TAPAU NASI ARAB KARI KAMBING 40 HARI

Seri Kandi Tanah Jauhar
7

 Assalamualaikum WBT

SK dah kembali ke pejabat hari ini selepas mengambil cuti semalam. Bagi yang mengikuti blog Sk, tentu sedia maklum Sk balik ke Kuala Ketil dan berada di sana sejak awal pagi Jumaat kerana menziarah kakak sulung Pak Inche yang menjalani pembedahan membuang sebelah payudara akibat kanser. Alhamdulillah, pembedahan berjalan lancar dan kak dah sedar. Sementara ini kak ditempatkan di wad biasa untuk pantauan dan dijangka berada di hospital tidak kurang dari seminggu. 


Seperti kebiasaan, jika balik ke Johor, kami akan transit di kampung angkat Pak Inche. Mana lagi, Melaka laaa. Selepas check out dari hotel, Pak Inche kata, nak kena pergi Affin Bank dulu bayar duit rumah. Kami ke Affin Bank yang berhampiran hotel, tapi di skrin tertera notis 'wang telah melebihi had'. Agaknya duit dalam tu dah penuh.. huhu.. terpaksa cari Affin Bank lain dan kami ke cawangan Bukit Piatu. Dari sana, Pak Inche set waze ke Plaza Tol Ayer Keroh. Aik.. tak mo ikut jalan kampung macam selalu pulak. Sk lagi la suka ikut highway. Kemudian dia tanya, Kedai Kari Kambing 40 Hari tutup pukul berapa? Sk jawab, 3.30.. hurmm.. memang sempat sangat la kalau nak singgah, tapi tapau la.. sebab macam kenyang dan penat, penat jalan dan penat makan, hahahaha. Jadi, kami tapau la.. untuk Pak Inche, Nasi Arab Kari Kambing, Sk nak Nasi Arab Ayam. Lepas tu, Pak Inche kata, dia pun nak ayam jugak, ehhhh.. dia ni kannn... jadi, minta lauk ayam extra.


Belikan juga Nasi Arab Kambing untuk nenek (ibu). Nasi Arab Kambing satu set RM16, Nasi Arab Ayam satu set RM14. Lauk ayam sahaja, RM8 (whole leg). Harga dia macam kurang sikit dari harga yang terpampang di papan tanda depan restoran, boleh tengok gambarnya DI SINI. Nampak, ada caj perkhidmatan, 6%.. Oh, sebelum ni SK ingat service tax ni kalau makan kat kedai aje. Tapau pun kena caj perkhidmatan ek.

Masa kami sampai kat kaunter tu, depan kami ada satu pelanggan yang dah selesai urusan. Jadi, memang tak beratur la, lagipun agaknya dah habis waktu makan tengahari, pelanggan dah tak ramai. Yang tengah makan, memang ramai jer, cuma tak full house. Dari Yong Peng, kami meneruskan perjalanan dan singgah R&R Machap untuk urusan-urusan sepatutnya kan. Selesai semua urusan masing-masing, Pak Inche kata, macam lapar pulak. Sk kata, nak ambik nasi arab makan kat sini ke? Takkk.. dia ajak tengok apa yang ada dijual di situ. Lepas tu, Pak Inche kata, nak makan Bihun Sup Daging Selambak (RM10). Sk pulak nampak sayur kacang panjang dengan suhun di gerai nasi campur, makan nasilah Sk dengan dua jenis sayur dan asam pedas ikan pari, (RM13), gambar tak ambik, malas, hehehe. 


Kami teruskan perjalanan ke Johor (JB) dan singgah hantar Nasi Kari Kambing untuk ibu dulu. Sampai rumah, nasi arab, Sk simpan dalam peti sejuk dulu, malam la baru panaskan, itu pun kalau lapar. Sekali, lepas maghrib macam tu Pak Inche tanya, pukul berapa nak makan nasi arab, hahahaha. Laaa... dah lapar balik?? Hahaha. Jadi, kita panaskan la nasinya. Sk masukkan sekali nasi dan ayam dalam periuk, tambah air sikit.


Kari Kambing dan ada sejenis kuah kari Sk letakkan dalam bekas pengukus dan letas atas periuk nasi tadi. Lepas tu, on la periuknya. Haaa.. ni memang cara Sk panaskan nasi dan lauk sekali, jimat gas. Current pun taklah mahal sangat kot buat macam ni.


Banyak giler nasi tu, boleh tiga orang makan. Iman pulak tak balik kan, jadi, bakinya tu, nanti bolehlah bawa bekal ke pejabat sebab lauk kambing tu pun tak habis makan. Pak Inche sambil makan asyiklah mengomel pasal nasi arab di sini dengan Nasi Arab Elhumaira tu. Eh, mana saya tahu, bukan kampung saya tu, hahahahahaha.


Nasi Arab Kari Kambing 40 Hari ni, dia tak ada sup dan sos harrah macam Nasi Arab yang selalu kita makan di restoran masakan arab. Lagipun dah makannya dengan kari kambing, kan. Sk pulak lagi suka makan dengan ayam, baru terasa kesedapan nasi tu apabila tidak didominasi rasa kari kambing. Haaa.. begitulah kan, sedang rambut pun dah tak sama warna, apa lagi selera manusia. Ada yang kata sedap, ada yang kata tak sedap kerana sedap itu subjektif.. gituhhhh.

Post a Comment

7Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. femes nasi arab kari kambing 40hari tu..tk kesempatan lg nk mencuba

    ReplyDelete
  2. agak femes jugak kedai nasi arab kambing 40 hari ni ye... geram pulak nak rasa

    ReplyDelete
  3. Beberapa kali teringin nak berhenti makan di restoran kari kambing 40 hari ni bila turun ke Johor tapi bila tengok selalu penuh jadi teruskan perjalanan (suami sejenis yg malas nak beratur bila nampak kedai penuh).

    ReplyDelete
  4. Selalu nampak tepi highway je belum pernah try. Tertanya-tanya kenapa 40 hari ya 😂

    ReplyDelete
  5. Rasa macam lama juga tak singgah makan sini.. kadang bukan apa, lupa nak masuk jalannya huhuhu

    ReplyDelete
  6. Nampak macam sedap, tapi saya selalu tak dapat makan. Suami kurang suka nasi arab, sebab takde kuah dia kata, cekik makan nasi.

    ReplyDelete
  7. Comel jew paha ayam bersilang kaki tenggek dalam periuk!

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!