RESEPI AYAM MASAK KURMA YANG MABELES

Assalamualaikum…

DAH lama sebenarnya Sk rindukan masakan kurma ni. Kalau arwah abah dulu sebutannya Kurmak. Jadi, bolehlah kita bezakan antara buah kurma dengan masak kurmak, hahaha. Jadi, bila rindu-rindu tu kenalah masak, ya tak? Tapi, setiap kali nak masak kurmak, mesti Pak Inche dah ada plan lain. Ataupun dia kata, masak kurmak makan dengan nasi tomato baru sedap. Hurmmm.. nak menambah kerja kita pulak, kui kui.

Jadi, semalam petang dalam kepala otak Sk ni diam-diam merancang nak masak Ayam Kurmak dengan ayam goreng. Dah beberapa hari Pak Inche mintak gorengkan ayam masa sahur tapi Sk malas nak layan. Tak payahlah susah-susah nak suruh Sk goreng ayam kalau makannya secoet waktu sahur tu. Nak goreng ayam bukannya dua minit macam masak maggi.


Tetapi yang kelakarnya Pak Inche singgah ke Pasar Ramadhan dan diam-diam beli Kari Ayam tanpa beritahu Sk. Eloklah tu.. kita nak surprisekan dia, dia surprisekan kita balik, hahaha. Penuh lauk ayam satu meja masa berbuka semalam, kari ayam, kurma ayam, ayam goreng. Pak Inche beli jugak hati dan pedal ayam berempah dari param. Beli RM2 dapat 5 ketul lepas tu dia paksa kita suh perabih, hurmmm.

Resepi Ayam Kurmak ni Sk belajar lama dulu hasil perkongsian Kak Fida dalam myResepi. Tapi ada beberapa bahan yang tak ada stok semalam jadi Sk abaikan saja sebab malas nak singgah kedai. Macammana pun hasilnya tetap marvelous sehingga menjilat jari, kah kah kah. Paling best sahur tadi makan lagi Ayam Kurmak ni dan Sk tambahkan telur rebus yang memang sinonim dalam masakan kurma tak kiralah Daging Kurmak atau Ayam Kurmak.


Resepi Ayam Kurmak Mabeles

1/2 ekor ayam yang dipotong kecil
Sedikit minyak untuk menumis
2 batang serai diketuk

Bahan kisar :
2 biji bawang merah besar
2 ulas bawang putih
1" halia
3 tangkai pokok ketumbar (termasuk pangkal akarnya)

Pes Kurma :
4 sudu besar rempah kurma
Sedikit air untuk membancuh rempah kurma untuk dijadikan pes

Rempah Tumis 4 Sekawan

3 biji kentang potong 4

Air Secukupnya
1/2 cawan susu sejat
Asam keping
Beberapa tangkai cili padi (kalua suka pedas boleh kunyah masa makan)
Garam

Cara-cara :
1. Panaskan minyak masak secukupnya, masukkan serai, biar sekejap.
2. Tumiskan bahan kisar agak lama dengan api perlahan.
3. Masukkan rempah tumis, tumis lagi, kacau selalu jangan sampai hangus. Bahan ini mengambil masa yang lama untuk ditumis.
4. Masukkan pes kurma, tumis lagi dengan api sederhana kecil, kacau selalu, tumis lama-lama hingga pecah minyak, tambah minyak dan air jika perlu.
5. Bila bahan tumisan telah pecah minyak dengan cantik bolehlah masukkan ayam dan kentang, kacau sebati dan masak ayam sebentar. Tambahkan air (kira-kira 2 cawan) dan biar masak dan mendidih lebih kurang 15 minit. (Besarkan api)
6. Didihkan lagi sehingga kuah pekat, masukkan asam keping dan cili hijau.
7. Masukkan susu sejat, kacau sebentar dan masukkan garam secukup rasa, biar mendidih sebentar dan tutup api.

Sedap dinikmati bersama nasi putih atau nasi berperisa.




2 comments:

  1. eeee kita pun ada lagi rempah kurma yang dapat kat sabai sabai tu..tak buat apa lagi..haha

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih