disimpan berminggu-minggu dan buttercream vanilla cup cakes tempohari. Saya ni memang penjimat orangnya... hihihi, mahal membeli jadi kalau tak habis simpanlah dalam bekas yang kedap udara dan sumbatkan dalam peti ais di tempat yang paling dalam, insyaAllah, ianya tahan dan tidak rosak. Tapi sebelum digunakan pastikan diuji dahulu, periksa dari segi warna dan rasa, kalau ada yang tidak kena janganlah pula diguna juga ya... hehe. Dan ianya hanya untuk dimakan-makan sendiri, jangan kerana nak untung lebih, kitar semula untuk dijual, yang itu memang tak patut.


Masih lagi menggunakan resepi kek cawan vanilla dari Miss_Ad @MyR, kali ini saya tambahkan lebih kurang 200gm coklat chip dan wow! Memang sedaplah ditambah pula topping cream cheese + buttercream ni... tapi tak boleh makan banyak-banyak... satu cukup, itupun share dengan Encik Rizar... hehe. Yang lain saya postkan ke rumah ibu... Alhamdulillah. Yang kelakarnya masa nak masukkan warna tu saya mulanya nak masukkan warna hijau, entah macammana boleh pulak tercapai warna merah jambu... hihi, tapi tak sangka pula, hasilnya menawan kalbu. Oh, ya! Tempahan dibuka selepas Tahun Baru Cina untuk sesiapa yang ingin membuai cinta di bulan Februari nanti tapi untuk kawasan Johor Bahru sahaja ya...

Sunday, January 23, 2011

CUCUR KENTANG


ASSALAMUALAIKUM wbt


SARAPAN pagi tadi setelah didapati stok roti telah kehabisan. Lagipun tekak ni tiba-tiba teringin sangat nak makan dan diri ini macam rajin pula nak mengadun tepung. Alah.. bukan susah pun, bawang besar setengah labu, kentang sebiji semuanya dipotong dadu. Cili padi 4 5 biji, daun bawang kalau ada hiris sekali, campurkan telur sebiji dan tambahkan garam atau stok ikan bilis atau stok ayam (apa2 jerrrrr...). Lepas tu masukkan tepung dalam 2 1/2 cwn, tambahkan air jangan cair sangat, jangan pekat sangat. Dah siap, panaskan minyak, cucurkan adunan dalam minyak panas guna senduk supaya adunan menjadi leper dan lebar. Sebab tu jangan pekat sangat kalau tak nanti dia tak jadi leper dan liat pula kalau digeget... hehehe... layan dengan sos cili lebih pie tee hari tu, walaupun tinggal sikit tapi sayang nak buang... kih.. kih.. kih.

Saturday, January 22, 2011

KISAH SOTO DAN IKAN

ASSALAMUALAIKUM wbt

INILAH aktiviti kami pada cuti Hari Hol yang lepas. Memang sejak beberapa hari tu Encik Rizar asyik mengajak saya berjalan-jalan cari makan katanya. Tot tet.. tot tet.. kedengaran dia memicit butang alat GPS kesayangannya tu mengesan mana-mana tempat makan yang menarik. Saya ni bukan apa, risaukan kain baju yang tak terlipat tu, dia ada hati nak berjalan. Kalau tolong kita lipat baju lagi bagus,kan. Pulak tu, cikgu Yaya sikit punya baik, almaklumlah cuti sehari dipulunnya dengan kerja sekolah dua tiga mukasurat.. nahhh.. ambik, cemana nak berjalan. Berhempas-pulas Yaya menyiapkan kerja sekolah, budak tu memang pantang dengar perkataan jalan, nak berjalan punya pasal.


Sementara menantikan Yaya membuat kerja sekolahnya, saya yang pada mulanya tak bercadang memasak, membuat keputusan untuk menghabiskan daging korban yang tinggal dua ketul tu. Sambil melayan perut yang kekenyangan, kami menonton telemovie lakonan Lisdawati di TV2, Khilaf. Boleh tahanlah cerita ni dan sememangnya banyak cerita menarik boleh ditonton melalui saluran RTM dan kurang pula gangguan iklannya jadi mood nak terus melekat depan televisyen tu jarang terganggu.

