MESTI KLIK

Sahabat Seri Kandi

Pada-Mu Ku Bersujud

Pada-Mu Ku Bersujud

Labels

aaron aziz aboo acar ady putra aidilfitri ais krim apa cerita apam asam pedas award ayam bali Bandung Batam BelangaSatu belasungkawa belimbing bengkel bihun biskut raya blogger bloglist blueberry BMI Boboiyot bola Bono boycott buah burasak burger cake in jar cendawan cerita bersiri coconut shake coklat cookies cookies & ginger cream puff cucur cuti jumaat cutiecakemaker daging diabetes doa donut durian embun fear factor malaysia fettucinne filem GA goreng gulai kawah gunung kinabalu gyoza hari lahir hidayah ikan ikan bakar Ilham Iman itik jalan-jalan jeruk Johor jus kad kaki kambing Kapten Zaharie karaoke kari kasut keju kek kek cawan keluarga kenangan kentang kepala kerutub ketam kisah pelajarku kucing kuey teow kuih melayu kuih tradisi kurma laksa laksa janggus lala lawak legoland legoland water park lembu lemon lempeng lepat link best lobster lontong love u mr arrogant macaron makan makanan laut mangga MAS masakan barat maulid meatball medan mee melaka merdeka mesin MH17 minuman mistik monopod muffin Munduk myChef Mykad nangka nasi nasi ayam nasi padang nenas ngeteh no label novel nukilan untuk teman nutella ombre oreo page Pak Chu Pak Itam panduan pasta pastri pau pavlova Pekanbaru Penang pencuci mulut pengantin penne petua pie pie maker pisang pizza pod premix promo pulut racun rahsia rainbow cake ramadan ramadhan raya red velvet rendang resepi adigun resepi ibu Riau rock roselle roti roti canai roti jala rumah terbalik sabah safee sali saja salam salam maulid sambal sardin sayur sejarah selfie semur seram SeriKandi Cintaku siput soto sotong spaghetti sup swans cream puff tagged tapai tart tauhu tayar tazkirah Teluk Kumbar telur tempahan tempoyak terbang tetel tinggi tomato tortilla tudung tulang twisties ubi udang ulangtahun perkahwinan untuk dijual upin ipin villa nabila wang western wheels wordless wednesday yang popular Yaya zonan

Search Alam Sari

Loading...

Monday, February 28, 2011

RESEPI FRUIT TARTLETS


ASSALAMUALAIKUM wbt

TIDAK sangka pula ramai yang berkenan dengan fruit tartlets ni apabila saya postkan gambarnya dalam facebook. Kecil molek sekali ngap memang tak cukup, nasib baik saya buat banyak macam saya beritahu sebelum ni untuk tetamu yang datang ke rumah dan telahpun selamat dihabiskan. Nampaknya semua sukakan fruit tart ni jadi kepada sesiapa yang nak mencuba, mari semak resepinya...

RESEPI TART SHELL
Sumber: Kak Azita
Bahan-bahan:
  • 170gm marjerin
  • 50 gm gula icing
  • 1 biji telur
  • 1 st esen vanilla
  • 290gm tepung gandum
Cara-caranya:
  1. Pukul sekejap marjerin dan gula icing dengan senduk kayu.
  2. Masukkan telur dan esen vanilla, pukul lagi hingga sebati.
  3. Masukkan tepung gandum sedikit-sedikit sehingga menjadi doh yang lembut. Tekan dalam acuan tart. Bakar pada suhu 170'C selama 25 minit atau sehingga masak.
Resepi Sos Kastard:
Sumber : CMG
Bahan-bahan:
  • 300 ml susu sejat
  • 2 sb gula pasir halus
  • 2 1/4 sb tepung kastard
  • 3 biji kuning telur
  • sedikit esen vanila
  • secubit garam
Cara-cara:
~Campurkan semua bahan kecuali esen vanilla, pukul dengan wisk hingga sebati. Masakkan atas api kecil sambil dikacau perlahan sehingga likat. Tutup api dan ketepikan.

Bahan lain:
  • potongan kecil buah kiwi, anggur dan strawberry
  • sedikit coklat masakan dicairkan
Cara menyediakan fruit tartlets:
  1. Sapukan permukaan tart shell dengan coklat masakan, sejukkan sebentar dalam peti ais.
  2. Masukkan sos kastard ke dalam piping beg, picitkan sos kastard ke dalam tart shell sehingga 3/4 penuh.
  3. Susunkan potongan kiwi, anggur dan strawberry.
  4. Sedia dihidangkan.

Sunday, February 27, 2011

YAYA OH YAYA 3

ASSALAMUALAIKUM wbt

LAJU jer ER mencari kertas latihan yang didakwa Yaya berada dalam beg kuning itu. Saya turut mencari. Yaya yang dah tak boleh senyum pun sama-sama menyelak buku-buku latihan yang ada dalam beg tu. Sebenarnya di tika dan saat ini semua orang dah tak boleh senyum. Rancangan ER nak membawa kami makan malam di Gelang Patah malam itu nampaknya telah tergendala dengan apa yang berlaku hari itu. Hati saya sebenarnya dapat menjangka yang Yaya meletakkan kertas itu di tempat lain tetapi kesibukan di rumah dan suasana yang agak kelam kabut menelefon ke sana sini tadi telah menghalang saya dari mencarinya di dalam beg sekolah Yaya.

"Dah, baliklah dulu, memang tak ada dalam beg ni," saya terus mengangkat beg kuning itu. ER mendengus. Kami meninggalkan taska dengan hati yang sebal. Bukan tak kasihan dengan Yaya, tapi geram dengan kelakuannya yang selalu cuai dan pelupa. Rasa nak jotos-jotos jer tapi saya sabarkan sebab kalau saya jotos dia nanti lagi teruk dia kena dengan ER, jadi saya kena cool walaupun dalam hati hanya Allah sahaja yang tahu.

ER dah kehilangan selera untuk makan. Cadangnya tadi selepas mengambil beg kuning itu kami akan terus ke Gelang Patah tapi bila yang dikejar tak dapat, maka yang dikendong pun berciciranlah.. huk3, relevankah peribahasa itu dengan cerita saya ni? Kih.. kih.. kih.. Lalu kami pun mengambil keputusan untuk pulang sahaja ke rumah dan mencari dalam beg sekolah Yaya.

Sampai di rumah, saya terus menyelongkar setiap poket beg sekolahnya sambil Yaya menyelak dan mencari dalam buku-buku Bahasa Inggerisnya yang lain. Haish! Tak ada.. marah oooo... tak boleh tahan punya marah. Yaya berkali-kali mendakwa dia dah simpan latihan yang ditulisnya dalam buku. Cuma masalahnya buku teks Yaya memang disimpan oleh gurunya jadi adakah kemungkinan latihan yang ditulisnya itu sebenarnya berada dalam buku teks itu???

Entah bagaimana tiba-tiba saya tengok Yaya mengambil buku penulisan Bahasa Malaysia bersaiz besar yang diletakkan di atas katil semasa dia mengeluarkan semua buku dari beg sekolahnya tadi. Dan...

"Ha... dah jumpa!" Saya lega dan Yaya mestinya bertambah-tambah lega. ER masih angin sebab latihan itu disimpan di buku latihan subjek lain. Hai... Yaya... Yaya... isk.. isk.. isk. Malam itu saya goreng jer spaghetti bodo2 dengan taugeh dan sos char kuey teow otaku. Memang hampeh sebab dah dekat jam 10. Berapa banyak masa yang terbuang di jalan kerana jarak rumah kami dan sekolah Yaya memakan masa setengah jam. Itu belum lagi masa yang terbuang mencari buku latihan dan adegan yang tidak ingin anda lihat tu... hihihi.

