KISAH MAKAN NASI BERIANI HAJI TAMBY

Seri Kandi Tanah Jauhar
8

 Assalamualaikum WBT

TAK jadi makan di Chan Mari Chan, Pak Inche mengajak makan di Restoran Nasi Beriani Haji Tamby. Dari carian facebook, Sk terjumpa post sahabat FB Kak Azlina Hashim yang berasal dari Melaka menyatakan, 20 tahun dahulu, perniagaan Nasi Beriani Haji Tamby berhampiran dengan Balai Polis Banda Hilir. 

Selepas Haji Tamby meninggal dunia, perniagaan nasi beriani diwarisi anaknya dan restoran mereka terletak di Taman Pertam Jaya. Rasa nasi berianinya juga masih kekal seperti masakan arwah ayahnya. Iman awal-awal dah cakap, nak makan Nasi Beriani Kambing🐐. Jom kita!


Semasa melangkah masuk ke dalam restoran, beberapa meja telah diduduki pelanggan yang sedang menjamu selera. Di tengah ruang, ada dua set meja empat orang yang disambung dengan sebiji pinggan ditelungkupkan atas meja. Di tepi dinding ada dua meja untuk empat orang yang belum berkemas, sebuah darinya masih ada sepinggan nasi yang tidak habis.

Pesanan makanan dibuat di kaunter dan terus bayar. Ada sepasang suami isteri (mungkin) sedang buat pesanan, kami beratur di belakangnya. Sk suruh Iman duduk di salah satu meja tepi dinding yang belum siap dikemas. Kakak juruwang tunjuk Iman meja yang ada pinggan nasi tu. Sebaliknya, Iman pilih meja sebuah lagi yang kurang seleraknya. Mungkin Iman tak perasan arahan kakak tu. Sk fikir, mana-mana sajalah, asalkan ada meja.

Kemudian masuk pulak satu keluarga lain tak silap Sk dalam lima beranak. Yang depan kami tadi dah siap bayar dan terus menuju ke meja yang diduduki Iman. Suaminya beritahu Iman, itu meja dia. Terpinga Iman sekejap. Yang lima beranak tadi pulak dah duduk di meja yang ada pinggan nasi tu. Dah macam berebut meja pulak. Iman datang semula ke kaunter. Nak order ke tak ni? Meja dua set yang di tengah ruang tu katanya dah ditempah rombongan seramai 20 orang jam tu jugak.

Hurmmm... Dahlah kat Chan Mari Chan tadi tak jadi makan, kat Nasi Beriani Haji Tamby ni pun dia buat hal. Sk memang nak merajuk dah.. sejenis makan dalam ya orangnya, nampak diam sebenarnya... hahahahaahaha.. dengan anak nombor dua kau jangan main-main!


Kemudian, seorang lelaki berjubah putih yang duduk di salah satu meja bangun dan beritahu, tak apalah, biar kami makan dulu di meja tu. Rupa-rupanya beliau tauke kedai, haaa.. syukurlah.. Sk lagi sikit nak bikin drama tadi tu 🤣.

Kami tiga beranak membelek menu di atas meja. Selain nasi beriani, Restoran Haji Tamby juga popular dengan Kari Kepala Ikan Jenahak. Tapi, terkejut kau tengok harga Nasi Beriani Kambing dia, tiga puluh inggit 🥹🥹🥹.

Yaya nak daging laaa.. kata Iman.
Kata nak kambing, tanya Pak Inche berkali-kali.

Tak nak laaa.. Yaya nak daging
🤣


Ambil dua pinggan Nasi Beriani Daging dan sepinggan Nasi Beriani Ayam. Ada pilihan sama ada nak Ayam Masak Merah atau Ayam Goreng. Di sini minuman kordial diberi percuma, masa hari kami datang ni mereka sediakan sirap untuk pelanggan. Cuma Sk tak pasti free flow atau memang segelas tu aje la sirapnya. 

Kalau di kebanyakan restoran nasi beriani di Johor, dagingnya dipotong besar, di sini dagingnya dipotong kecil saiz satu suapan. Sk mengambil seketul dari pinggan Iman dan menyuap ke mulut. Wallaweiii.. lembutnya daging dia, memang guna daging lembu tempatan ni, memang berbaloi la sepinggan RM20 uiiii.

Nasi berianinya pun sedap dan berasa rempahnya. Cuma rempah masak daging tu lebih kepada rasa kari. Ayam pulak digoreng sedikit garing sehingga keras sedikit di bahagian luar. Rasa masak merah biasa-biasa aje. Mujurlah lauk ayam baru RM13 😆.

Tapi tu laaa.. agaknya disebabkan dok terfikir meja kami ni dah ada yang tempah, makan pun macam dah tak feel gitu tau. Risau tengah-tengah makan kena halau 😝. Kami pun makan laju-laju macam kat rumah orang kahwin dah 🤣.


Selain set individu, ada juga set dulang sekiranya datang beramai-ramai dan hendak berkongsi. Dalam set dulang ni, boleh campur jenis lauk jugak tau. Cuma kami ni lebih selesa ambil set individu, senang masing-masing habiskan dari pinggan sendiri. Kalau tak, nanti ada yang kena jadi majlis bandaraya pulak 🤣🤣🤣.

Belum pun separuh nasi disuap, rombongan yang 20 orang tu pun sampai. Makin lajulah kami menyuap. Nampak muka tuan kedai dah risau, kami pun ikut rasa serba salah jugak. Kebetulan sinki cuci tangan di luar, lepas makan, kami terus habiskan minuman dan tolak pinggan gelas ke tepi. Tak dan dah nak santai-santai turunkan dulu makanan ke perut. Keluar cuci tangan terus balik!

Burppp... Alhamdulillah 😋

Post a Comment

8Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Alamak, nasi dah sedap tapi kena makan laju2 pulak. Mesti kurang nikmat. Lain kali pergi Melaka nak cari jugak la kedai ni.

    ReplyDelete
  2. Macam masuk pertandingan siapa makan paling cepat pulak ya 🤭. Tapi kurang-kurang dapatlah Sk merasa nasi Beriani Haji Thamby ni. Memang sedaplah kalau dagingnya lembut.

    ReplyDelete
  3. kalau saya memang dah kansel. Suami saya dengan anak nombor 3 jenis makan slow.

    ReplyDelete
  4. Aduh.. Saya orang Melaka pun belum pernah cuba lagi.

    ReplyDelete
  5. Ala, macam tak best pulak nak kena rushing kan... Anyway, telioq tengok nasi beriani depa...

    ReplyDelete
  6. Ala...kalau makan sambil orang dah tunggu tempat memang spoil sikit la kan...

    Tengok pic tu mata salfok dengan shining kereta merah tu...hihihi

    ReplyDelete
  7. Part makan x selesa sebab meja ditempah tu yg buat SA kurang suka..dari lapar terus sebu rasanya kan..mahal jugak lauk beriyani kambing erk...

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!