SEDAPNYA CEMPEDAK GORENG

Seri Kandi Tanah Jauhar
10

 Assalamualaikum WBT

BARU sahaja kami nak keluar rumah ke Pesta Makanan dan Buah-buahan Baling, abang Pak Inche yang dipanggil Pet sampai dari Penang. Pet bawa beberapa biji durian Balik Pulau dan buah cempedak yang dipesan Na'e. Lepas borak-borak sekejap, kami pun gerak ke Baling. Pet pula nak ke Alor Setar. 


Balik dari Baling, tengok kak dah siap goreng cempedak yang dibawa Pet. Kami beli juga cempedak di Baling sebab tahu ramai nanti yang balik, mana cukup cempedak sebiji. Pak Inche tu, hantu cempedak! 😆 


Sk pilih cempedak yang tengah-tengah warna gelap barisan bawah dari Booth Fama. Staf depa kata, tengah ranum! 


Berdebar-debar nak belah cempedak takut kena 'scam' 😂. Bila dah terbuka, syukurrrrr.. banyak ulasnya, besar-besar dan tebal pulak. Dah nampak isinya elok dan banyak, barulah Sk bancuh batter untuk goreng cempedak iaitu tepung beras, air kapur dan garam serta air biasa. Kalau di rumah, Sk guna air sejuk dari peti ais.


Mati pulak lampu dapur atas stove ni. Dah risau hangus pulak cempedak Sk ni. Masak kat rumah sendiri elok, tiber time masak rumah mertua hangus pulak. Ini semua salah lampu dapur, hahahaha.


Kita edit kasi terang gambar. Guna kuali legend kak ipaq. Selalu, kalau Pak Inche beli apa-apa memang kak la yang masak, Sk main handphone jer tau 🤣. Nah.. sekarang rasakan, hahaha. Sambil goreng cempedak, sambil cuci pinggan dan makan durian Balik Pulau. Ada sepupu datang melawat kak masa ni. Na'e dan Kak Maznah pun dah sampai dari Terengganu. Kak Maznah sibuk bancuh teh o untuk tetamu. Gelabah dua biras, sekali-sekala balik kampung mertua. Kak Roz belum sampai lagi.


Siap dah goreng cempedak. Mujur tak hangus masak dalam gelap, hahaha. Memang eloklah buahnya bulat-bulat berisi dan masak ranum. Memang malam tu dinner cempedak goreng aje. Kak ada buat laksa jugak, haaa.. nampak tak, tak macam orang sakit pun kak nyaaa. Hari ni, kak akan menjalani pembedahan membuang sebelah payudara. Kita doakan agar pembedahan berjalan lancar dan kak kembali sihat seperti dahulu, insyaAllah.. Amiiinnn Ya Robbal Alamiiinnn.
Tags

Post a Comment

10Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Terbau-bau aroma cempedak goreng sampai ke LD walaupun dah lama habis.
    Orang LD sarapan ubi goreng berempah. Jom....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap juga tu ubi goreng berempah.. kalau cicah sambal kicap lagi sedap, Kak Amie.

      Delete
  2. Memang sedap tapi mahal betul sekarang. Ingat lagi dulu buah cempedak bergayut-gayut belakang rumah. Zaman sekarang semua benda pon nak jual je kan, menjana ekonomi sangat.

    ReplyDelete
  3. Allahu, terbau bau sedap dia. Paling sukalah cempedak goreng. Nak kena gunakan kuasa ibu mengandung ni mintak husband belikan 🤤 teringin pulak...

    ReplyDelete
  4. Sedapnya cempedak goreng!!! MashaAllah!!!

    Amin.. Semoga sembuh segera Dari penyakit..Aamin..

    ReplyDelete
  5. Yang ni cantik warna gorengan dia... ada setengah kedai tu dah naik hitam warnanya!

    ReplyDelete
  6. janji rajin jer nak buat...memang layan kalau nak makan

    ReplyDelete
  7. Alahai sedapnya la bau cempedak goreng...bau je boleh...makan seulas je boleh..kalau x nanti check in spital...semoga dipermudahkan buat Kak

    ReplyDelete
  8. fav ni cempedak goreng.. puas hati goreng sendiri makan sendiri kan? kalau beli mahal yakmat sekarang

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!