Esoknya, selepas menghantar Yaya ke sekolah, kami berdua berbincang. Sebenarnya dalam hal ini saya lebih rasioanal memandangkan Yaya baru sahaja melangkah ke tahun 4. Dulu-dulu wahai suamiku, mak kita duduk di rumah. Dunia kita hanya pergi dan balik sekolah. Tak perlu singgah taska, tak perlu menyiapkan buku latihan yang bertimbun-timbun. Cuba ingatkan kembali bagaimana kita dulu semasa darjah 4. Kita bukannya terus dewasa seperti hari ini. Kita bukannya terus pandai mengurus diri seperti sekarang. Kita meniti perjalanan yang panjang untuk berada di tahap yang kita kecapi hari ini.

Nota: Setiap kali balik kampung mertua, mak mesti buka cerita kisah ER yang selalu kena kejar dengan mak kat padang bola sebab tak pergi sekolah tapi dok asyik main bola... kah... kah.. kah...

Saturday, February 26, 2011

FRUIT TARTLETS


ASSALAMUALAIKUM wbt


TADAAAAAAAAAA....!!! Mula-mula tu cadangnya nak sambung kisah si Yaya tu tapi macam tak cukup nafas pulak hari ni. Dari malam tadi bersambung sampai ke petang ni ada sahaja hal yang nak diselesaikan. Agaknya kalau nyawa tu boleh dilihat macam karektor game Sim tu, mesti saya dah tukar warna merah, tenaga dah habislah tu.. keh.. keh.. keh. Makan tengahari kami hari ini membawa ke jam 4.45 petang, dah kira high tea tukan, nak buat macammana. ER pun macam dah redha jer sebab biasanya macam nilah kami setiap kali tiba hari minggu kalau duduk di rumah. Yang penting bagi dia menyelesaikan hal-hal yang mustahak dahulu, soal makan kemudian.



Malam ini, insyaAllah, ibu, kakak dan adik dari Senai akan datang ke rumah. Sebenarnya dah lama sangat saya tak ajak mereka datang makan-makan, masing-masing sibuk dengan hal sendiri. Jadi saya fikir-fikir sebelum saya bertambah-tambah sibuk dengan tempahan-tempahan cheese tart dan tart shell, saya kena dulukan mereka juga kali ini. Ini adalah percubaan pertama saya membuat fruit tartlets, selalu makan kat hotel, ambil pun macam tak boleh banyakkan, nanti dituduh tamak, walhal kita dah pun membayarnya tapi kenalah fikirkan orang belakang sebab semua orang sama-sama bayarkan.. hehehe. Jadi kalau dah buat sendiri ni nak makan banyak-banyak pun suka hatilah cuma jangan menyesal pulak lepas tu nanti bila pipi mula tembam berinci-inci... kih.. kih.. kih.



InsyaAllah, akan saya kongsikan resepinya nanti ya, sekarang kena tunggu orang datang, nak bentang permaidani hijau dan pukul kompang... hik.. hik.. hik.




Friday, February 25, 2011

YAYA OH YAYA 2

ASSALAMAULAIKUM wbt

MARI menyambung cerita Yaya yang tergantung tadi...

Sampai di rumah, kami bertiga terus menuju ke bilik Yaya. Jeng.. jeng.. jeng. Yaya mencari, di situ.. di sana.. dah disediakan rak untuk meletak buku tulis tapi dicampur juga buku tulis dan buku latihan. Bukku cerita dan novel pun suka dicampurnya sekali. Saya perhatikan Yaya mula cuak, sekejap-sekejap dia menggaru kepalanya.

"Mana dia? Mana dia?" ER dah mula berang. Yaya makin gelisah, sebagai ibu dapat saya rasakan kegelisahannya tu apabila buku yang dicarinya tak ada. Kami turut sama mencari. Er juga mencari dalam beg sekolah yang selalu dipikul Yaya.

"Buku tu ke buku yang Yaya tunjukkan dekat baba semalam?" Malam sebelumnya sememangnya ER ada menyemak kerja sekolah Yaya dan menurut ER dia ada melihat buku itu. Tapi sekarang buku itu dah lesap sedangkan Yaya beriya-iya mengaku dia dah masukkan dalam beg.

Adegan hangat yang hangit!

"Mana beg kuning Yaya????" Sambil menggaru kepala yang semakin gatal dan rambut yang semakin menggerbang kerana ketakutan mungkin.

Buku hilang tiba-tiba satu hal, beg kuning yang biasanya diletakkan buku latihan dan aktiviti pulak tiada ditempatnya maknanya tidak dimasukkan ke dalam kereta semasa di taska tadi. Adoiii!

Desyum3! Maaflah... adegan yang tidak ingin anda lihat...

Saya menelefon ummi yang merupakan pemilik taska. Menurut ummi, beg itu memang tertinggal di taska dan terasing dari beg-beg lain kerana terlalu banyak beg dan Yaya tadi mengambil buku untuk buat kerja rumah tetapi tidak meletaknya bersama beg-begnya yang lain. Fuh! Semuanya nampaknya seperti hendak menyelamatkan diri. Bagi Yaya sendiri, beg kuning itulah satu-satu harapannya kerana semua tempat sudah dicari tetapi tidak ditemui. Ummi memberitahu kami boleh datang mengambil beg tersebut pada malam itu juga. Saya cuba menelefon lagi ummi untuk bertanyakan tentang buku itu dan tiba-tiba...

"Ha.. ni dia dah jumpa," terdengar suara Yaya dari bilik. Dicampur suara ER yang boleh dengar satu taman, saya bergegas datang. ER menunjukkan buku yang bertulis Grammar Exercise itu pada saya. "Jumpa kat mana?" "Dalam beg sekolah dia terselit."

Satu perkara tentang Yaya, selain mudah lupa di mana meletakkan barang, dia juga mudah putus asa apabila mencari dan mudah pula membuat keputusan. Maknanya apabila mencari buku tak jumpa, dia terus fikir dia tertinggal buku tu sedangkan sebelumnya dia ingat dia ada masukkan dalam begnya. Dan kemudian pantas pula menyalin di dalam kertas lain. Kami menyemak buku itu dan tarikh terakhir dia menulis adalah pada hari Rabu bermakna Yaya memang tak pernah tinggalkan buku tu. Saya tak pasti sama ada cikgunya serkap jarang yang Yaya selalu tinggalkan buku itu sepanjang minggu ini apabila menghantar sms kepada saya. Lebih lima kali saya menelefon guru Bahasa Inggerisnya bagi menentukan tajuk buku yang dikatakan tertinggal itu tetapi telefon tidak diangkat. ER bertanya Yaya di mana dia meletakkan kertas yang disalin di sekolah tadi. Tanpa berfikir panjang Yaya berkata dia meletakkan kertas itu di dalam beg kuning.

Malam itu juga kami menggoncang pagar taska. Seram juga, maklumlah di kejiranan banglo karang ada yang kena saman. Sebaik masuk ke kawasan taska kami mengetuk pintu taska berkali-kali tetapi tidak dibuka. Kemudian ER perasan beg kuning itu diletakkan di luar mungkin bagi memudahkan kami mengambilnya. Oh! Penatnya saya bercerita, rasa macam penuh emosi tak? Agak-agak ada tak latihan yang ditulis Yaya tu dalam beg kuning tu?

Kuang.. kuang... kuang.... bersambung nanti ya... penat... huk3!

YAYA OH YAYA

ASSALAMUALAIKUM wbt

ADOI! Kenapalah anak saya ni pelupa sangat. Selalu lupa di mana dia letak barang lepas tu nanti mati-mati dia pertahankan dia ada letak kat situ. Tup-tup nanti jumpa barangnya kat tempat lain. Haish! Kalau saya cakap dengan dia, dia akan jawab macam ni...

"Ala... bonda ni suka tak percayakan Yaya tau," dan merajuk, kalau lagi teruk menangis... huhuhu.

