JEMPUT MAKAN NASI TOMATO

Seri Kandi Tanah Jauhar
7
ASSALAMUALAIKUM...
HARI ni saya mandi hujan sekejap. Entah kenapa, tanpa apa-apa tanda tiba-tiba hujan turun dengan lebatnya. Saya pulak menjempur bantal dan membasuh cadar setelah trip kain baju yang saya basuh awal pagi tadi telah kering di jemuran. Ermmm... nasib baik bukan kain yang dah kering tu yang kena hujan, kalau tak mahu menangis saya.. hehe.

Cuti-cuti begini memang berangan sangat nak baring-baringkan, tapi apahal pulak orang dua beranak ni nanti kelaparan. Pagi-pagi tadi saya rebuskan cocktail sosej jer untuk Yaya. Saya dan hubby makan sandwich sardin, maaflah tak ambil gambar, alaaa... sandwich biasa-biasa jer, malas nak nyusun sandwich dalam pinggan buat 'photoshoot'. Sapu mayonese kat roti, letak inti sardin terus ngap.. hehe.

Tapi dalam pada rasa nak baring-baring tu, atas permintaan hubby saya masak nasi tomato. Tapi ada syaratnya, dia kenalah tolong saya. Bukan setakat tolong, hubby siap masakkan lauk ayam masak merah tu. Yaya makan sampai menjilat jari tau.

Sementara tu, saya masak kurma daging. Malas pulak nak buat dalca, leceh nak potong-memotong sayur-mayur ni. Jadi, nasi tomato ni saya lawankan dengan ayam masak merah adigun, kurma daging dan sayur pencuk, cukup syarat dah tu.

Nasi tomato ni saya belajar masak melalui pemerhatian jer tau. Masa tu mak mertua saya sihat lagi, jadi setiap kali kami balik selalulah beliau masakkan nasi tomato untuk anak bongsu kesayangannya tu, hubby sayalah. Selalulah saya perhatikan apa yang dia masukkan tu sambil-sambil tolong godak-godak apa dalam periuk tu. Sebenarnya saya ni boleh dikatakan tak pandai nak masak kat rumah orang walaupun rumah mak mertua, rasa janggal sangat. Tapi kalau tolong tengok dengan makan tu nombor satu.. hehe.

Nilah rupanya set nasi tomato saya tu. Resepinya entri kemudian ya. Penat sangat ni...
Tags

Post a Comment

7Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. yummy..tetiba aje lapar bila tengok nasi tomata, ayam masak merah ngan kurma daging, peberet mas semua tu...tompang sekaki makan ngan akak boleh..he..he..rajin suami akak menolong...

    ReplyDelete
  2. Mas, kenalah kerjasama... tapi hubby akak memang suka masak..

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Salam kak, waaa..set lengkap nasi tomato, kita suke mkn mcm ni tp kalau selalu buat haih! mmg tak leh nak kurus le mcm ni hihihi...

    ReplyDelete
  5. eh kak..ni wokey dah ni nak jamu orang2 di rumah meertua ni..best giler tengok set ni..jatuh cinta terus.lama dah tak buat nasi tomato ni.dekat dua tahun dah..huahaha..nk skitt

    ReplyDelete
  6. sedapnya...nak sepinggan..yummy..

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!