KISAH ANAK DERHAKA.. mesti baca

Seri Kandi Tanah Jauhar
2
ASSALAMUALAIKUM...
Selamat Tengahari, juadah saya tengahari ni ialah Nasi Ambang. Mesti ramai yang tahu pasal nasi ambang ni kan, tapi sebutan yang sebenarnya Nasi Ambeng, cuma ramai yang tak reti nak sebut ambeng tu. Sebenarnya nasi ambeng ni percuma kerana meraikan dua orang staf di tempat saya yang akan berhijrah ke tempat lain, ALhamdulillah... rezeki jangan ditolak.

Lepas makan nasi ni mulalah mengantuk, orang kata kalau lepas makan ngantuk, maknanya tinggi kolesterol dan toksin, betul ke? Jadi sambil buat kerja sambil baca-baca email, terbaca pulak email ni, nak kongsilah dengan kawan-kawan, mesti baca sampai habis tau...

DI SEBUAH kampung yang diberi nama Kampung Kuali Lebam Sebatang.... tinggallah seorang janda beranak satu... Senah namanya. Anaknya nak kata budak tidak...nak kata tua pun tidak tapi perangai...MasyaAllah! ngalah kan setan aprait.... Mereka hidup takler senang...hidupnya kais pagi makan pagi...kais petang makan petang.

Nama anak Si Senah nie orang panggil Dak Atan... Si Atan nie kurang ajar orangnya....
hobi utama dia lumba motor haram....oleh sebab perangainya tak serupa orang maka maknyapun tak kuasa nak layan kerenah anaknya tuh! nak dijadikan cerita....

Suatu hari tuh Atan teringinkan sebuah motor... selama nih pun kalau Si Atan teringin nak ber-racing dia pinjam dari kekawannya...tapi kali nih dia tak berpeluang lagi disebabkan kawannya dah serik pinjamkan motor kat dia...maklumlah ganas dan gelojoh serta rakus sangat, jadi dia paksa ler maknya belikan sebuah motor yang canggih!!!

Dengan kurang ajarnya Atan berkata "Oii! Kau!! Aku nak motor" .

Dengan lemah maknya jawab "mana aku nak cekau duit Atan oii?"

Atan bengang lalu dengan biadapnya Atan berkata lagi "Aku tak kira orang tua!!!Kalau aku kata aku nak...aku naklah!!! Besok aku nak tengok motor tuh dah ada depan mata aku.. FAHAM????"

Maka keesokan harinya tersedialah motor tuh utk Si Atan...sebulan selepas tuh... Senah teringin nak minum air teh BOH.. Disuruh anaknya belikan serbuk teh tu....

Dengan angkuhnya Atan melenting...........

Atan: Apa ??? ko nak aku belikan teh semata-mata untuk ko, dengan naik motor aku yg canggih nih? Mana boleh!!! Tak glamour!!!!

Mak: Tak pe kalau ko tak nak tolong aku !!

Dengan sedih Senah menahan sabar... Lepas tuh Atan pun blah dengan motornya (pergi Racing) ...

Nasib Atan agak malang.. dia mati katak dalam kemalangan ketika berlumba (padan muka)...

Maka mayatnya pun dikebumikan dengan selamat... semua sanak saudara sedih atas kematian Atan kecuali emaknya....

Kemudian ketika orang menyiram air mawar di pusara Atan.. maknya enggan menyiram pusaranya dengan air mawar.. tetapi maknya menggunakan air TEH.......lalu... maknya berkata

"Kerana teh la anak aku mati..."

Sedang maknya sibuk menyiram... tetiba...kubur Atan merekah.. maka semua yang ada disitu lari lintang pukang .. tak cukup tanah kecuali Senah..(emaknya) lepas tuh....
Atan keluar dari kubur dan bertentang mata dengan maknya..

Lalu dengan tak semena-mena mulut Atan bergerak-gerak dan berkata dengan lantang.........
"
"
"
"
"
"
"
"
"
teh BOH ada UMMMPPHHHH !!!!!!


SEKIAN.......al kisahhhhh..
Tags

Post a Comment

2Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!