Ini semalam punya cerita, pagi-pagi saya dan terima sms dari guru Bahasa Inggerisnya, Yaya tak bawa buku grammar exercise ke sekolah. Angin betul saya sebab selalunya kami memang pastikan Yaya bawa semua buku latihan mengikut jadual. Sudahnya jadilah begnya berat macam bawa batu dengan besi. Tak faham kenapa jadi macam ini sistem persekolahan sekarang. Ini semua gara-gara terlalu banyak buku latihan, buku aktiviti ditambah lagi buku teks dan buku-buku bantuan belajar yang lain. Guru terpaksa terkejar-kejar memastikan silibus dihabiskan sebelum minggu peperiksaan, sudahnya murid dibebankan dengan beg sekolah yang beratnya sama dengan beras 10kg dan kerja sekolah yang bertimbun-timbun sampai 11 malam pun belum tentu siap. Percaya tak, Yaya membawa tiga beg ke sekolah untuk memuatkan semua buku-buku tu. Eh! Dah cerita dalam episod Budi Bahasa Budaya Kita tukan. Tiga beg sekolah kebangsaan, satu beg sekolah agama dan satu beg taska... perghhhh!

Balik semula pasal cerita tadi, yang bestnya cikgu dia main pakai bantai jer sms, nama Yaya ditulis Fatin dan tidak bawa buku beberapa hari. Lagilah saya angin tapi saya tak cerita apa-apa dengan ER masa ER ambil saya dari kerja. Bila sampai di taska, maka staf-stafnya semua sibuklah mengangkat beg-beg tu semua tetapi saya dah nampak muka Yaya macam takut jer. Lepas tu seperti biasa ER menemuduga Yaya...

"Dah siap kerja sekolah?" Biasanya Yaya akan siapkan kerja sekolahnya di taska sekembalinya dari sekolah agama jam 4 petang seberapa sempat yang dapat.

"Dah, tapi Bahasa Inggeris cikgu suruh tulis balik, tadi Yaya tertinggal buku," dia dah bagitahu sendiri dengan ER, baguslah.

"Tertinggal? Macammana Yaya kemas semalam?"

"Tak tahu, Yaya dah masukkan dalam beg tapi tadi takde."

"Habis tu, cikgu marah tak?"

"Tak, cikgu kata nanti balik tulis semula dalam buku, Yaya dah salin kat kertas tadi."

Lalu kami pun bergerak pulang ke pejabat ER yang akan pulang jam 6 sebenarnya. Bila ER masuk ke pejabat saya pun marah Yaya tapi maaflah, skrpnya tak ingat, maklumlah... tengah marahhhh... huk3!.

Nanti sambung ya... ada hal ni..

6 PERKARA ALLAH SEMBUNYIKAN

ASSALAMUALAIKUM wbt

PAGI Jumaat yang mulia ingin saya kongsikan sesuatu yang dipetik dari email yang saya terima agar dapat dimanafaatkan bersama, InsyaAllah.

6 Perkara Allah Sembunyikan

Allah SWT selesai menciptakan Jibrail as dengan bentuk yang cantik, dan Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang , sayap itu antara timur dan barat (ada pendapat lain menyatakan 124, 000 sayap). Setelah itu Jibrail as memandang dirinya sendiri dan berkata:

"Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripada aku?."

Lalu Allah swt berfirman yang bermaksud.. "Tidak"

Kemudian Jibrail as berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada Allah swt. dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun.

Setelah selesai Jibrail as solat, maka Allah SWT berfirman yang bermaksud, "Wahai Jibrail, kamu telah menyembah Aku dengan ibadah yang bersungguh-sungguh, dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepada-Ku seperti ibadat kamu, akan tetapi di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling Aku cintai, namanya Muhammad. Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa, sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar sahaja dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kurang, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga. Maka demi kemuliaannKu dan ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu aku lebih sukai dari solatmu itu. Kerana mereka mengerjakan solat atas perintahKu, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahKu."

Kemudian Jibrail as berkata: "Ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?"

Lalu Allah berfirman yang bermaksud. "Ya Jibrail, akan Aku berikan syurga Ma'waa sebagai tempat tinggal..."

Kemudian Jibrail as meminta izin kepada Allah untuk melihat syurga Ma'waa. Setelah Jibrail as mendapat izin dari Allah SWT maka pergilah Jibrail as dengan mengembangkan sayapnya dan terbang, setiap dia mengembangkan dua sayapnya dia boleh menempuh jarak perjalanan 3000 tahun, terbanglah malaikat Jibrail as selama 300 tahun sehingga ia merasa letih dan lemah dan akhirnya dia turun singgah berteduh di bawah bayangan sebuah pohon dan dia sujud kepada Allah SWT lalu ia berkata dalam sujud:

"Ya Tuhanku apakah sudah aku menempuh jarak perjalanan setengahnya, atau sepertiganya, atau seperempatnya? "

Kemudian Allah swt berfirman yang bermaksud. "Wahai Jibrail, kalau kamu dapat terbang selama 3000 tahun dan meskipun aku memberikan kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang seperti yang telah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada sepersepuluh dari beberapa perpuluhan yang telah kuberikan kepada umat Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan.... ."

Marilah sama-sama kita fikirkan dan berusaha lakukan... Sesungguhnya Allah S.W.T telah menyembunyikan enam perkara iaitu :

  • Allah S.W.T telah menyembunyikan redhaNya dalam taat.
  • Allah S.W.T telah menyembunyikan murkaNya di dalam maksiat.
  • Allah S.W.T telah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam Al-Quran.
  • Allah S.W.T telah menyembunyikan Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan.
  • Allah S.W.T telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (yang lima waktu).
  • Allah S.W.T telah menyembunyikan (tarikh terjadinya) hari kiamat di dalam semua hari.


Semoga kita mendapat berkat daripada ilmu ini. Wallahualam


Thursday, February 24, 2011

BUDI BAHASA BUDAYA KITA

ASSALAMUALAIKUM wbt

TIDAK.. tidak. Bukan, saya bukan nak cakap pasal kempen budi bahasa budaya kita tu tapi saya nak cakap tentang sikap segelintir dari manusia yang tiada budi bahasa, yang tak tahu nak hormat orang lain walaupun orang tu tidak dikenali, tetap tidak wajar untuk tidak menghormati individu lain. Eh, apa yang saya marahkan ni sebenarnya ya? Sebenarnya tak marah cuma nak meluahkan perasaan tentang apa yang saya alami ketika mengambil Yaya di taska petang semalam.

Hujan lebat tiba-tiba melanda bandaraya Johor Bahru. Guruh dan ribut bersahut-sahut (apa bezanya guruh dengan ribut yek???). ER seperti biasa setia mengambil saya dan kami sampai di taska Yaya kira-kira setengah jam selepas itu. Memandangkan hujan masih belum reda walaupun tidak selebat tadi, ER mengambil keputusan untuk masuk secara mengundur supaya memudahkan staff taska tersebut meletakkan beg-beg Yaya yang lima buah itu (betul ek penjodoh bilangan tu?) ke dalam bonet. Saya biasanya akan turun dan memasukkan sendiri beg bagi membantu staff taska. Sebaik sahaja kami selesai memasukkan semua beg (kalau yang anak dua tiga kat taska mahu penuh kereta dengan beg) ke dalam bonet dan Yaya masuk ke perut kereta, sebuah kereta kancil meluncur masuk dan terus memakir di hadapan kereta kami. Saya ternganga sekejap sebab biasanya di taska ini kami ibu-ibu bapa dah biasa bergilir, kalau satu kereta di dalam, kereta lain akan tunggu di luar kecuali kalau datang tersaing, barulah sama-sama masuk sambil sama-sama memunggah barang dan nanti akhirnya sama-sama keluar.

Seorang wanita lingkungan awal 40-an keluar dari perut kereta. Tanpa menghiraukan saya yang baru menutup pintu kereta (senyum pun tidak, pandang pun tidak) dia terus berlari kecil ke dalam taska. Saya fahamlah hujan(dah tak lebat pun) tetapi susah sangatkah hendak memandang wajah saya yang tak berapa nak comel ni dan melemparkan senyuman apatah lagi meminta izin tunggu sekejap untuk dia mengambil anaknya yang ditinggalkan di taska yang sama dengan anak saya. Rasanya, sejak Yaya dipindahkan ke taska ini pada awal tahun ini, inilah kali pertama saya terserempak dengan manusia yang bodoh sombong ini.