Sebaik sahaja ‘Khilaf’ tamat, jam menunjukkan 3.30 petang. Sekali lagi encik suami mengajak keluar. Ini kalau tak dilayankan boleh merajuk dibuatnya, mehlah.. jomlah keluar. Saya terus mencapai sweater kerana hujan dan mengikat scarf di kepala. Ishhh.. malas nak melawa sangat, lagipun kami nak terjah tempat yang rasanya tiada orang akan kenal saya, jadi tak perlulah nak berdandan sakan atau menambah timbunan baju untuk didobi. Apa yang di badan ni pun dah okey rasanya… hehe.

Maka bertolaklah kami dalam sapaan gerimis yang mengundang. Saya menggigil menahan kesejukan walaupun berbaju dua lapis… hiiiiiiiii… saya memang tak tahan sejuk. Kami terus menyusur Jalan Pontian menghala ke Johor Bahru dan di persimpangan kami memilih untuk terus ke Kulai. Hampir di Sedenak, hujan turun agak lebat. Perjalanan menjadi lambat, hati pun rasa menyesal, kenapalahhhh ku turut juga kehendak lelaki ini… hehehe. Saya toleh muka encik suami, urmmm.. agaknya dia pun menyesal jugak berjalan ni… hehehe.

Saya Tanya, “kita nak pi mana ni?” ala-ala manja gitu.

Dia jawab. “kita jalan-jalanlahhhh…” manja gak… hahaha.

“Nanti kita singgah beli ikan kat Simpang Renggam.”

“???? Jalan-jalan cari ikan???” Kui..kui.. kui…

Sampai di Simpang Renggam, gerai ikan yang biasa kami singgah belum lagi dibuka. Jarum jam menunjukkan kira-kira 4.30 petang. Pekerja gerai sedang menuangkan air batu hancur pada rak jualan. Kami jangkakan ia akan dibuka setengah jam lagi. Jom kita cari Kopitiam di Ayer Hitam.

Melewati Restoran Jaya yang merupakan lokasi perhentian bas-bas ekspress menghala ke utara, saya terus bersuara. “Wah! Lamanya kita tak makan kat sini, rasa rindu dengan soto dia….”

“Nak makan kat situ ke?”

“Boleh juga, nak ke?”

“Jom,” kami berpatah balik memasuki kawasan letak kereta dan bas di Restoran Jaya. Eiiii… nostalgia sungguh tempat ni. Teringat zaman-zaman remaja, zaman bujang, kalau berjalan ke Kuala Lumpur menaiki bas ekspress di sinilah tempat meregang tubuh dan melepaskan hajat setelah kesejukan hampir satu jam dalam perut bas. Dalam pada tu kecut perut juga takut-takut kalau ditinggalkan pemandu bas, jadi selalunya kalau nak makan tu kena duduk tempat yang boleh nampak kedudukan pemandu bas supaya boleh tahu bila masa bas akan bergerak. Kelakar betul masa tu, padahal dah diberitahu berhenti berapa lama pun, rasa macam tak yakin juga… hehe.

Dan makanan feberet kami di sini tentulah soto. Seingat saya selepas berkahwin, sekurang-kurangnya saya dan suami pernah tiga kali ke Kuala Lumpur menaiki bas ekspress dan biasanya itulah yang kami makan. Saya sukakan soto nasi manakala suami sukakan bihun, bergedil wajib ada. Walaupun tak sesedap mana tapi entah apa sebabnya terasa nikmat benar biarpun kami dicaj harga yang agak mahal. Dan setelah bertahun, rasanya rasa soto di sini sudah tidak sesedap dulu. Sambal kicapnya agak masin, mungkin kerana tidak menggunakan kicap manis dalam ramuannya. Alahai peniaga soto, lain kali tolonglah gunakan kicap manis kalau nak buat sambal kicap barulah sedap… hai.. hai.. hai…

