MENGOPI DI KOPI TENGGEK TANJUNG PIAI

Seri Kandi Tanah Jauhar
7

 Assalamualaikum WBT 


CERITA minggu lepas, Sk dan Pak Inche ambil cuti hari isnin, balik dari Penang tu. Tapi, tak pergi ke mana, la.. memang duduk rumah isnin tu. Awalnya Sk cakap, pagi tu kita pergi sarapan di Kopi Tenggek Tanjung Piai, lama sangat teringin nak ke sini tapi tiada kesempatan. Hari isnin mesti tak de orang, jadi meh la kita pergi. Tapi, pagi tu Sk rasa tak larat (baca- malas) nak bersiap. Mereka berdua ni, kalau SK tak siap, memang buat bodoh aje la. Jadi, pagi tu Sk buat sarapan, cuma sosej panggang semata dengan telur mata kerbau sorang sebiji. Tu pun sosej tinggal 4 batang, Sk kerat tiga, dapat 12 ketul, kan.. makanlah sorang 4 ketul alat-alat dengan telur sebiji, hahaha.




Tengahari, baru gerak ke sini ikut jambatan baharu. Dah tak baru sangat la jambatannya, kan, buka tahun 2022 tak silap. Dulu, ingatkan KTTP ni untuk sarapan aje. Bila buat carian, baru tahu dia buka sampai pukul 4.30. Pernah beberapa kali lalu sini tapi mak aihhhh, penuh dengan manusia. Kali ni lengang selengang-lengangnya. Adalah dua tiga biji kereta dan dua tiga meja diduduki pelanggan yang sedang makan.





Pesanan boleh dibuat dengan dua cara sama ada dengan mengimbas kod QR yang ditampal di meja atau beratur di kaunter. Lepas buat pesanan, buat bayaran di kaunter lain pula. Nanti dia bagi resit dengan nombor pesanan kita, tunggu nombor dipanggil dan ambil pesanan di kaunter yang lain. Jadi, ada tiga kaunter semuanya.




Kuey Teow Kebontang (Special) RM13.90. Masakan goreng berkuah, kuahnya berwarna kemerahan, bukan hitam macam biasa Sk makan, tapi sedaplah dan tidak mengecewakan di tekak SK ni. Selain kuey teow, ada juga Nasi Goreng Kebontang, tak pastilah makna kebontang tu apa? Hehehehe. Ada udang empat ekor dan telur mata sebiji. Ke, kebontang tu telur mata tu??? Baru terfikir ni, hihi.

Kalau dah sampai sini, kenalah ambil kopi tenggek, kan. Boleh pilih sama ada nak kopi kosong, kopi gula atau kopi susu. Sk pilih kopi susu.




Sk peminat Keropok Lekor jadi pesanlah satu set ni RM4. Macam ada 8 ketul tapi rupanya ni jenis keropok lekor yang ada angin tu, jadinya ia agak berminyak juga. Sos keropok lekor sedap macam sos keropok lekor Tok Wan. Kalau KTTP guna produk Tok Wan mesti lagi baik dari guna keropok lekor macam span ni.




Dekat sini ada kiosk makanan ringan industri kecil dan sederhana. Ada juga produk frozen seperti karipap juga serbuk Kopi Tenggek yang terkenal bersama penenggeknya sekali. Maaf, ambil gambar ni senget sebab nak elakkan muka pelanggan yang duduk depan kedai ni termasuk dalam frame, hehehe.



Nasi Kokokbekk Gearbox (RM20) untuk Iman dan PI makan Nasi Putih dan Sup Gearbox (RM17.40). Nasi kokokbekk tu macam nasi arab, kokok tu mungkin maksudnya ayam kot, tapi tak ada pulak ayam, yang ada bekk (gear box kambing). Semua makan dengan penuh berselera, sedap jugaklah tapi.... tak cukupppppp kenyang gitu. Nasib baiklah tambah roti kaya dua set dan telur separuh masak untuk PI. Tapi, yang tak bestnya, roti tu roti kukus, bukan roti bakar. Mungkin trademark di KTTP ni tak guna roti bakar. PI kata, roti dia macam roti yang selalu orang jual kebab kat pasar malam tu. Menu pun tak banyak rupanya.


Burppp.. Alhamdulillah.

Post a Comment

7Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Suka tengok papan tanda dia, besar dan jelas

    ReplyDelete
  2. Pelik² pulak namanya... Kebontang la, kokokbekk la hihi... Tapi nampak sedap dan tak mengecewakan nasi & kue tiau tu... Ala, kepok jenis ni kalau sejuk, liat. Jenuh gigit 🤭

    ReplyDelete
  3. Tak jauh dari rumah mak saya, tapi belum pernah sampai 😅

    Saya kurang suka orang letak nama pelik sangat pada makanan, tak taulah kot nama pelik tu semua memang wujud dalam bahasa tertentu. Yang pasti, bukan bahasa Jawa tu 😄

    ReplyDelete
  4. 1st time minum kopi tenggek hari tu.Tengok kiri kanan sebab tak tau macam mana nak minum kopi tu.hahahah.Tapi kopi tu sedap ek..Menu lain hari tu try macam xberapa kena pulak dengan tekak ni.Biasa je

    ReplyDelete
  5. takla jauh sangat dengan rumah, tapi bila pillowmate kita suka bancuh kopi 3 in 1 sambil duduk tgk drama korea, memang tak sampai la ke hujung benua tu...

    ReplyDelete
  6. Isshhh iissshhh nama menu lain dari yang lain... ada kebontang ada kokokbekk.

    ReplyDelete
  7. Saya baru nak tanya artinya, tapi ternyata kakak pun tak tahu 😄. Unik juga namanya yaa. Tapi asalkan sedap tak apa. Keropok Lekor tuh paling menggoda. 😍.

    Tulang pun dah siap dengan straw utk hisap sumsum nya 😍👍

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!