MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Monday, July 14, 2014

TART NENAS GEBUS

ASSALAMUALAIKUM...

SIAPA yang tak minat makan Tart Nenas. Sepanjang Sk hidup 39 tahun ni belum ada lagi SK jumpa manusia yang tak suka makan tart nenas. Sk sendiri mula menggemari tart nenas sejak zaman kanak-kanak. Sk ingat lagi, setiap kali tiba hari raya, Sk paling tak sabar nak pergi ke rumah arwah Pak Andak Sk sebab Pak Andak ada ramai anak perempuan yang rajin buat tart nenas. Kalau makan tart nenas di rumah mereka, Sk selalunya akan makan keliling tart atau bahagian tepungnya dahulu. Nanti akhir sekali barulah Sk sumbat bahagian inti tu ke dalam mulut, fulamakkkk, nikmatnyaaaalaarr.

Tahun berganti tahun, tart nenas tetap malar segar di hati semua orang. Setiap kali pergi berhari raya, kenyang macammanapun, balang tart nenas yang penuh pasti akan tinggal separuh. Memang tak tahu malu betul. Alaaaaa.. kan raya. Kalau dulu tart nenas dibuat bercetak atau berterap kini tart nenas melalui pelbagai fenomena. Tart nenas dibalut berbentuk buah, digulung, dibuat bunga atau dibuat rupa apa sekalipun, ia masih jadi menjadi pujaan.

Walaupun amat meminati tart nenas namun Sk tidaklah pakar membuatnya. Kerja mengupas, membuang duri dan memarut nenas bagi Sk amatlah merenyahkan. Cuma pandai makan dan tunjuk. Kadang-kadang Sk tempah dari mereka yang memang telah terbukti air tangannya sedap dan tak buat kita gigit jari. Sk sanggup berhabis demi sebotol tart nenas yang sedap. Kalau jumpa tart nenas yang sedap Sk boleh makan sampai muka naik berjerawat, haha. Lepas tu barulah insaf tak boleh makan mentega atau margerin banyak-banyak.


Resepi Tart Nenas ini Sk ambil dari blog Kak Anim yang katanya dengan resepi inilah membawa beliau melancong ke banyak negara dalam dan luar. Teruja jadiknya Sk apatah lagi ramai juga yang telah mencuba resepi kak Anim ni. Sungguhlah suapan pertama ke mulut menjadikan Sk bagai hilang ke dunia lain. Ditambah lagi inti jem nenas yang sedap yang Sk beli dari pengusaha jem nenas muslim, Puan Sharifah Mahani. Bagi sesiapa yang berminat untuk membeli inti tersebut bolehlah hubungi Pn Sharifah di talian 0137302815. Kepada Kak Anim, terima kasih banyak-banyak atas kemurahan hatimu berkongsi resepi ini. Semoga Kak Anim sekeluarga sentiasa dalam rahmat Ilahi.


Tart Nenas Gebus
Resepi : Kak Animz

Bahan Pastri :

115 gm mentega
115 gm minyak sapi
1 biji telur gred B
450 gm tepung gandum
sedikit garam
air sejuk

Caranya :


1. Pecahkan telur di dalam bekas adunan,
2. Masukkan butter dan minyak sapi
3. Gaul hingga sebati dengan hanya menggunakan whisk
4. Masukkan tepung sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh.
5. Guna sedikit air sejuk jika doh terkeras kerana angin atau sebagainya.
 
# Sk gunakan acuan tart gulung seperti Kak Anim gunakan. Bila tangan makin licin dan penat, Sk sumbat pulak dalam tepung dan bentukkan seperti nenaslah kononnya. Ada juga yang Sk masukkan dalam mangkuk tart menggunakan pastri yang sama ya. Dan Sk juga cuba terap pastri ini semuanya menjadi. Kiranya adunan ini sesuai untuk apa gaya tart pun.
 
6. Bakar pada suhu 170C-180C selama 20-25 min
## Untuk Inti boleh gunakan seperti biasa sama ada yang buat sendiri atau yang segera yang sedia ada di kedai-kedai jualan bakery.
Resepi Inti Nenas :
10 biji nenas-di sagat dan toskan airnya
3 kampit gula
sedikit pewarna kuning
cara :
Kacau nenas dan gula
Bila hampir kering masukkan pewarna kuning.
Kacau hingga kering dengan api yang perlahan.

6 comments:

  1. sedapnye hakak oiii.... sy pon suke mkn tat nenas...

    ReplyDelete
  2. Kuih tart paling disukai bila hari raya..

    ReplyDelete
  3. Saya suka tat nenas. Tgk pic tu alahai, sedapnya. Gebus gebas kejadiannya..

    ReplyDelete
  4. Salam sari...akak pun pgemar tat. Buh la tat mcmna pun bentuknye mesti akak capai masuk molot he3...dan resepi ni la yg kak buat tuk tempahan tat tahun ni. Alhamdulillah bagus gak sambutannye. Allah saja lah yg dpt mbalas budi baik animz bkongsi resepi.

    ReplyDelete
  5. Saya percaya akak buat pastry apa pun mesti menjadi dengan cemerlang. Nampaksedapnya kak... Dah boleh jadi pengusaha tart nenas pula ni...

    ReplyDelete
  6. emm sedapnya! saya suka tart nanas sejak kecil tapi dah lama tak rasa tart yg memenuhi citarasa sebab susah nak jumpa org yg pakar buat tart ni...

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

KEK OH KEK!

Assalamualaikum... DAH sarapan ke tu? Sk ni dah dua hari berturut-turut sarapan dengan kek yang superrr duperrrr jelita. Meh tayang sikit...