Kami menunggu... seminit... dua minit... tiga minit.... lima minit... huh! Saya memandang dari cermin sisi. Dia sedang membalut baju hujan ke badan si anak sambil berbincang dengan staff taska. Hati mula panas, tapi saya tengok ER cool, saya cuba juga untuk cool bila lihat dia sudah mula nak bergerak ke kereta dengan harapan dia akan mengangkat tangan tanda mengucapkan terima kasih kerana menunggu tapi yang nyata sememangnya dia manusia yang hampeh. Selamba sahaja mengundurkan kereta tanpa rasa bersalah. Ceh! Kalau saya bawa buldozer memang saya langgar jer keretanya tadi... huwa3. Tapi saya bukan buldozer, saya cumalah encik Matrix yang sopan dan hensem... hehehe.

TEMPAHAN CHEESE TART & KERENAH PELANGGAN

ASSALAMUALAIKUM wbt

REZEKI masyuk lagi...
dengan tempahan Chocolate Cheese Tart dan Blueberry Cheese Tart
dari kawan sekerja, Nurzeha. Terima kasih ya Zeha kerana sudi tempah dengan Kak Yus. Chocolate Cheese Tart tu rasanya Zeha tempah untuk dua puterinya yang comel tu, harap keduanya suka rasa cheese tart tu ya.

Update reaksi pelanggan di sini... baca tau, hehe.

Nota: Sebenarnya semasa saya asyik menyediakan cheese tart ini, saya teringat dengan seorang kawan yang juga menjalankan bisnes yang sama. Sahabat maya saya ni tak silap orang KL. Dia menceritakan tentang pelanggannya yang selalu kata kuih yang dijualnya mahal. Bila saya tanyakan harganya, terkejut saya kerana dia menjual sangat murah rasanya berbanding dengan orang lain yang menjalankan bisnes yang sama (termasuk saya). Alasan pelanggannya ialah kos yang dikeluarkan kawan saya ni murah, dia dah untung banyak dah.

Alahai, cik kak.. Cubalah anda buat sendiri, nanti baru anda tahu berbaloi atau tidak anda membeli. Kami bukan sekadar mengira untung balik modal sahaja, siapa nak bayar tenaga kami berjaga malam menyiapkan tempahan. Acuan shell itu sendiri bukannya murah. Piping bag yang kami gunakan cuma boleh dipakai sekali. Itu belum kira bil air dan bil elektrik. Cheese tart juga perlu dibakar sebanyak dua kali. Oh, kakak, kalau nak komplen tu lain kali fikir dulu ya. Kasihan dengan kawan saya tu yang berjualan bagi mencari wang saku untuk anak-anaknya. Macam saya ini, lainlah. Selain mencari duit tepi dan duit tengah.. hehehe, minat itu yang paling utama. Kerana kalau minat saya ni hanya saya gunakan untuk makan-makan sendiri, alamatnya naiklah badan ni macam tong dram angkara keju yang saya telan berkoyan-koyan... hak.. hak.. hak. Jadi dengan berjualan sambil menambah wang untuk enjoy (saya kan suka enjoy... hihihi) minat tu dapat juga diteruskan.

Wednesday, February 23, 2011

G.A.


ASSALAMUALAIKUM wbt

SESAJALAH nak join G.A.G.A.G.A.G.A.G.A.G.A.G.A. (tak perlu kira ada berapa G dan ada berapa A... hihihi). G.A. ni dari blogger A.Z.R.I.N.A.03.07 (tak tahu kenapa dia suka banyak dot dalam blog dia... tanya dia sendiri kat sini ya... hihihi.

Maklumat lanjut tentang G.A. ni bolehlah tengok di sini. Azrina suruh tag 3 atau 7 orang, bukan 37... fuhhh! Dan siapa yang kenaaaaaaaaaaa?!!

http://adlilfaiz.blogspot.com/
http://maz-naz.blogspot.com/
http://lelord-mamanajlaa.blogspot.com/

BARU BETUL CHAR KUEY TEOW

ASSALAMUALAIKUM wbt



BARU betul!!
Kalau hari tu char kuey teow kering sebab terkurang air kali ni saya tuang air satu mangkuk besar. Nah, amek kau! Hehehe... Kebetulan ada lebih dalam 200 gm juga kuey teow hari tu tapi kalau tengok taugehnya, alahai, simpati betul, hampir sebahagiannya dah kurus melidi tapi saya campak juga... kih.. kih.. kih. Oleh sebab saya tak berapa rajin, anda boleh tengok resepinya di sini ya. Jangan lupa, air mau lebih tau...

Mood: Tengah geram pasal janji dengan student pukul 2.00, sekarang dah 20 minit, baru seorang yang datang... nanti dia!

NASI SULTAN

ASSALAMUALAIKUM wbt


KALI ini saya nak ajak kengkawan pekena Nasi Sultan di Negeri Maju 2010. Kali ini Abang Long saya yang bawa. Kami sebenarnya masa tu baru lepas buffet breakfast kat hotel, kenyang sesangat tapi Abang long beriya-iya nak ajak kami makan nasi sultan ni. Layankan jer... perghhh! Kenyang sampai nak pecah perut rasanya. Punyalah banyak Abang Long ambil lauk untuk makan tiga dewasa dan dua budak besar. Nasib baik tak berterabur isi perut kat kedai tu. Walaupun masa tu baru hampir 11 pagi, tapi orang tak putus-putus datang dan kebanyakkannya memilih untuk makan nasi. Tapi saya pelik jugalah kerana nasi dan lauk-lauk tu macam sejuk jer kecuali ayam goreng tu suam-suam juga. Tapi tak mo cakap banyak, kita makan jerlah..


Kepada yang nak tahu di mana nak makan nasi sultan ni, saya tak pastilah di mana tempatnya sebab kami ikut jer Abang Long ni bawa pusing-pusing kat satu kawasan taman perumahan ni, tapi bangunan kedai ni hujung sekali terletak berhampiran dengan bangunan Tesco (yang kat simpang empat tu) di sebelah kirinya (tengoklah di mana anda berdiri masa tu). Nama kedai ni pun takdelah tulis nama sultan mana-mana, macam kedai mamak yang operasi 24 jam tapi kat sini dia operasi 14 jam jer kot... hik.. hik.. hik.

Tuesday, February 22, 2011

CAPTURE THE MOMENT CONTEST


ASSALAMUALAIKUM wbt

ANDA ditag! Haaaa... mesti ramai yang kelam kabut bila kena tag nikan. Tag ini datangnya dari Surie ~ Let's live our life to the fullest! Hah, panjangnya nama.

Moment yang saya nak kongsikan di sini ialah keriangan anak-anak saya ni. Walaupun gambar ni dah lama tapi saya suka sangat. Gambar ni diambil semasa majlis perkahwinan sepupu saya. Bila dah berkumpul ramai-ramai tu, macam-macamlah gelagat yang menggelikan hati dan menyesakkan dada, tapi sabar sajalahkan... hehehe.



Baiklah, sekarang saya nak tag anda pula ya... hik.. hik.. hik.

http://fizrin-fadhiamaira.blogspot.com/
http://umeboshi-ume.blogspot.com/
http://qasehmu-abadi.blogspot.com/

Maklumat tentang contest ini boleh lihat di sini.

MEE UDANG MAK TEH

ASSALAMUALAIKUM wbt


ENTRI tertangguh, entah di mana mee udang ini menyorok sampaikan tak terpandang... hehehe. Kalau dulu kami memilih mee udang Mak Jah ketika berkunjung ke Kuala Sepetang, kali ini kami ingin pula merasa penangan Mak Teh. Sedap, hingga tak menoleh kiri dan kanan. Tapi mungkin Mak Teh perlu mengambil berat sedikit ciri-ciri kebersihan. Pekerja Mak Teh ramai, minta tolong berus sikit sinki tu ya, Mak Teh, hihihi.

