MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Thursday, July 3, 2014

JUS TEMBIKAI LAICI

ASSALAMUALAIKUM...


JUS Tembikai Laici.. minuman penghilang dahaga yang menjadi permintaan Iman waktu berbuka semalam. Sebenarnyakan, sejak beli blender baru masa ke Pengkalan Kubor, Kelantan hari tu punyalah rajin Sk buat jus buah. Tak putus bekalan gitu. Masa blender lama dulu ada jugak buat tapi sebab leceh nak cuci jug tu, banyak sangat bahagian nak kena cuci. Kalau guna 'juice prosessor' lagilah leceh. Tapi jug blender baru ni mudah dicuci, tu yang Sk rajin kali ni. Jug pun besar tinggi, boleh kisar banyak-banyak dan tak melimpah masa dia berputar tu, syok sangat. Kalau kisar tembikai sebiji, memang dapat empat botol besar. Satu botol 2 liter air, memang puas bergandalah minum.

Masuk bulan puasa, ER beli pulak buah naga. Haaaaa... tulah Sk sebut Jus Kaktus tu. Buah Naga atau Dragon Fruit kan sejenis pokok kaktus, kan. Yang ni Iman tak mahu minum. Kesian jugaklah, dia terpaksa minum cordial. Tu yang semalam dia komplen bila bondanya boleh buatkan jus tembikai. Bila Sk cadangkan buat tembikai laici lagilah dia suka, kan. Dua-dua memang minuman kesukaan dia tu. Kita layankan jerlah selera budak-budakkan. Walaupun badan besar tapi semua kerja yang menggunakan gas dan elektrik dalam rumah memang Sk yang buat. Nasiblah dah boleh harap kemas meja lepas makan, Sk goyang kakilah sambil tengok tv lipat kain  :p... huhuhu..

Jus Tembikai Laici

Bahan:

1/4 biji tembikai sederhana saiz (kupas kulit dan potong kecil)
5 sudu besar gula
1 Tin Laici (asingkan air dan buah)
2 liter air

~Masukkan tembikai dan gula dalam jug blender
~Masukkan air laici
~Masukkan air separas tembikai

Kisar sampai halus. Tuangkan ke dalam jug. Tambahkan lebihan air yang 2 liter tadi. Masukkan buah laici dan ais. Sedap tauuuu!!


1 comment:

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

26 SYAWAL

Assalamualaikum... ALHAMDULILLAH.. dah hari ke 26 kita meraikan Syawal. Ramai yang mengambil kesempatan mengadakan rumah terbuka da...