MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Tuesday, May 18, 2010

KISAH ORANG DAPUR... cili kisar

ASSALAMUALAIKUM..
DAH siap masak untuk makan tengahari ke? Yang duduk kat rumah tu, mesti tunggu anak balik sekolah kan. Macam saya ni, tunggu waktu makan je.... hihi.

Saya ni pening sikit sebenarnya, bukan pasal apa.. cemanalah blog saya ni boleh jadi blog masak-masak ek. Tapi sebenarnya saya masih campur-campur dengan macam-macam cerita cuma kebelakangan ni banyak cerita masak-masak pulak. Ah, tak kisahlah, blog ahkak.. suka hati ahkaklah.. hik.. hik..

Orang nak masak ni pun ada macam-macam cara jugak kan. Ada yang hari-hari masak lemak... payah jugak. Hari-hari nak parut kelapa, nak perah santan lagi..,macam mak saya dulu-dululah. Hari-hari sayalah tukang suruh ke kedai... isk, bukan ngungkit, cerita je.

Nasib baik sekarang dah ada santan kotak jadi senanglah. Tak payah lagi nak memarut dan memerah. Jimat masa, jimat tenaga.. tapi wang tak berapa nak jimatlah, pasal kos santan kotak ni tinggi sikit banding dengan perah sendiri. Eh, ye ke? Entah-entah sama je, kelapa sebiji pun dah seringgit kan.. yo yo oww je aku ni.. hik.. hik..

Kalau orang Johor pulak, asyik-asyik masak asam pedas. Macam saya ni, balik-balik sambal tumis. Maaflah, rasanya tak pernah lagi buat entri sambal tumiskan... ada ke belum ek, dah selalu sangat masak, boleh dikatakan seminggu dua tiga kali jugaklah masak sambal tumis ni.

Jadi kenalah sentiasa bersiap sedia dengan cili kisar supaya cepat sikit masa nak memasaknya. Sebenarnya saya tak pandailah, asal nak masak baru nak rebus cili, kopek bawang dan sebagainya. Kecualilah kalau stok cili kisar memang betul-betul habis. Barulah itu jam (pinjam ayat Cik Mat.. hehe) juga nak rebus cili kering. Hishhhh... penat tu. Lagilah kalau bekerja ni kan, agak-agak bajet malam tu nak masak sambal tumis, terus je keluarkan cili kisar dari peti ais.

Satu lagi, cili kering saya dah siap dikisar bersama bawang merah dan putih. Senangkan.. Ada orang kata, cepat basi. Tapi pada saya tak pulak, tahan sampai sebulan tau. Kalau lebih sebulan, tak tahulah.. pasal biasanya paling lama dalam sebulan habislah stok cili kisar saya.

Jadi di sini saya nak kongsikan pada sesiapa yang kesuntukan masa nak mengisar cili tu, jadi lepas ni taklah terkejar-kejar lagi. Yang dah tahu, takpelah ya. Tumpang lalu..

Tapi saya tak pernah pulak kira berapa tangkai cili... ni anggaran cili kering yang bernilai RM2 ya.. hik.. hik... (keluarga saya kecik je). Jadi, bila ke kedai minta tukang jual tu bungkuskan cili kering RM2.

Bahan-bahan:
Cili kering (RM2)
24 ulas bawang merah sederhana saiznya
20 ulas bawang putih
1/2 cawan minyak masak
air secukupnya

Cara-cara:
1. Rebuskan cili kering sehingga lembut. Boleh potong kecil-kecil kalau rajin.
2. Buang air rebusan cili. Bilaskan beberapa kali, sila tahan nafas supaya tidak terbersin-bersin.. hik.. hik..
3. Masukkan separuh cili ke dalam jug mesin pengisar. Masukkan separuh bahagian bawang merah dan bawang putih.
4. Masukkan suku cawan minyak masak dan air kurang 1/3 bahagian jug. Kisar semua bahan sehingga halus. Tambah sedikit air jika perlu. Ulang pada sebahagian lagi.
5. Simpan dalam bekas yang ditutup rapat dan simpankan di dalam peti ais. Jika hendak digunakan ambil bahagian yang diperlukan dengan sudu atau senduk yang bersih. Jangan campurkan belacan dalam cili kisar yang hendak disimpan.
InsyaAllah, cili kisar ini tahan lama dan memudahkan kerja kita.

Kita boleh dapat cili kisar anggaran 1 kotak besar aiskrim walls atau nestle tu.

Nota: Jika beberapa lama disimpan, air punca peluh peti ais akan bertakung pada cili kisar, buang air tersebut.

1 comment:

  1. iza pon tak tau chamner org wat cili kisar ni..hehe..kalau buat pun cili kering tujelah yg dikisar..hehe..tapi biasanyalah beli je yg dah siap..tapi yg ni beli direct kat rumah nya..projek org kampung..takde brand punyer.. :))

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

KEK OH KEK!

Assalamualaikum... DAH sarapan ke tu? Sk ni dah dua hari berturut-turut sarapan dengan kek yang superrr duperrrr jelita. Meh tayang sikit...