TEMPAHAN BLUEBERRY CHEESE TART

ASSALAMUALAIKUM wbt


ALHAMDULILLAH.. rezeki kurniaan Allah swt, minggu ini saya menerima tempahan 150 biji blueberry cheese tart iaitu dari Faznita yang katanya untuk makan-makan sempena kenduri di rumah adiknya. Yang kelakarnya, pagi-pagi buta lagi saya dah terpacak depan rumah Ita terlanjur menghantar anak ke sekolah. Lebih kelakar lagi bila salah rumah dan salah orang... hahaha... nasib baik kakak tu cool jer dan pagi-pagi tu cuaca gelap lagi, jadi harapnya kakak tu tak perasan saya kalau jumpa lain kali.. kih.. kih.. kih.

Satu lagi tempahan dari teman sekerja, Nazihah pun nak buat makan-makan. Terima kasih kepada keduanya yang sudi menempah.

Update: Mesej dari Faznita ~ Familynya dah macam pirana bila jumpa cheese tart ni. Sebelum ni dia ada tanya saya, berapa lama boleh tahan, jadi saya bagitahu dia tak pernah uji tapi kalau masuk peti ais boleh tahan sampai sebulan. Tapi bayangkan 100 biji habis sekelip mata, hehe.. tak sempat simpan rupanya.

Komen dari Nazihah ~ sangat yummy, begitu juga komen dari Puan Seri Mersing yang dapat merasa dari Nazihah. Terima kasih untuk keduanya kerana secara tak langsung mempromosikan cheese tart ini, ya.

Monday, February 21, 2011

BILA DAH BERKUMPUL



ASSALAMUALAIKUM wbt

HAAAAA.... macam inilah gelagat keluarga saya bila dah berkumpul semuanya. Walaupun tak ramai tapi susah betul nak cukupkan korum. Kalau hari raya pun belum tau dapat berjumpa sebab kalau yang di KL balik ke JB, yang di JB pulak balik ke utara. Yang di Melaka pulak tak balik-balik.. hehe. Kami berkumpul ni di Melaka sempena cuti Tahun Baru Cina yang lepas. Itupun nasib baik orang yang balik ke utara tu sempat singgah ke Melaka sebelum semuanya bersurai.

adik beradik yang kesemuanya perempuan tu...

IKAN BAKAR TANGLIN

ASSALAMUALAIKUM wbt


LAMA dah ER teringin sangat nak merasa Ikan Bakar Tanglin ni. ER ni, kalau mengadap rancangan JJCM ke, Warung Kita ke dan yang sewaktu dengannya tu di tangannya pegang GPS sambil tot tet tot tet... Mana-mana tempat makan yang menarik akan disimpan di dalam gajet kesayangannya tu.. hihi. Kadang kelakar pulak sebab dari dapur saya dengar bunyi GPS tu ditekan-tekan dan saya akan teriak... "Aaaaaaaaa.... nak pergi mana pulak tu??? Hihihi.."

Jadi sebaik sahaja meletakkan beg di bilik 1313 kelmarin, kami terus menuju ke arah yang dipaparkan di skrin GPS. Kebetulan memang waktunya untuk makan tengahari apatah lagi perut kami pagi tadi cuma dialas dengan dua biji karipap. Lebih kurang 10 minit perjalanan, kami sampai ke tempat yang dituju, apalagi... makanlah!! Hehe..

ER tak makan keli.. pilihannya ikan pari

Sunday, February 20, 2011

MANDI HARUS PULAK!

ASSALAMUALAIKUM wbt


DI KEHENINGAN pagi yang damai ini hajat di hati amatlah besar untuk mengunjungi teman-teman. Amatlah menyakitkan hati apabila maksud tidak kesampaian kerana masalah biasa yang pastinya turut dialami rakan-rakan ialah ketidakbolehan 'beruk kesayangan' kita ni memberi perkhidmatan yang memuaskan. Memang hampeh betullah rasanya, waktu lapang dan sunyi macam nilah ditambah lagi dua cawan nescafe yang saya teguk tadi membuatkan saya seperti Mr Bean yang menyengkang matanya dengan batang mancis. Pakkal sajalah ini 'beruk' ER punya, kalau tidak pastinya dah dapat surat cinta dari saya.


Kami berdua kini berada di tengah keheningan Jalan Pudu yang suatu masa dulu menjadi tempat yang amat sibuk siang dan malam. Kini, Jalan Pudu tidak lagi sesibuk dulu tetapi masih belum lengang dengan kereta dan bas yang bersimpang-siur. Jauh dari Yaya yang kami tinggalkan bersama neneknya membuat saya teringat ceritanya lagi tentang mandi, hari Jumaat petang kelmarin, ketika bandaraya JB disirami hujan yang membasahi sepanjang jalan.


"Bonda, hari ni hujan,kan... mesti sebab pasal semalam Yaya dah mandi sunat.."


"Oh! Yaya mandi sunat ke? Bila masa Yaya mandi sunat?"


"Lepas balik sekolah agamalah, dekat taska."


"Setahu bonda, kalau nak hujan kita kena buat solat sunat minta hujan," maafkan jika saya salah ya kerana saya yang masih banyak kekurangan ini cuma tahu, kalau nak minta hujan, kita kena buat solat hajat di tanah lapang (apabila berlaku kemarau panjang).


"Sembahyang sunat boleh, mandi sunat pun boleh..." Jelas Yaya lagi.


"Okey, macammana Yaya niat?" Saya cuba menguji.


Tidak seperti kelmarin, kali ini jawapan Yaya boleh diterima, "Sahaja aku mandi sunat kerana meminta hujan kerana Allah Taala."


"Lepas tu?" Saya bertanya lagi.


"Lepas tu, kita mandi, jangan gunakan sabun, sapu air rata-rata dekat badan. Lepas tu kita keringkan badan kita, lepas tu (berapa kali lepas tu daaaa) kita mandi harus pulak?"


"???? Mandi harus??? Mandi harus pun ada, mandi apa pulak tu?" Sambil tahan gelak.


"Mandi harus tu mandi macam biasalah bonda."


Nampaknya saya kenalah mencari buku tentang mandi sunat dan wajib supaya Yaya tahu dan lebih faham, lepas ni tak ada lagilah keluar istilah mandi harus... huhuhu.

budak yang banyak cakap

Saturday, February 19, 2011

CHAR KUEY TEOWKU KERING


ASSALAMUALAIKUM wbt

INI hidangan makan malam saya kelmarin, sama hari masa buat cucuq udang utara tu. Bukannya apa, masa beli taugeh dan kucai tu, tetiba jer saya teringatkan sos char kuey tiaw yang ER beli di Tanjung Dawai, masa balik kampung hari tu. Bila lagi nak mencuba, jadi saya beli sekali kuey tiaw untuk dipraktikkan sos tersebut.

Hasilnya memang tidak menghampakan tetapi kerana saya tidak menggoreng sepinggan-sepinggan kuey tiaw seperti sepatutnya, mungkin terkurang sukatan air, jadi char kuey tiaw ni tak berkuah, cuma lembab-lembab sahaja. Tapi sos ini memang boleh dipercayai. Kalau anda hendak membuat char kuey tiaw sendiri dan perlukan sos segera, silalah cari jenama Otaku ini, ya. Kalau ikutkan, di label botol cuma perlu gunakan sos ini sahaja, tapi saya tambah sikit bawang putih dan sos cili. mengikut selera saya.

Char Kuey Tiaw
Bahan-bahan:
  • 200 gm kuey tiaw
  • 4 ulas bawang putih (dicincang)
  • 6 ekor udang besar
  • 2 sb sos cili
  • 12 sb sos char kuey tiaw otaku
  • 2 3/4 cwn air (boleh kurangkan sedikit)
  • 1 cwn taugeh
  • 1/2 cwn kucai
  • 2 biji telur dipukul sedikit
  • sedikit minyak untuk menumis
Cara-cara:
  1. Panaskan minyak, tumiskan bawang putih sebentar, masukkan udang. Tunggu sekejap hingga udang masak.
  2. Masukkan sos cili, gaul sebentar dan masukkan sos char kuey tiaw.
  3. Tambahkan air, biar mendidih.
  4. Masukkan kuey tiaw, taugeh dan kucai. Gaul sebentar dan matikan api.
  5. Masukkan telur dan gaul cepat-cepat. Hidangkan panas bersama cili hiris yang dicampur kicap cair atau cili jeruk.

