MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Tuesday, January 29, 2013

BATAM .. JALAN-JALAN MAKAN ANGIN!

ASSALAMUALAIKUM...

SELAMA ini bila mendengar nama Batam, Seri Kandi selalu sahaja berfikiran negatif. Batam yang selalu dikaitkan sebagai syurga lelaki. Batam yang dikatakan tempat lelaki tua Singapura dan Malaysia berlibur dan berpeleseran.  Batam yang dikatakan terkenal dengan wanitanya yang cantik manis dan lemah lembut serta pandai menggoda. Semua ini melahirkan satu persepsi yang negatif terhadap Batam kepada Seri Kandi dan Seri Kandi rasa kepala dan telinga Seri Kandi jadi besar dua kali ganda bila panglima Seri Kandi memberitahu hendak ke Batam bagi satu kunjungan persahabatan antara Media Johor dan Media Batam tahun lepas.

Lewat kunjungan ER ke Batam, ER beberapa kali mengajak Seri Kandi untuk melihat sendiri keadaan di Batam. Tetapi bagi Seri Kandi, entah kenapa Seri Kandi tak berminat. Seri Kandi tetap juga berfikir yang bukan-bukan dan yang tidak-tidak. Ish! Teruk betul Seri Kandi nikan. Mengadil sebelum menilai dengan mata kepala sendiri. Menghukum hanya dari mendengar cerita orang lain.

"Jomlah.. jomlah..", ajak ER.

"Tak molah... tak molah..." balas Seri Kandi. "Apa ada kat Batam tu?" Seri Kandi jeling cemburu.

"Kita jalan-jalanlah.. kita makan-makan.. lepas tu kita ambil flight dari Hang Nadim kita pergi Padang," saran ER.

"Peh!" Kening Seri Kandi naik dua-dua belah. Aiii, dari dulu tak pandai-pandai naik kening sebelah macam Ziana Zain, kalau tidak pasti lebih terserlah kegarangan Seri Kandi, hihihi.

Baju belum dikemas malah jam 9, mandi pun belum. Kami masih berkira-kira untuk pergi ke Batam. Sebetulnya Batam memang ada dalam perancangan destinasi kami semasa Seri Kandi perbaharui pasport tempohari. Malam sebelumnya, pukul 12.30 baru sampai ke rumah. Jam 1 pagi baru dapat bermimpi. Urat-urat rasa macam tersimpul-simpul.

"Arghhhh! Duduk rumah lagi sedap," Seri Kandi menggeliat. Seri Kandi toleh ER di sebelah. "Jadi ke tak nak gi ni?"

"Entah, nak gi tak?" ER pun macam malas. Mungkin letih 'cover' dua perlawanan bola semalam belum hilang.

"Aik! Kita tanya dia, dia tanya kita balik, urmm".

"Nak gi tak?"

Seri Kandi angkat bahu, "Ba nak gi tak?"

"Ikutlahhh.." maksud ER segalanya sekarang bergantung 200% di atas keputusan Seri Kandi.

Seri Kandi tengok jam, dah 9.30 pagi. "Eh! Jomlah kita pergi." Seri Kandi dan ER bingkas bangun. Seri Kandi capai tuala. ER pun.. dan... setengah jam kemudian kami dah siap mandi dan kemas beg. Seri Kandi cuma bawa sepasang baju dan seluar, telekung dan baju tidur. ER hulur baju, Seri Kandi campak-campak jer dalam beg. Iman pula mengeluh penat, dia tak mahu ikut. Lebih rela tinggal di rumah nenek dengan Cik Embun. Seri Kandi pujuk-pujuk pun tak mahu. Urmmm, suka hati Iman ya. Jangan kata bonda dengan babah tak mahu bawa pula. Kami pergi tanpa beli tiket feri dan tanpa tempah bilik hotel. Kata ER, kalau tak ada bilik, kita tidur masjid. Adaka??


Kami sampai di Terminal Feri Stulang Laut kira-kira jam 11.55 pagi. Mujur tiket masih ada untuk perjalanan jam 12.30 tengahari. ER membayar harga tiket pergi balik untuk dua orang sebanyak RM250 termasuk cukai. Menurut kakitangan kaunter tiket tersebut, kami bebas memilih mana-mana feri (open ferry) dalam perjalanan pulang nanti dengan tambahan cukai sebanyak Rp110.000 seorang dan bebas juga memilih masa perjalanannya.

Walaupun dipanggil masuk seawal 12.10 tengahari ke balai perlepasan kami hanya dipanggil menaiki feri pada jam 12.45. Kira memang sudah sampai tahap mendatangkan marah jugaklah, huhuhu. Sampai di Terminal Feri Batam, urusan di kaunter Imigresennya agak mudah. Kami terus mencari teksi dan sebenarnya sehari sebelum ke Batam ni Seri Kandi adalah jugak meng-google hotel-hotel yang dicadangkan di Batam ni. Salah satu yang tersangkut di hati Seri Kandi adalah Harbourbay Amir Hotel yang dicadangkan oleh Kak Shahriah yang dah selalu ke Batam. Kadar tambang ke hotel tersebut adalah sebanyak RP55.000 iaitu kira-kira RM17. Ini adalah mengikut kadar pertukaran wang Seri Kandi pada masa itu ya.

Sampai di hotel, kami meminta bapak teksi itu menunggu sebentar untuk mengesahkan bilik. Manalah tahukan, kalau dah tak ada bilik lagi, aiii.. pengsan. Masih ada bilik lagi tapi... errr... kalau siapa yang selalu mengikuti siri jalan-jalan di Alam Sari ni tentu tahu apa yang dicari ER kalau sampai di tanah seberang nikan. Apalagi, nasi padang.. makan.. makan... dan tiada satupun yang berhampiran selain sebuah 'shopping mall'. Muka ER dah berkerut-kerut. Muka bapak teksi pun sama. Bapak teksi kata kalau mahu ke hotel di sekitar Nagoya maka dia boleh bawakan. Oh!Ya.. Nagoya tu satu kawasan daerah di Batam. Menurut ER, di Nagoya cukup lengkap kemudahannya. ER tanya Seri Kandi, nak duduk di situ atau di Nagoya? Seri Kandi kata, ikutlah mana-manapun. Akhirnya, bapak teksi itu terus membawa kami ke Nagoya dan kami di bawa ke The Hills yang betul-betul berdepan dengan Nagoya Shopping Mall. Sayangnya, The Hills sudah kehabisan bilik. Mujur ada satu hotel di belakang sikit dari The Hills tu masih ada lagi biliknya... maka tinggallah kami di situ dengan perasaan ngeri-ngeri ayam... hehehehe.


Bersambung....

3 comments:

  1. yang ngeri-ngeri ayam tu yang tak sabar nak baca episod seterusnya... pandai betul seri kandi umpan pembaca... kekekekee...

    ReplyDelete
  2. Alahai nak sambung pulak dah... ye-ye kakak nak tahu dah kena tunggu. Inform tau kalau sambung cerita.

    ReplyDelete
  3. La.. siri jalan makan angin ada sambungan.. ? Seronok plak baca citer nih..

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

FESKO KPYPJ 2017

Assalamualaikum... Sk ingin mengajak anda yang tinggal berhampiran Kulai atau sekitarnya untuk sama-sama memeriahkan Festival Konvokesy...