MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Wednesday, July 16, 2014

JANJI ILHAM

ASSALAMUALAIKUM...

POMP!!!

Terkejut beruk semua yang sedang syok menonton tv di ruang tamu. Ilham nampaknya yang paling teruja mendengar bunyi mercun. Rasa macam nak melompat keluar rumah. Pakkal ada ibu sama-sama duduk di situ.

"Ilham, jangan nak pandai-pandai keluar tengok orang main mercun eh? Kalau putus jari ibu tak tengok Ilham dekat hospital," Angah memberi amaran kepada Ilham. Anak kedua dari tiga beradik ni memang lain sikit. Terlalu berani dan mudah berkawan. Tak macam abangnya yang lebih suka menonton tv atau video dari tabletnya.

"Ilham, ibu nak pergi Pasar Ramadhan dengan Cik Wa ngan Che Li. Ilham jangan keluar rumah. Orang semua main mercun kat luar tu," lagi sekali Angah mengingatkan Ilham. Macam tak percaya nak meninggalkan dia di rumah. Tapi abah, nenek dan Cik Ani ada. Bolehlah tengok-tengokkan perangai Ilham.

Sebaik sahaja hilang kereta ibu dari pandangan, Ilham terus menyusup keluar. Kawan-kawannya mengajak bermain mercun di padang permainan tidak jauh dari rumah. Termengah-mengah Ilham mengekori kawan-kawan mendaki jalan yang agak berbukit. Ada kawan yang berbasikal dan ada yang berlari. Ilham turut berlari sama.

"Okey, kau pegang ni, aku bakar," kata kawan Ilham sambil menghulurkan mercun mancis.

Ilham berdebar. Biasa dia hanya bermain bunga api. 'Ah, aku kan anak lelaki, kenalah berani,' kata hati Ilham.

Sebaik sahaja kawannya menghulurkan api dari 'lighter' ke mercun yang dipegang Ilham, tidak sampai satu saat mercun itu meletup. Ilham menggeletar. Seluruh tangannya berasa kebas. Kawan-kawannya lari bertempiaran. Hilang sekelip mata. Mujur ada seorang yang menunggu.

"Astaghfirullah... Astaghfirullah.. Allah.. Allahhh..," Hujung jarinya seakan berasap. Kawan yang menunggu tadi menawarkan Ilham memboncengnya dengan basikal balik ke rumah.

"Biar aku bawa, aku bawa laju," Dalam sakit-sakit Ilham tak percaya keupayaan kawannya yang bertubuh kecil itu. Ilham besar dua kali ganda, larat ke dia nak bonceng Ilham???

Basikal di kayuh menuruni bukit dan simpang dengan laju. Tangan kanan memegang 'handle' basikal manakala tangan kiri digunakan untuk menahan 'handle' basikal di sebelah kiri. Sampai depan pagar, Ilham terus terjun dari basikal tanpa menghiraukan kawannya yang terjatuh di belakang. Dia terus berlari ke dapur mencari nenek.

"Allah.. Allah... Astaghfirullah... Astaghfirullah...," tak putus-putus kalimah itu terkeluar dari bibirnya. Ilham teringat pesan ibu. Ilham teringat gambar-gambar dari suratkhabar Harian Metro yang selalu nenek baca dan tunjuk, 'tengok ni Ilhammmm, orang main mercun.. apa jadik..' Ilham rasa menyesal.

"Astaghfirullah.. Allahhh.. Allahhh...," Ilham hanya mampu beristighfar di depan nenek yang baru siap membasuh sayur. Tiada perkataan lain yang mampu diluahkan. Seluruh badannnya menggigil antara menahan sakit dan ketakutan.

Nenek menoleh. Berderau darah nenek. Tak perlu diterangkan pun nenek dah tahu tangan cucu disambar mercun. Luruh hati nenek. Nenek terus menangis.

"Kenapa kau pergi main mercunnnnn?? Kan tadi mak engkau tak bagi keluar. Nenek dengar kau senyap, nenek ingat kau ikut ibu. Kau pergi ikut kawan main mercun kenapa???"

Cik Ani yang kurang sihat terus berdiri tegak. Abah yang sedang tidur berlari turun tangga. nasib abah ada di rumah. Tidak tentu arah abah bawa kereta melihat keadaan Ilham.

Sampai di klinik, bantuan kecemasan terus diberi. Doktor cepat-cepat menyapu ubat yang diambil dari peti sejuk. Ilham rasa nak meraung kesakitan.

"Kuku-kuku ni dah mati. Nanti ia akan tercabut sendiri," kata doktor. Cuti sakit dua hari diberi. Abah lega.

Terkejut ibu terima 'whatsapp' dari Cik Ani.

"Cepat balik, ada surprise"

"Ilham kena mercun" Cik Ani terus terang.

Sebaik ibu masuk rumah, berbilai Ilham kena rotan. Dahlah tangan sakit, kena rotan lagi. Inilah akibat tak dengar cakap ibu.

Kata bonda," Ilham, nasib baik ibu tu doa banyak-banyak sebelum tinggalkan Ilham. Kalau tak, tak tahulah apa nasib Ilham.


Semoga Ilham tunaikan janji untuk tidak main mercun lagi.

3 comments:

  1. Pengajaran yang agak mahal untuk Ilham. But he is a tough boy. He will learn better next time... Kesian pulak nengok dia kan...

    ReplyDelete
  2. adeh nasib kuku ja kalau semua jari putus allahuakhbar rasanya tak serik ni..

    ReplyDelete
  3. Pas 2 ari baru nampak kulit2 di jari melocot sebab panasnya terkono belerang... Adakah dia kenal erti penyesalan?? Wallahualam

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

AKHIRNYA IKEA TEBRAU DIBUKA

Assalamualaikum... YEAY!!  Akhirnya setelah sekian lama menunggu, Ikea Tebrau kini dibuka di Johor Bahru.  Setelah bertahun-tahun beran...