Friday, February 18, 2011

MANDI WAJIB MENUNAIKAN SUNAT???

ASSALAMUALAIKUM wbt

TAK faham sebenarnya kenapa sekarang ni Yaya suka cerita pasal mandi. Mungkin sekarang di sekolah agama dia sedang belajar bab-bab mandi kot... hihihi.

Semalam petang selepas mengambilnya dari taska...

Cuaca di JB semalam panas terik. Panasnya mencucuk-cucuk rasanya ke kulit muka dan Yaya bertanya kepada ER.

"Baba, baba kan selalu kata panas, baba nak hujan tak?"

Seperti biasa, kami akan berpandangan sambil tersenyum dan mengangkat kening dahulu. Ha... ni nak buka topik apa pulak si Yaya ni?

"Nak, macammana," kenalah layan pertanyaan anak, jangan terus kondem jer tau.

"Cikgu kata, kalau nak hujan kita kena mandi sunat dulu..."

"Oooo... Macammana mandi sunat tu??"

"Mandilah, mandi macam biasa, tapi baba kena niatlah."

"Macammana niatnya?"

Macam ni... "Sahaja aku mandi wajib kerana menunaikan sunat kerana Allah Taala," macam yakin jek.

ER terus ketawa besar sambil menggaru-garu kepala.

"Wakakah... yang mana satu ni, sekejap mandi wajib, sekejap mandi sunat.. bonda kena tulis dekat blog lagilah macam ni..." kata ER sambil ketawa terbatuk-batuk, mesti sampai keluar airmata tu.. hahaha (tak nampak airmata pasal pakai spek gelap... hihihi)

kalau hujan turun jangan lupa pakai payung
kredit gambar http://www.okbeb.com/gambar-10-payung-patut-dibeli/

TEMPAHAN CUPCAKES & BLUEBERRY CHEESE TART

ASSALAMUALAIKUM wbt


TAK sampai hati menolak tempahan cupcakes dari kawan adik yang berada di KL. Ini kerana saya takut tak sempat memandangkan saya sedang asyik berulit dengan cheese tart sejak akhir-akhir ini. Tapi saya terima juga walaupun terpaksa terkejar ke sana ke mari dan bertungkus-lumus membasuh mangkuk-mangkuk bekas butter cream. Aisyah dan Afifah menempah chocolate cupcakes, Alhamdulillah, keduanya berpuas hati dengan cupcakes tersebut.


Tempahan Blueberry Cheese Tart pula sebanyak 160 biji di mana 100 biji tu dari hamba Allah yang tidak dikenali, kawan adik saya di KL juga. Terima kasih. Bakinya tu tempahan dari Kak Ana yang merupakan kakak saudara saya dari Taman Daya, terima kasih Kak Ana.

Dan berpuluh-puluh biji cheese tart juga telah dingap oleh ER dan Yaya. Juga turut dikongsi bersama adik beradik... hehehe. Kesian tauke cheese tart nikan... huhuhu. Tak apalah, kita kongsi-kongsi rezeki.

CUCUQ UDANG UTARA

ASSALAMUALAIKUM wbt

TERINGAT saya masa mak mertua sihat dahulu. Setiap kali kami balik kampung, tak menang tangannya memasak untuk anak, menantu dan cucu. Kalau menggoreng mee, biasanya mak akan buat dua jenis, satu yang pedas, satu lagi tak pedas supaya budak-budak boleh makan katanya. Kalau petang, mak rajin juga sediakan minum petang. Antara air tangan mak yang masih saya ingat dan sempat belajar ialah popia basah (tapi tak pernah praktikkan) dan kuih lopes stail utara yang dibungkus berbentuk silinder dengan daun pisang dan dipotong bulat-bulat menggunakan benang. Air gulanya pekat bukan cair seperti yang selalu kita beli di pasar ramadan. Sempat juga saya curi-curi belajar (ni namanya belajar secara tak formal... hehe.. iaitu melalui pemerhatian dan mengingat-ngingat apa yang dimasukkan), antaranya nasi tomato dan cucur jagung yang rasanya lain dari yang lain. Mak mertua saya kalau memasak masih sempat lagi menyapu di halaman rumah. Apinya dibiarkan kecil sekali, kadang-kadang selepas menumis, mak tinggal macam gitu saja, saya risau juga takut mak lupa, tapi tak pernah pulak. Nanti mak datang lagi menjengah ke dapur menambahkan bahan-bahan lain. Tahu-tahu siap semuanya.

Ibu saya pula jenis yang kalau memasak memang tak meninggalkan dapur. Ibu kata, pantang kalau memasak tinggalkan dapur. Ibu saya memang banyak pantang larang. Potong bawang pun kena ikut kriteria makanan apa yang dimasak. Saya tak boleh bayangkan kalau ibu ada menantu perempuan, mesti merah telinga kalau dengar ibu berleter. Itu tak kena, ini tak kena. Tapi ibu sekarang dah cool sikit, sekarang ni sambung berleter dengan cucu pulak... huhuhu. Bertuahnya saya sebab ada ibu yang handal memasak asam pedas Johor dan mak mertua yang terror masak kari... siapa yang untung?... saya juga.. siapa yang gemuks?.. Erkkkkkkkkk!!

Semalam, semasa melawat-lawat ke dapur jiran, saya terpandanglah ada cucuq udang utara ni.

Secara asasnya saya boleh mengagak macammana nak sediakan bahan cucur ni tapi bab kuah stail utara nilah yang saya tak berapa mahir. Teringat-ingat kuah kacang Mr Mama tu, urmmm.. tak bleh jadi, nak jugak makan cucuq udang utara ni. Selalu bulan puasa saya membeli di pasar ramadan Taman Sri Pulai, nak tunggu puasa lambat lagi, jadi kita praktikkan yang ni dulu. Saya tambahkan tauhu goreng sebab ER kata ada tauhu goreng lagi sedap. Derhaka punya pasal, kami kepedasan kerana saya pandai-pandai menambah cili, tapi memang sedap. Terima kasih, Mr Mama kerana berkongsi resepi, saya kongsi di sini ya.

CUCUQ UDANG UTARA
Sumber : Mr Mama
Bahan-bahan Cucur :
  • 1/2 kg tepung gandum*
  • 1/2 kg udang segar kecil *- dibuang kulit (saya guna XXL, sekeping cucur seekor udang... hehehe)
  • 1 cawan taugeh *
  • 1 cawan kucai* - dipotong 1cm (saya potong 2cm)
  • 1 cawan bawang besar* - dicincang (tak letak.. lupa)
  • 1 cawan daun bawang* - dipotong 1cm (tak letak... tak ada)
  • 1 biji cili merah* - dihiris nipis (saya guna tiga biji cili padi)
  • 1 biji telur ayam*
  • Gula sesedap rasa*
  • Sedikit air panas + 1 sudu besar garam= air garam
  • Air secukupnya
  • Minyak secukupnya untuk menggoreng

Cara-cara :
  1. Masukkan semua bahan bertanda * ke dalam mangkuk besar, tuang air garam dan air secukupnya, kacau sebati.
  2. Tambah lagi air jika perlu atau sehingga adunan lembut dan agak cair.
  3. Simpan dalam peti sejuk.
  4. Keluarkan awal 1/2 jam jika hendak menggoreng.
  5. Panaskan minyak, sendukkan adunan cucur dan goreng hingga masak/garing.
  6. Potong 4 dan hidangkan dengan kuah kacang.
Bahan-bahan Kuah :
  • 200 gram kacang tanah
  • 4 ulas bawang merah*
  • 4 ulas bawang putih*
  • 10 biji cili kering*
  • 1 inci belacan*
  • 1 sudu besar pes asam jawa
  • Garam dan gula sesedap rasa
  • Air panas mendidih

Cara:
  1. Panaskan minyak dalam kuali, goreng kacang tanah hingga masak, angkat dan toskan.
  2. Kemudian goreng semua bahan bertanda * hingga layu angkat dan toskan.
  3. Tumbuk semua bahan yang telah digoreng tadi hingga lumat (kacang tuu biar ada yg kasar2 skit la), masukkan dalam mangkuk.
  4. Masukkan asam jawa garam dan gula.
  5. Tuang sedikit air panas mendidih, kacau sebati, tuang lagi air jika perlu. (kuah mesti agak pekat supaya sedap dicicah nanti.
  6. Siap untuk dihidangkan bersama cucur udang utara.

