AYAM MASAK MERAH ADIGUN

Seri Kandi Tanah Jauhar
2
ASSALAMUALAIKUM.. bertemu kembali.

INI pula ayam masak merah yang dimasak oleh en suami. Alhamdulillah.. untung dapat En Adigun yang pandai memasak ni.. hehe. Yaya pun suka sangat ayam masak merah ni, sampai dua ketul dibalunnya. Jom semak resepinya.



Bahan-bahan:
1/3 ekor ayam dipotong kecil (diperap bersama sedikit garam dan kunyit dan digoreng setengah masak)
2 sb minyak sapi
3 ulas bawang putih (diketuk)
5 tangkai cili hidup (dikisar)
2 sb cili siap kisar bersama bawang (tengok sini)
1/2 inci halia dihiris
1 sk garam
1 sb gula
100 gm puri tomato (1/2 tin kecil)
1/2 sk asam jawa adabi
1/2 cawan susu cair
sedikit ajinomoto
100 gm kacang peas (1/2 tin kecil)

Cara-cara:
1. Panaskan minyak sapi, tumiskan bawang putih sekejap. Masukkan cili hidup dan cili yang dikisar bersama bawang serta halia. Tumis hingga sebati dan naik bau.
2. Masukkan asam jawa, kacau rata. Masukkan sos tomato, garam dan gula, kacau lagi hingga sebati dan masukkan ayam, gaul rata.
3. Tuangkan susu cair. Tunggu sehingga kuah meresap pada ayam. Masukkan kacang peas dan ajinomoto. Gaul sekejap dan bolehlah dihidangkan.

Post a Comment

2Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. wah kak yus, banyak la menu hari ni, kenyang tetamu2 kak yus hari ni,memang pandai suami akak masak,semuanya sedap2...mas bawa bubur nasi kat akak ni...

    ReplyDelete
  2. makan ank beranak jer Mas, saja msk lbih, bleh ulang mkn byk kali.. hehe. Bubur nasi Mas tak cukup la, htr lagi eh..

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!