MAKAN DI CAFE MARKISA

Seri Kandi Tanah Jauhar
6

 Assalamualaikum WBT

TAHU pasal Cafe Markisa ni dari Along yang tinggal di Melaka, dah lama sebenarnya. Tapi, setiap kali balik dari Melaka, mesti sama ada masih kenyang makan brunch di cafe hotel atau kekenyangan sudah makan Mee Sup Lembu Tangkak. Sampai-sampai Jasin, selalunya masih kenyang lagi 😆.


Kali ni dengan satu tekad mesti nak pergi jugak ke Cafe Markisa yang terletak di Tasik Chin Chin, Jasin. Kalau daerah Merlimau bersempadan dengan Muar, Jasin pula bersempadan dengan Tangkak. Ngam sampai waktu makan tengahari tapi.. nak duduk makan kena ambil nombor kerana pengunjung terlalu ramai. Bagus jugak sistem ni, taklah berebut meja. Sebab kadang nanti ikut nasib, yang datang kemudian, kalau nasib dia baik, tiberrr dapat meja dulu.. isk.. tak suka macam tu. Jadi, jika ada nombor giliran, mereka akan utamakan yang datang awal, barulah adil dan saksama.


Dapat nombor 023. Sementara tunggu nombor dipanggil, bolehlah melihat persekitaran tasik semula jadi seluas 106 ekar. Selain itu, pengurusan Tasik Chin Chin turut menyediakan kemudahan surau dan tandas kepada pengunjung.


Nama Markisa diambil sempena penanaman pokok markisa atau passion fruit secara meluas di persekitaran tasik. 


Nak cari kayu...
Nak cari kayu....

Teringin nak makan pizza yang dibakar di dalam ketuhar kayu api.. tapi..


Tutup laaa pulak.
Ada notis penutupan, tak silap sehingga 5 September. 


Beraturlah kat Kafe Street Barista.


Minuman istimewa di sini tentulah Jus Markisa. Ada juga kopi bagi penggemarnya.


Beratur gilir-gilir, punyalah lama.. kalah perhimpunan zaman sekolah dulu. Tapi, zaman sekolah dulu kalau penat berdiri boleh cangkung belakang kawan 🤣. Yang ni kenalah buat-buat steady. Lama tu pasal cafe tutup pesanan dahulu untuk memberi laluan menyiapkan pesanan terdahulu la agaknya, tak berhenti nampak mereka membancuh, dah macam di shopping mall. 


Lepas buat pesanan, kena tunggu minuman siap pulak. Risau kalau tiba-tiba, nombor giliran meja makan dipanggil. Dalam masa yang sama buat perjanjian, jika sampai dapat air, nombor tak naik, kami balik 😝.




Fresh Markisa untuk Pak Inche RM7
Mango Markisa untuk Iman RM10
Yakult Markisa untuk Sk RM15

Terpaling sedap, Fresh Markisa
Baru sedutan pertama, terdengar nombor dipanggil. Pak Inche dah macam orang dapat Lucky Draw 🤭


Kena imbas QR Code untuk tengok menu dan terus buat pesanan pada staf yang datang ke meja. Staf akan terus masukkan dalam sistem. Ada menu masakan melayu kampung (lauk hidang) dan makanan barat. Tapi, lauk-pauk kena ambil masa sejam baru siap. Padahal, tu la yang Pak Inche aim. Terpaksalah pesan menu western.













Terasa rajin pulak nak tembak skrin menu ni untuk pembaca Alam Sari di Tanah Jauhar 😍.


Staf terus cetak resit ni bagi pada kita sebaik sahaja semua pesanan di ambil.


Tadi dah beli minuman kan, tapi Iman nak jugak Fresh Markisa di restoran. Staf tu cakap, airnya sama dengan yang ni (sambil tunjuk minuman Pak Inche yang kami beli tadi). Tak apa dik, dia memang suka minum banyak air 😆.


Tenderloin Grill untuk Pak Inche. 


Mushroom Soup & Garlic Buns


Aglio Olio Tenderloin Grill untuk Tuan Tanah Kedaung


Iman mengembekkkk!

Tenderloin Grill tu sedap, lembut jee dagingnya. Aglio Olio sedikit berminyak dan capsicum dia potong agak besar. Kambing pulak terlalu kering dan sosnya macam tak sesuai dengan kambing dan nasi mentega tu. Macam sambal ayam penyet pun ya juga. 

Nak datang ke sini?
Waze aje Cafe Markisa.

Post a Comment

6Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. ada tgk org share psl cafe markisa ni...byk btul menu2nya tu...air markisa pun pelbagai

    ReplyDelete
  2. ada kem teambuilding rasanya kat sini dulu. Kem Lambaian Danau nama dia. Tq rajin share menuu, senang nak buat bajettt haha

    ReplyDelete
  3. tu la lama gak dah aim nak gi cafe ni, tmbh2 bila dah viral ni lagi la payah nak sampai hahaha... tgk menu dia kemain byk! harap satu hari dapat jejak situ

    ReplyDelete
  4. Astagaaaaa, saya harus catat rasanya nama cafe ini, kalau ke Melaka nak datangi 😍😍😍😄. Melihat menu2nya, juga fresh markisa drink, langsung drooling lah kak 😂. Saya suka jus markisa macam ni. Segar memang, apalagi dicampur Yakult atau buah lain.

    Menu pun tempting semua 🤤. Pantas saja ramai ya..👍

    ReplyDelete
  5. Refreshing betul nampak fresh markisa tu...slurpppp 😋

    ReplyDelete
  6. Banyak pilihan menunya.
    Nak mengembek sekalilah dengan Iman... mmmbeeekkkkk!

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!