Yaya pilih nasi ayam

Bila perut dah kenyang dan tekak yang bocor pun dah ditampal maka hati teringat nak pulang. Tapi gerai ikan di Simpang Renggam seperti melambai-lambai.. hehe. Kami menjangka gerai tersebut telahpun dibuka dan betul, berderet kereta diparkir pelanggan-pelanggan tetap gerai tersebut. Ops! Kami bukan pelanggan tetap tapi keraplah datang kerana kami suka stail kakak tauke ini berniaga. Semua ikan yang dibeli pelanggan biasanya akan dibalut dengan kertas suratkhabar sebelum dimasukkan ke dalam beg plastik. Lalu saya yang pemalas ni bolehlah menyumbat terus ke dalam peti ais kerana biasanya kami akan meminta mereka menyiangkan semua ikan tak kiralah kecil atau besar.. hehe. Bagus, kan saya… memang kurang rajin bab siang-siang ikan ni, masak jer saya suka… hihihi.

Mehla kita layan gambar …

Suasana di Gerai Ikan Simpang Renggam

pilih yang mana berkenan

siapa suka keli? saya suka... tapi Encik Rizar tak makan pulak..

menunggu ikan disiang... cuba tengok meow kaki empat tu mengendeng ikan...

siakap tentunya jadi pilihan utama

yeah! dapat...

nom.. nom... nom...

Friday, January 21, 2011

TERLEBIH MAKAN

ASSALAMUALAIKUM wbt

ALAMAK! Terlebih sudah... sebelum itu.. chopppppp!!!

Tadaaaaaaaaaaa!!!


Inilah dia cup cakes yang saya buat sempena hari lahir Nur Iman Fatiha semalam. Pada mulanya saya bercadang nak buat cuppies bulu-bulu tapi tak kesampaian kerana tak sempat membeli nozle khas untuk bulu-bulu tu... hehe. Mesti terfikir-fikirkan apakah dia cuppies bulu-bulu tu.. tunggu saya entri nanti ya. Semua cup cakes tu saya sediakan untuk Yaya bawa ke sekolah hari ini, yang di atas tu untuk cikgu-cikgi, untuk kawan-kawan baiknya ada juga saya bawakan, taklah banyak, tak larat rasanya nak siapkan untuk 35 orang, itu belum lagi termasuk kawan-kawan di sekolah agama dan di taska, boleh rebeh bahu dibuatnya. Yang kat atas tu pun terkial-kial lagi, almaklumlah.. saya kan baru-baru jer belajar buat-buat ni semua, belum pro lagi. Resepi kek cawan vanilla yang sangat mudah tu saya dapat dari Miss Ad@ MyR, terima kasih ya Miss Ad.

Untuk kek hari lahir, Yaya mendapat sebiji kek yang ditaja oleh makciknya. Wah, suka betul dia sebab hari lahirnya kali ini disambut di restoran atas laut pada malam sebelumnya di Kampung Pasir Putih. Saya pun suka sebab orang belanja.. Alhamdulillah... syukur. Semoga rezekimu bertambah-tambah lagilah adikku, Nor'aini sayang. Terima kasih juga kepada ibu, Siti Ramlah dan kakak, Angah serta abang ipar, Abang Jamal yang datang meraikan di samping sepupu-sepupu Yaya yang berada di JB.

Yaya dan sepupu-sepupunya yang tiga beradik... Izzat, Ilham dan Indah... tengok tu Ilham bukan main menjeling lagi tengok kek.

inilah kakak saya yang dipanggil ibu oleh Yaya

ibu saya dan Aini... cumel tak?

makan.. makan.. makan...

burppppp! kenyangnya...

Kali pertama datang ke sini sebenarnya... sajalah nak bertukar angin. Makanan dan perkhidmatan di sini saya bagi tiga bintang. Rasa nak pengsan menolong menghabiskan makanan. Tu yang terlebih sudah... tu. Huk.. huk.. huk. Oleh sebab kekenyangan maka sesi makan kek yang dibawa ditunda pada esok hari... hehehe. Pada mulanya tu saya bercadang nak menyediakan mee tetapi kerana Encik Rizar sibuk hendak menyelenggara aka servis Encik Matrix kami dan membeli beg baru yang terang menyala (lupa lak nak ambil gambarnya) jadi saya ambil keputusan untuk membeli saja.. hebatkan... hek.. hek.. hek.


feberet saya ni...


yang ni lagi feberet tapi.. cinonetnya... huk.. huk!