Asma Ul Husna - Hijjaz

Thursday, February 17, 2011

OOO... MACAM TU AYAM KAHWIN..

ASSALAMUALAIKUM wbt

bukan gambar ayam sebenar
kredit gambar http://anangss.wordpress.com/



BILA fikirkan Yaya yang macam-macam tu
tiba-tiba saya teringat suatu peristiwa di suatu petang yang damai di hadapan rumah semasa saya masih kanak-kanak. Seingat saya mungkin masa tu saya baru darjah empat atau lima sedang duduk rehat-rehat bersama abah dan ibu.

Tiba-tiba terdengar jeritan nyaring seekor ayam seolah-olah meminta tolong... help! Help!!!

Bukanlah... bunyinya macam gini..

"Kiokkkkkkkkkkkkk.... kiokkkkkkkkkkk!!"

Rupanya seekor ayam betina dikejar ayam jantan yang nampaknya buas betul. Saya fikir apalah yang direbutkan kedua-dua ekor ayam ni. Tiba-tiba ayam jantan itu melompat ke atas ayam betina dan menggigit tengkuk ayam betina itu.

"Jahatnya ayam tu!" Marah saya.

"Macam tulah ayam kahwin," kata abah.

"Ooo... macam tu ayam kahwin. Jadi masa abah ngan ibu kahwin, abah gigit tengkuk ibulah?"

Abah dan ibu...????? Sambil berpandangan dan abah cepat-cepat meramas kepala saya sambil tergelak. Hahaha... vodoo lagi masa tu, kelakar.. kelakar.


KERANA JANJI ATAU DUIT?

ASSALAMUALAIKUM wbt

"MALAM ni babah ada bowling," kata encik suami ketika mengambil saya pulang dari pejabat semalam. Dia beritahu sekarang di pejabatnya, kaki-kaki bowling semuanya dah tiada. Yang tinggal hanya tiga kaki termasuk encik suami yang sebenarnya tak berapa kaki... hehehe. Encik Rizar, Abang Zain dan Abang Lan (dua-dua orang ni kaki kamera, jangan main-main.. hihi)

"Ermmmmm...," okey jugalah, sebab saya bolehlah menggerudi kek karemel tempahan dari kawan adik saya minggu lepas. Tidaklah mengganggu sesiapa bunyi mesin gerudi saya tu nanti... hik.. hik.

Tup-tup, sebaik sahaja Yaya memasuki kereta, "Babah, cikgu kata kelas tuisyen matematik tu mula malam ni," kuang.. kuang.. kuang...

"Macammana, bonda ada tempahan tau. Orang tu dah tempah minggu lepas. Dahlah masa bonda kena chicken pox tu, dia tempah cheese cake, bonda terpaksa cancel, takkan ni nak cancel lagi?" Saya merungut. Masalahnya saya dah janji kali ini saya akan buat. Dia teringin sangat nak makan kek tu. Apa perasaan kita kalau nak makan sesuatu, dah rasa-rasa kat tekak ni tetiba jer tak dapat. Mesti hampa dan kecewa.

"Habis tu, cikgu kata, kelas malam ni penting," pujuk Yaya.

Nak tahu tak apa masalahnya? Masalahnya, kami cuma ada sebiji kereta. Encik Rizar mula bermain bowling jam 9, Yaya mula kelas 8.30, Encik Rizar habis bowling jam 11, Yaya habis kelas pukul 10.00, jadi siapa nak ambil Yaya kalau saya duduk rumah buat kek?

"Tak apalah, balik nanti bonda buatlah kek tu," saran encik suami. Amboiiii, senangnya cakap. Orang lain dah lelap, kita baru nak mula buat kek. Ada yang tidur kat dapur karang. "Nanti babah tunggu bonda buat kek."

"Habis tu, loyang-loyang, mangkuk-mangkuk bonda, siapa nak tolong basuh dah malam-malam," eiii.. saya geram ni.

"Suruh Tompok basuh," huhu... Tompok tu kucing jalanan yang selalu singgah di rumah saya mencuri makan. Saja jer letak nama Tompok pasal corak badannya yang bertompok-tompok itu.

"Huh! Menyampah!!"

Berpusing ligat kepala otak saya. Babah dan janji dengan Abang Zain untuk melengkapkan korum bermain bowling antara Media & Senai-Desaru Highway. Abang Zain mati-mati memujuk. Abang Zain dulu senior saya semasa bertugas sebagai stringer di NSTP yang merupakan jurukamera berpengalaman. Yaya pula, kesian pula kalau dia tertinggal kelas tuisyen malam tu. Saya? Saya macammana? Saya dah janji dengan orang, duit tu...

Huhuhu.. sebenarnya bukan duit jualan kek tu yang penting bagi saya. Lebih baik saya senang lenang melepak meneman suami bermain bowling sambil menunggu Yaya habis tuisyen di sekolah. Sampai rumah terus tidur dan lupakan tentang duit dan keinginan orang yang nak makan kek karemel. Tapi saya berpegang pada sebuah janji. Tidak sampai hati nak menghampakan permintaan orang. Allah swt menemukan kita dengannya dengan rezeki masing-masing. Rezekinya makan kek, rezeki saya dapat duit, semuanya ada timbal balas. Dan saya bersengkang mata menyiapkan kek karemel ini untuknya. Encik Rizar juga turut bersengkang mata meneman saya membuat kek sehingga 12.30 malam baru siap membasuh semua peralatan sambil baring-baring mengadap tv. Saya nak baring-baring menunggu kek masak... oh, Tidak! Dijangkakan jam 1.10 pagi baru habis membakar, tempoh menyejukkannya lagi, mana mungkin dapat mimpi indah sampai pagi. Tapi demi sebuah janji, hari ini kek karemel menanti si pembeli untuk dinikmati mungkin bersama secangkir kopi.

klik gambar untuk resepi Kek Karemel

Selawat- Dato' Siti Nurhaliza Taruddin.wmv

Wednesday, February 16, 2011

BILA SELERA LAIN-LAIN

ASSALAMUALAIKUM wbt

BEGINILAH jadinya bila selera lain-lain.

Semalam semasa membeli kain hijau dan tudung hijau untuk Yaya yang dilantik menjadi pengawas sekolah agama di Pasar Awam Larkin (jangan terkejut beli kain kat pasar), kami singgah sebentar di pasar basah yang banyak berubah. Nampak lebih lapang dan selesa, ikan pun banyak yang segar bugar tapi memandangkan kami ada dua tiga tempat lagi nak singgah kami memutuskan untuk membeli daging lembu sahaja.

Dalam perjalanan pulang setelah pergi mengukur jalan itu, encik suami berkata, "malam ini makan daging masak kicap jerlah. Tadi kat Hua Mui tak makan nasi, rasa perut ni lain macam pulak," mengada-ngada sebenarnya.. hehe.

Mak aih! Hitamnya daging... hehehe

"Masak kicap? Boringnya, masaklah letak bawang-bawang, lada hitam, kan sedap sikit," kata saya.

"Alah, tak payah susah-susah, masak kicap letak bawang macam biasa jer," huh! Kata dia, kata dia juga.

"Baiklah, tuan," okeylah tu, tak payah tumbuk-tumbuk bawang lagi dan menumis segala.

