MAKAN DI RESTORAN UDANG GALAH TELUK INTAN

Seri Kandi Tanah Jauhar
9

 Assalamualaikum WBT

TAK sabar nak balik Johor, kami daftar keluar dari The Jerai Hotel Sungai Petani kira-kira jam 10 pagi selepas bersarapan dan Pak Inche menghantar pesanan iklan melalui email. Selepas melepasi Tol Juru, Pak Inche mencadangkan agar kami mengikut laluan Lebuhraya Timur Barat bagi mengelakkan kesesakan di Lebuhraya Utara Selatan. Kami pernah sekali melalui lebuhraya ini semasa ke Bagan Datuk yang Sk ceritakan DI SINI. Aplikasi pada waze mengarahkan agar kami keluar di Changkat Jering. Dari sana kami perlu melalui jalan lama sejauh hampir 40 km sebelum masuk ke Lebuhraya Timur Barat.


Ada sedikit rasa menyesal apabila bersetuju dengan cadangan Pak Inche. Rasa membuang masa ikut jalan lama yang tidak rata dan banyak selekoh namun perasaan itu hilang apabila kami mula memasuki lebuhraya timur barat. Terasa seperti jalanraya ana yang punya 🤣. 


Ketika menghampiri Teluk Intan, perut mula menyanyi-nyanyi mintak diisi. Sk membuat carian google restoran menarik di Teluk Intan dan bertemu dengan Restoran Udang Galah Teluk Intan yang terletak di pekan Teluk Intan.


Inilah yang dikatakan, kalau sudah jodoh, tidak ke mana. Rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari. 
Udang Galah Goreng Kunyit, sepinggan enam ekor (jika tak salah kira), RM26. Sk tak jumpa masakan udang lain di sini selain udang goreng ini yang telah siap diletak dalam mangkuk. 


Ikan Siakap Bakar Sambal, seekor RM30. Ikannya kecil sahaja tapi tidak kurus sangat. Sambal ikan tu sedap. Ni betul-betul tinggal sekor, rezeki!


Iman ambil Ikan Keli Bakar cicah dengan air asam. Ikan keli tu lumur garam kunyit jer rasanya tu. Kuah lemak cili api ceduk dari dulang lauk-pauk.


Sk nampak Pisang Muda Masak Lemak ni, memang tak pandang la sayur lain. Cara dia siat dan ketuk pisang muda tu sama dengan cara ibu Sk. Kadang-kadang jumpa yang pisangnya keras tak diketuk. Sk ambil juga Ikan Kembung yang diisi dengan sambal kelapa dan dibakar, sedap betul weiii!


Pak Inche dan gulai (kari) berpisah tiada. Ada dua ketul Tauhu Sumbat yang juga sedap kata Pak Inche.


Agak mencabar ya nak makan di sini. Kebanyakan meja dipenuhi pelanggan, ramai yang menatang pinggan berisi nasi berlauk sambil menunggu meja. Sistem di sini ikut nasib nampaknya, siapa cepat dia dapat!


Sk agak-agak kiraannya begini

Ikan Siakap Bakar Sambal RM30
Udang Galah Goreng RM26
Ulam, Sambal Belacan, Air Asam RM2
Nasi + Ikan Keli Bakar RM6.50
Nasi + Ikan Kembung Bakar RM7.50
Nasi + 2 Tauhu Sumbat RM3.50
Ais Limau (3) RM4.50
Kopi Ais RM1

Jumlah RM81


Melihat pelanggan yang berbondong-bondong, Sk rasa, tentu restoran ini terkenal di Teluk Intan dan menjadi tumpuan pelencong-pelencong yang ingin melawat Menara Condong Teluk Intan yang terletak di tengah-tengah pekan.


Ramai betul pelawat tempatan di hadapan Menara Condong. Ini kali kedua kami ke Teluk Intan. 11 tahun duluuuuuu.. datang ke sini kerana terpengaruh dengan drama bersiri Akasia lakonan Nabila Huda yang bertajuk Julia 😆. Sekarang Iman dah 22 tahun 😍.


Iman masa Darjah 5. Dari dulu sampai sekarang jadi duta blog Alam Sari. Kawan-kawan Iman selalu cerita, asal google tempat-tempat makan, nanti keluar muka kau, Man! Boleh baca selitan kisah kami ke sini sebelum ini DI SINI.


Posing jugaklah bertiga depan Menara Condong!


Menara Condong Teluk Intan ialah sebuah menara tangki air yang kemudian dijadikan menara jam yang terletak di Teluk Intan, Perak. Ia menjadi mercu tanda bandar Teluk Intan sejak beberapa lama. Keunikan menara ini ialah ia menyerupai Menara Pisa, Itali. Menara ini dibina pada tahun 1885. Ia memiliki ketinggian setinggi 85 kaki dan terdapat 110 buah anak tangga. Walaupun telah berusia lebih 100 tahun, ia masih berdiri kukuh. sumber.

Post a Comment

9Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Hahaha... duta tak rasmi jalan-jalan cari makan mengalahkan maria tunku sabri dah Iman

    ReplyDelete
  2. Eee sedapnya menu macamtu, lagi-lagi ikan kembing sumbat tu aduiii..’
    Rasanya memang yaa Kak femes, sebab kawan kita selalu je makan sini kalau baik kampung dia..

    ReplyDelete
  3. Laluan Changkat Jering - WCE tu memang agak menyeksakan. Lagi pulak bila terpaksa lalu dalam gelap malam dan hujan lebat, puaslah berzikir 😅

    Pernah sekali je sampai menara condong tu, dekat 10 tahun lepas kot. Siap masuk manjat tangga sampai atas.

    ReplyDelete
  4. Harga nampak berpatutan.. Tak mahal sangat.

    ReplyDelete
  5. Pak Inche boleh jadi besfren ammi ni bila tang makan...hari2 kari...kari2 hari-hari

    ReplyDelete
  6. Ni kali kedua baca pasal restoran udang galah teluk intan. Dulu Kak Ret pun pernah cerita kat blog dia jugak. Menarik lauk2nya. Udang galah yg besar ada tak?

    ReplyDelete
  7. Tahniah duta JJCM dari Tanah Jauhar yang berjaya menarik banyak peminat!

    ReplyDelete
  8. murah la harga total tu, masusah nk dpt ikan bakar harga RM30 skrg

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!