Encik Matrix mandi & mekap cantik-cantik selepas diservis... yang pasti selepas tu mandi hujan pulak... huhuhu...

Akhir kata saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan terima kasih kepada semua yang sudi mengucapkan selamat hari lahir.. Amin... terima kasih atas doa-doa yang dititipkan semoga kawan-kawan semua sentiasa dirahmati Allah swt.

Thursday, January 20, 2011

SELAMAT HARI LAHIR, SAYANG

ASSALAMUALAIKUM wbt

SELAMAT hari lahir, sayang... Saya dedikasikan ucapan ini khas buat satu-satunya buah hati pengarang jantung kami. Sebuah nama lambang sebuah cinta...

NUR IMAN FATIHA

"Ya Allah Ya Tuhanku, tambahkanlah bagi anakku ini rezeki yang banyak lagi halal serta ilmu yang bermanaafaat, kejayaan yang besar serta iman yang benar, kesihatan yang baik dan kebijaksanaan yang tinggi, terangkanlah hatinya, lapangkanlah dadanya dan bukakanlah ikatan lidahnya dalam menghadapi pelajaran.. semoga dia menjadi insan yang berjaya di dunia dan di akhirat... Peliharalah dirinya ya Allah dari segala kejahatan dan hasad dengki manusia, Amin.. Amin Ya Rabbal Alamin."

Saban tahun hari lahirnya pasti disambut cuma cara sambutan itulah yang berbeza. Kalau jatuhnya pada hari cuti, dapatlah saya memasak yang agak istimewa, kalau jatuhnya pada hari bekerja, sebiji kek sudah cukup bererti tanda kami tak pernah lupa. Tapi ada juga masanya bajet ciput-ciput jer, nasib baiklah ada mak sedara yang sudi nak belanja... hehehe.

Di bawah ini, gambar-gambar kenangan hari lahirnya tapi lupa pula nak scan gambar dari umurnya setahun almaklumlah dulu-dulu mana ada kamera digitalkan, nanti saya akan edit semula ya. Jadi kita tengoklah perubahan wajahnya dari usia ke usia yang bertambah ketembamannya. Tapi nanti tengok betul-betul ada transformasi kurus.. gemuk.. kurus.. gemuk... tak percaya!!! Tunggu saya edit nanti, ya..

semasa Yaya 4 tahun

6 tahun

7 tahun

8 tahun

9 tahun

Dia pencinta haiwan.. ni masa umur 8 tahun

Dia pun suka masak-masak macam bonda.. masa ni 4 tahun kot..

Wednesday, January 19, 2011

TIRAMISU


ASSALAMUALAIKUM wbt

SEBELUM saya bagi resepi tiramisu ni saya nak cerita dulu, ya. Ceritanya panjang.. jadi silalah layannnn… hehehe.

SEMASA Kena Serang! dua tiga minggu yang lepas sekaligus mendapat tajaan cuti dari Klinik Asia Tebrau, saya berpeluanglah baring-baring malas mengadap kaca televisyen di petang hari. Almaklumlah, kalau hari bekerja manalah ada peluang begitu. Masuk sahaja ke rumah, belumpun lagi menanggalkan tudung di kepala terus TIT! Tekan punat mesin basuh. Kalau tidak pun capai periuk nasi, capai itu, capai ini. ‘Remote Control’ TV???… huhu.. memang tak sempat pun akal ni nak memikirkannya, pendek kata selagi jarum pendek jam tu tak menghala ke angka 9, belum tahu tugas-tugas saya selesai. Bila siap semuanya, barulah sedar Buletin Utama pun dah habis, mata pun rasa dah nak tertutup dan badan pun rasa dah nak terlentok. Tulang temulang rasa nak tertanggal dan terlerai, agaknya kalaulah setiap sendi tulang kita ni menggunakan skru, tentu ada skru yang dah longgar dan perlu diganti yang memerlukan kos pembedahan beribu-ribu ringgit yang pastinya saya tidak termampu. Alhamdulillah, badan yang dipinjamkan Allah swt ini masih lagi berfungsi dengan sihat dan sempurna, syukurrrrr..

Ceritanya pasal baring-baring tadikan, hek.. hek.. hek.. maaf ya, terlajak… Hendak cerita pasal kami menonton kisah bersiri ‘Tiramisu’ lakonan Pierre Andre dan Syarifah Amani tulah… anak saya pun bertanya…

“Bonda, tiramisu tu, apa?”

Dalam hati saya, urmmm, dah sudah.. kalau saya bagitahu ia sejenis dessert, mahunya disuruh saya buat takpun beli kat kedai.

“Ala… tiramisu.. ingat tak dulu kita ada beli aiskrim vanetta ke apatah tu, yang perisa tiramisu. Mana sedap, rasa ubat tu..”

“Oh… yang dulu tu, kan dah lama, Yaya dah tak ingat rasanya, bonda buatlah, Yaya nak rasa…, takpun bonda beli jer aiskrim vanetta tu.”

Ha… kan dah cakap…

Saya: InsyaAllahhhh…… (macam tak nak beli jerrr… hik.. hik.. hik..)

Sebenarnya memang tak ada niat pun nak membuat tiramisu ni, alah.. tak tergoda pun dengan tajuk drama bersiri tu, tapi masa jalan-jalan cari resepi (cakap jerlah blogging… huk.. huk..) kat blog Chef Hanieliza, maka terpandanglah saya resepi tiramisu ni. Nampak tersangatlah senangnya, terbayang-bayang cream cheese yang berbaki dalam peti ais tu, kena cuba juga buat tiramisu sendiri sebab apa yang saya cerita dengan Yaya kat atas tu, tak bohong tau. Kadang-kadang, bila orang sebut-sebut tiramisu tu, saya pelik juga, memang sedap sangatkah, aish! Dah jumpa resepi ni kenalah cuba, alang-alang dah ada hobi mencuba dan membedal nikan… hak.. hak.. hak!

Hendak sangat makan tiramisu punya pasal, saya bantai juga guna swiss roll berperisa coklat lantaran tidak jumpa yang berperisa kopi. Lepas tu semasa Encik Rizar ke kedai saya berpesan membelikan saya yogurt perisa asli.. saya ulang… ASLI.. tengok dia ada tulis original.. PLAIN… (sebenarnya saya tak pasti sepatutnya tulis apa.. hehe) tup.. tup dibawanya balik perisa strawberry… Dush! Layankan jerlah… kui.. kui.. kui.

TIRAMISU

Sumber : Chef Hanieliza

Bahan-bahan:
1 gulung kek swiss roll kopi (saya guna perisa coklat)
250 gm keju cream [philidephia]
150 ml yogurt asli (saya guna perisa strawberry 150gm/1 cwn)
1/2 cawan gula (saya kurangkan sedikit sebab yogurt dah manis)
1 biji lemon [ambil jusnya] (saya tak letak… takde)
serbuk nescafe


Larutan Agar-agar
1/4 cawan air (saya letak ½ cawan)
1 sudu kecil serbuk agar-agar

Cara
1. Kek swiss roll dihiriskan nipis.
2. Masakkan larutan agar-agar sehingga mendidih.
3. Pukul keju, gula dan yogurt sehingga gebu.
4. Masukkan perahan jus lemon dan kacau lagi.
5. Masukkan larutan agar-agar dan kacau rata.
6. Susunkan hirisan kek dalam bekas kaca atau gelas.
7. Tuangkan adunan keju dan ratakan.
8. Letakkan lagi hirisan kek dan tuangkan lagi adunan keju tadi.
9. Ayakkan serbuk nescafe dan sejukkan sebelum dihidangkan.

Dan rupanya memang sedap ya tiramisu ni, tak sangka pula Encik Rizar pun nampaknya suka sangat. Kalau Yaya tu jangan cakaplah… jadi lepas ni nampaknya Tiramisu akan jadi dessert wajib ni.. hehehe.

DEMI MASA

MENGHITUNG HARI

Anda Sukakan Ini?