Tup-tup sampai rumah tekak ini teringin nak makan yang pedas dan berangin juga. Tak mahulah daging masak kicap, lalu terjadilah dua hidangan daging serentak. Tapi bila dua-duanya berkolaborasi dalam mulut, sedap juga ya, lain kali boleh masak serentak macam ni lagi... hehehe.

ni stail masak orang malas.. lebur jer sos lada hitam tu..
jangan lupa tumis sekali kayu manis dan rempah tumis, barulah berangin... kih.. kih.. kih.

MENGGAMIT MEMORI DI HUA MUI

ASSALAMUALAIKUM wbt


WARGA Johor Bahru mesti ramai yang tahu kewujudan restoran Hua Mui nikan. Saya masa kecil-kecil dulu, inilah tempat feberet yang selalu di bawa arwah abah kalau ada acara-acara yang istimewa. Bukannya pergi selalu tetapi kalau arwab abah ada duit lebih, ini adalah tempat pilihan abah dan biasanya mee hailam hua mui akan menjadi pilihan abah. Maklumlah, masa tu kami kecil-kecil lagi, belum dapat kebebasan untuk memilih makanan mengikut selera. Apa yang orang tua pesan, itulah yang kami makan. Tak berani langsung nak merungut atau meminta lebih, bukan macam si Yaya tu, dia punya selera mengalahkan kita mak bapaknya... hehehe. Tapi macammanapun kenalah juga ikut poket mak bapak, kalau ikut tekak alamat cukup bulan makan nasi dengan kicap jerlah... hahaha.

Kalau dulu-dulu, abah biasanya akan meminta mee hailam dimasak dalam satu hidangan yang besar. Sekarang ini saya tak pastilah kalau masih boleh minta hidangan begitu kerana kami selalunya suka memilih makanan yang berlainan supaya nanti dapat bertukar-tukar rasa. Rupanya inilah kali pertama Yaya sampai ke Hua Mui di pusat bandaraya ini. Tak perasan pulak saya sebab sebelum ini kami selalu membawanya ke cawangan Hwa Mui (memang berbeza ejaan tapi bosnya sama) di Taman Sutera. Jadi saya pun menceritakan kepada Yaya sedikit sebanyak kaitan restoran ini dengan masa kecil saya. Restoran dua tingkat ini lebih menarik di bahagian atas kerana tingkap-tingkap lama yang terbuka luas membenarkan udara masuk sebebas-bebasnya. Makanan yang siap dimasak di dapur restoran yang ditempatkan di tingkat bawah, akan diletak di atas dulang yang dipasang tali dan ditarik ke tingkat atas. Sayangnya saya terlupa mengambil gambar beberapa sudut penting dan nostalgia di dalam restoran ini.

Jangankan sudut penting, benda penting pun lupa nak ambil gambar. Apa tu? Gambar makanan pilihan kamilah. Sebaik sahaja pelayan restoran meletakkan hidangan di depan kami, terus tak toleh kiri-kanan. Nasib baik masih ingat baca doa makan.. nom.. nom... nom... sedar-sedar pinggan dan licin... hehe.. baru teringat. Menurut Encik Suami yang bukan warga jati JB, sos chicken chop di sini adalah sos yang original bukannya seperti kebanyakan sos black pepper yang dihidangkan di kebanyakan restoran. Betulke, saya tak tahulah tapi restoran ini telah berusia 65 tahun jadi fakta Encik Rizar mungkin boleh dipercayai.


Untuk tidak menghampakan saya muat naik gambar yang dipetik dari menu yang saya ambil sebelum hidangan sampai dan beberapa sudut restoran yang tidak banyak berubah.

gambar kipas pun nak ambil ke? hehe

dah jam 3 petang, pelanggan mula berkurangan tapi kalau datang tengahari memang penuh tingkat atas ni..

Sedap... lagi sedap dari IT Roo... kata Yaya (budak-budak tak menipu ya... )

BONDA PERNAH MANDI WAJIB?

ASSALAMUALAIKUM wbt

BONDA pernah mandi wajib? Pertanyaan Yaya semalam yang membuatkan saya dan suami berpandangan dan terbeliak biji mata. Hahaha.. Yaya ni memang macam-macam.

Pernah di suatu masa (tahun lepas) dia berkata begini pada suatu petang ketika dalam perjalanan pulang dari sekolah,"Balik ni nanti, Yaya nak mandi wajib," satu ayat yang tegas keluar dari mulutnya yang membuatkan saya menjegilkan biji mata. 'Apahallak anak aku ni tak pasal-pasal, tetiba nak mandi wajib pulak??'

Dan kami suami isteri serentak bertanya, "Kenapa Yaya nak mandi wajib?"

"Saja jer..., Yaya nak belajar," jawabnya selamba.

"Oh, mesti tadi Yaya belajar pasal mandi wajib, eh?" soal saya. Lega bila melihat Yaya menganggukkan kepalanya.

Berbalik pasal cerita yang pertama tadi, saya kebuntuan kata-kata sekejap untuk menjawab pertanyaan Yaya... erkkkkk!

"Ala, bonda ni, Yaya tanya, bonda pernah mandi wajib tak?"

"Pernahlah, kalau lepas period kan kena mandi wajib," Fuhhhh... selamat.

"O... Yaya tau, Yaya tau. Dekat sekolah cikgu ada ajar. Cikgu kata nanti kena pakai pampers, tapi jangan pakai pampers baby pulak... bla.. bla.. bla...," anak saya ini memang banyak cakap. Kalau tenaganya tengah banyak dia akan bercakap dari mula masuk kereta tak berhenti-henti bercerita. Kalau senyap jer tu, maknanya dia dah berdengkur di belakang... hahaha.

"Cikgu ajar masa bila? Sekolah agama ke sekolah kebangsaan?"

"Sekolah agama, lepas tu budak-budak lelaki semua kata.. eiiiiiiiiiiiii," ceritanya lagi.

Sebenarnya dalam hati nak bertanyakan lagi satu soalan kepada Yaya, iaitu cikgu beritahu tak perkara-perkara yang menyebabkan kena mandi wajib, tapi errrrr.... nanti dululah... hik.. hik... hik.

budak kecik ni tengah mandi sabun bukan mandi wajib... hehehe

kredit gambar http://www.ehow.com/baby-bath/

Monday, February 14, 2011

APA ADA DI TANJUNG DAWAI

ASSALAMUALAIKUM wbt

SETELAH beberapa kali tertunda dan tertangguh, akhirnya keinginan kami untuk menikmati makanan laut di Tanjung Dawai terlaksana juga ketika pulang ke kampung baru-baru ni.

Hanya satu perkataan, sedap dan boleh tahan. Ikan siakap bakar bersambal tu sememangnya cukup segala tetapi entah kenapa sejak akhir-akhir ini tak berapa lalu nak makan banyak-banyak ikan bakar bersambal, nanti tekak ni rasa kembang semacam. Dan kalau selalunya saya yang akan menjadi tong sampah, kali ini kami dah ada tong sampah baru iaitu Cik Yaya. Patutlah semakin gedebab anak dara seorang tu ya. Kelakar juga kalau difikirkan, selalu sangat saya menasihatkannya supaya diet tetapi saya pula yang selalu mendesaknya menghabiskan makanan. Kalau kena dengan seleranya, memang Yaya tidak menolak.

Hasilnya, ramai yang terkejut setiap kali mengetahui Yaya baru sahaja masuk Tahun 4 kerana ramai yang menyangka dia akan mengambil peperiksaan UPSR pada tahun ini. Tak apalah, asalkan jangan keterlaluan sehingga tidak dapat dikawal.

bercanda dulu di tepian pantai

Warung Mak Njang

macam-macam ada

malam mula melabuhkan tirai

ikan siakap bakar dan udang bakar bersambal cicah air asam.. betul-betul sedap!


ketam bercili

tomyam meletops!


kongsi rezeki (sila abaikan kaki itu ya..)

DEMI MASA

MENGHITUNG HARI

Anda Sukakan Ini?