MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Wednesday, May 19, 2010

MUFFIN STRAWBERI COKLAT CIP

ASSALAMUALAIKUM...

SUSAHLAH nak bagi tajuk hari ini. Muffin Coklat Cip Strawberi... muffin strawberi coklat cip... samalah ya, yang penting sampai maknanyakan..

Muffin ni saya olah dari resepi asalnya, Muffin Coklat Cip Vanilla yang diambil dari majalah rasa (kot... dah lama, tak ingat). Tiba-tiba datang idea nak jadikannya strawberi pasal muffin ini tak dideco. Jadi daripada bulat-bulat macam tu baik diberi warna supaya nampak berseri.



Buat ni pun sempena Jamuan Hari Guru kelas Yaya. Mula tu memanglah berangan nak hias dengan buttercream, tapi Yaya bagitahu sesi sambutannya petang. Macammana ya, Yaya ni tinggal di taska sementara tunggu sesi sekolah petang. Karang bersemut pulak, ialah.. Yaya ni kecil lagi umurnya (orangnya besar), tentu dia tak peka dengan benda-benda macam ni. Lainlah kalau saya bercuti, boleh hantar terus ke sekolah ataupun jamuan dibuat waktu pagi, taklah pening kepala. Jadi keputusannya muffin budus2 jer la.. hik.. hik..

Yang penting, Yaya kata memang laris pasal sedap, cikgu kata sedap, kawan-kawan kata sedap.. "Cikgu siap bawa balik bonda...", kata Yaya. Alhamdulillah kalau sedap dan laris, saya suka sangat, hilang penat membuatnya.

Jom, layanzzz resepi..

Bahan-bahan:
250 gm mentega
3 biji telur (A)
225 gm gula kastor (saya guna 200 gm)
210 ml susu perisa strawberi
375 gm tepung gandum*
2 st serbuk penaik* (ayak bahan bertanda*)
1 sb strawberry emulco
beberapa titik pewarna pink atau merah
100 gm coklat cip

Cara-cara membuatnya:
1. Panaskan ketuhar pada suhu 180'C. Alas loyang muffin dengan cupcake liner atau gunakan mangkuk muffin.
2. Putar mentega dengan gula hingga kembang.
3. Masukkan telur sebiji-sebiji, putar lagi hingga sebati.
4. Masukkan susu perisa strawberi, putar lagi. Masukkan strawberi emulco, putar sekejap dan berhentikan mesin.
5. Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan kacau secara kaup balik hingga semuanya sebati. Masukkan pewarna, gaul sebati.
6. Masukkan coklat cip, gaul sebati. Sudukan 2/3 penuh ke mangkuk muffin atau cupcake liner.



Boleh mendapat 43 biji muffin saiz M... SELAMAT MENCUBA..

Hadiah yang sempat saya sediakan untuk guru Yaya. Yaya kata cikgu pesan tak payah beli hadiah untuk semua cikgu, pilih dua cikgu je.. fuhhhh... selamat.. hehe

4 comments:

  1. kak yus...waah sedap nih...pandai alter jadi menarik plak kan... sukeee.amik resep ni

    ReplyDelete
  2. kak watie, kita dah htr umah akak.. dpt tak? tapi kita amek muffin banana tu seketul... halal eh..

    izah, alahhh.. alter stakat tukar perisa jer.. hehe

    ReplyDelete
  3. terliur tgk muffin pink tu..
    pink tu yg menarik minat ku...hehe..x de lebih kak yus? jgn marah aaaaaaaaaa, gurau je.

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

INAYAH - AKU MAHU PULANG

Assalamualaikum... Alhamdulillah. Akhirnya, Telemovie INAYAH akan ditayangkan di Astro Citra pada hari Ahad,  22 Oktober 2017 jam 10 ma...