BERBUKA SEORANG... DIARI 16 RAMADHAN

Seri Kandi Tanah Jauhar
3
ASSALAMUALAIKUM...

ER... ada majlis berbuka bersama Pelancongan Johor.

IMAN... ikut CikWa berjalan.. berbuka di rumah nenek.

SK... perlu menyiapkan tempahan yang dah tertangguh berhari-hari. Tak sanggup rasanya nak bertangguh lagi. Orang tua kata, 'Kerja beransur tak bertahan, kerja bertangguh tak menjadi'. Jadi, lepas habis kerja Sk singgah ke bakery membeli cream cheese yang kehabisan stok. Kemudian hantar whatsapp pada ER suruh ambil Iman di rumah nenek (Angah) lepas majlis berbuka.

Berbuka seorang, Sk masak air dalam periuk kecil untuk buat teh panas. Ambil kotak kurma. Letak dua tiga hirisan kek dalam piring dan ambil tipuware berisi cheese tart bawa depan tv. Sambil tunggu azan maghrib berkumandang, Sk layan episod akhir 'Kerana Terpaksa Aku Relakan'. Hihihi.. kesian Sk, dah episod akhir baru layannnn. Tapi tahulah jugak kisahnya, tak payah tengok tv, baca jer status dan komen kawan-kawan di fb :p

Sebenarnya.. pagi sebelum pergi ke pejabat Sk dah merendam ketam yang beku dalam peti ais. Cadangnya balik nak masak Ketam Lemak Cili Padi. Dah petang tu barulah ER beritahu tentang majlis berbuka tu. SK tanya, ketam yang dah direndam tu takkan nak masuk balik dalam peti ais. ER kata, masak jer untuk Sk berbuka. Nanti boleh makan juga untuk bersahur.

Lepas maghrib, hati berbolak balik...

Nak masak ke tak...

Nak masak ke tak...

Urmmm... malaslah. Masak besok pagi sebelum sahur aje.

Errrr.. sempat ke masak ketam waktu sahur??

Alaaa.. sempat jer..

Tengok tu.. punyalah malas nak masak. Sudahnya memang Sk tak makan apa yang berat pun waktu berbuka tu selain kek dan cheese tart lima ketul.. hehehe.

Heiyaaaaa!! Sk belum timbang berat lagi tapi memang ketara agak longgarlah baju-baju kurung Sk yang ketat terutama di bahagian lengan tu. Kali ni memang Sk kuatkan semangat tak mahu lagi jadi tong sampah macam tahun-tahun lepas. Nasi pun cuma ambil sekali sekala sahaja itupun hujung senduk. Berazam untuk kurangkan minuman yang manis pulak sebab gula pun sebenarnya penyumbang ke arah kenaikan berat badan jugakkan. Semoga misi cantas lemak Sk berjaya, Aamiiiinnnn.

tempahan tart dari blogger lensa ajaib Gadis Bunga
thnx GB.. tembakan GB.. awesome!!


Tags

Post a Comment

3Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Kaaakkkkkk....saya yang belum mula misi kurus nie....

    ReplyDelete
  2. Comelnya tartnya cikpuan. Nampak sedap pula tu. ;)

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!