MAKAN DI KOME THAI

Seri Kandi Tanah Jauhar
11

 Assalamualaikum...

SEJAK beberapa hari ni, Sk agak sibuk di pejabat. Tapi, bagus jugak sibuk, yang penting bukan BDR. Kerja normal maka rasa rutin lebih tersusun dan mudah diatur. Pagi masuk pejabat, petang balik. Lepas tu baru fikir pasal rumah. Kalau BDR, asyik nak memikir pasal rumah sebab dah depan mata, hahaha. Lepas tu, kalau nak makan kena masak, dah ambil paling kurang setengah jam untuk buat persediaan. Padahal, lepas waktu tengahari tulah masa yang paling sibuk nak terima laporan, masukkan maklumat dalam laporan kita pulak dan nak hantar ke bos. Jadi, bila betul-betul dah duduk dalam pejabat, rasa lebih efisyen la gitu.. kununnnn.. hahahah.


Okey, cerita pasal makan, Sk nak ajak anda ke Kome Thai yang terletak di Taman Nusantara, Gelang Patah. Dekat jer dengan rumah, rasanya dalam sepuluh minit perjalanan jer. Dulu, di sini ada satu restoran lain yang tak pernah kami singgah tapi baru-baru ni terasa nak singgah bila nampak ia dah bertukar papan tanda perniagan dan ada display LED yang memaparkan menu-menu di sini. Sinonim dengan namanya, Kome Thai, kebanyakan menu yang dipaparkan adalah masakan Thai, jomlah kita!


Terliur Sk tengok menu-menu speciality di restoran ini.
Harganya pun agak berpatutan jika nak dibandingkan dengan restorannya yang agak ekslusif juga. Masa ni, Sk berdua jer dengan Pak Inche, Iman tak ikut sebab dia kata nak study untuk kuiz esoknya. Pelik betul, kata ada cuti semester khas enam minggu tapi masih perlu hadir beberapa kuiz. Tapi, tak apolah nak, apo nak buat, kita ni mentimunnnnnn...


Ruang dapur restoran atau ruang khas membancuh minuman dan kaunter bayaran. Bergantung-gantungan buah-buahan palsu dan buahan sebenar diletakkan tersusun dalam bakul atas table top. Juga pelbagai jenis sos dan perisa minuman yang popular di negara gajah putih. Haiii.. rindunya negara gajah putih ni.


Sudut yang mempamerkan barangan rare. Tertarik pulak tengok almari kaca tu. Terasa segar mata tengok wallpaper corak batu bata putih dengan hamparan rumput palsu yang dibentang. Di luar restoran juga ada beca dan basikal tua tapi lupa nak ambil gambarnya.


Ice Lemonade dan Lemon Soda untuk Sk. Ini salah satu faktor kenapa semakin bam bam akhir-akhir ini. Terlalu banyak minum air manis. Padahal dulu-dulu minum air kosong, elok aje. Di rumah pulak, berbungkus-bungkus beli minuman tiga dalam satu. Ni pun baru sampai dua bungkus Old Town White Coffee hasil dari promosi Old Town Shopee bulan lepas. Aduyai, tak diminum rasa rugi pulak, kahhhh.


Dah sampai pun makanannya. Alkisah rupanya Pak Inche siangnya dah makan Nasi Beriyani Power di Batu Pahat, tak cakap dia pergi BP sebab urusan kerja. Tapi tak apolah, dah selamat balik pun. Jadi, sebab dah makan nasi beriyani dia tak nak makan nasi, nak cari yang ringan-ringan jer. Dalam gambar ni Mee Celup. Boleh pilih nak bihun atau kuey teow. Dia punya sup tu sebiji macam sup mee di Boat Noodle. Aduh, telan-telan ailio menaip ni haaah. Dagingnya pun lembut jer dikunyah. Kalau tak makan daging, boleh minta ayam atau kalau nak campur pun boleh, katanya. Cuma tak tahulah kalau campur, masihkah harganya RM6.


Pulut Mangga. Kalau pergi kedai yang jual pulut mangga, jarang jumpa yang menepati selera 100%. Kadang, pulut tak okey, pulut okey, santan tak okey, tapi yang ni memang sama sebiji macam pulut mangga yang dulu-dulu Sk selalu beli di gerai masakan Thai di Danga Bay yang dah lama ditutup. Cuma yang ni satu warna jer, kalau tempat Sk selalu beli tu ada warna hijau jugak yang ada aroma daun pandan. 


Suki Kering.. ini pertama kali SK cuba menu ni. Suki tu suhun. Terdapat dua pilihan masakan ni iaitu Kering atau Basah dan Sk pilih Suki Kering. Sedap wehhhh... sedap sangat. Macam bihun goreng tomyum rasa dia. Biasa kalau kita goreng bihun atau mee letak sayur sawi, kan.. tapi yang ni dia letak sayur kangkung. cuma disebabkan dia guna suhun, teksturnya agak melekat sikit antara satu sama lain. Pak Inche tak nak makan ni, jamah pun tak nak sebab dia kata tak suka suhun, bagusssssssss.. hahaha.


Sampai pulak serentak dengan Sotong Stim Limau. Yang ni lagilahhhh, hampir saja Sk nak minta nasi sepinggan, hahahah. Padahal dah makan nasi tengahari tu, huhu. Pehhh, nasib tak mintak nasi, lah. Sotong ni lembut dan sos limau tu memang sedap sangat. Sk cakap Pak Inche, mesti Siakap Stim Limau dia pun sedap, rasa macam nak datang lagi esok. (Malas masak la tuuuu)

Di sebabkan ini restoran baru, jadi SK tak jumpa alamatnya tapi kemungkinan ia adalah cawangan Kome Thai di Setia Tropika.. yang ni Sk tak pernah pergi.

Nanti kalau pergi lagi, Sk tengok alamatnya ya, huwa huwa huwa.


Post a Comment

11Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Alahai..SK ni kan bab menggoda orang no 1 la..hahaha...nasib jauh nun di Johor..kalau dekat dah start kereta pergi dah...

    ReplyDelete
  2. sotong stim limau tu memang dah kenalah dengan nasi tu kak..Terliur pulak kita tengok tau

    ReplyDelete
  3. Kome makan teman yang telio... Hihihi

    ReplyDelete
  4. Eishh..sedapnye mee celup. Sejak pkp ni gerai mee celup yg selalu gi beli tu dah tak wujud dah. 😔

    ReplyDelete
  5. Teringin nak try sotong stim limau tu...

    ReplyDelete
  6. deco dia cun, teringin nak try icecream pulut mangga :D

    ReplyDelete
  7. Waduh! Sotong nan seekoq itu sungguh menggamit selera!
    Sekarang gajah-gajah di sana sedang berehat, tunggu kita datang tu.

    ReplyDelete
  8. Selamat menjamu selera.
    Nampak sedap semuanya.

    ReplyDelete
  9. uiih puluit mangga la. lama x makan..
    nak buat sendiri malaih hehe..

    ReplyDelete
  10. IONQQ menyediakan permainan poker, domino99, bandarq, bandarpoker,aduq,sakong,perang bacarat dan capsa :D
    ayo ditunggu apa lagi
    WA : +855 1537 3217

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!