MAKAN DI RESTORAN LEMANG TO'KI BENTONG

Seri Kandi Tanah Jauhar
6

 Assalamualaikum WBT

WALAUPUN selalu sahaja Sk sekeluarga ke Pahang, banyak sebenarnya daerah-daerah atau tempat di negeri ini yang belum pernah Sk jejaki. Antaranya, Kuala Lipis, Raub, Temerloh, Jerantut, Kuala Gandah dan... ah.. banyak lagilah tempat menarik yang tidak tersebut. Balik-balik.. asyik ke Kuantan. Singgah Rompin dan Pekan tu pun agaknya sebab dah memang laluan menaiki kenderaan darat.


Dari Janda Baik, Pak Inche mengajak makan tengahari di Restoran Lemang To'ki yang terletak di Bentong. Buka aplikasi waze, jauhnya cuma 25 kilometer dari Kampung Janda Baik tapi rupa-rupanya waze membawa kami  mengikut jalan lama yang ibarat ular dipalu 🐍🐍🐍🐍🐍. 


Jika memandu di lebuhraya, 25 kilometer tu cuma mengambil masa tidak sampai 15 minit, tapi, apabila melalui jalan lama yang sempit dan berliku-liku, ia mengambil masa sejam dari 101 Resort & Spa Janda Baik yang kami inap. Sepanjang perjalanan banyak selekoh tajam tapi mujurlah tidak banyak kenderaan. Boleh dikatakan sepanjang perjalanan, cuma sebuah dua kereta sahaja yang lalu termasuk kereta kami. Risau jugaklah jika berlaku kejadian tidak diingini, bagaimana nak mendapatkan bantuan. Ada satu ketika, kami terserempak dengan sebuah trailer di satu selekoh tajam sehingga Pak Inche terpaksa berundur bagi memberi laluan pada tubuh trailer melepasi selekoh tersebut, ahhh.. serammmm bila diingatkan.

Syukurlah, semuanya selamat apabila kami tiba di persimpangan utama Bentong. Nampak ada laluan keluar dari Plaza Tol, memang patut pun tak ada kenderaan lain, orang lain semua ikut highway 😆. Bila dah sampai Bentong ni, nampaklah papan tanda ke Raub dan Kuala Lipis.


Perjalanan sejam rasa sungguh berbaloi apabila tiba di Restoran Lemang To'ki. Sk tak pasti ada berapa buah cawangan restoran ini tapi dalam perjalanan balik selepas makan, Sk nampak ada sebuah lagi restorannya juga di Bentong. 


Teringat Blogger Anak Omak juga pernah ke sini tahun lepas dalam hujan, betul tak, Ret? 😆


Banyak sudut yang menempatkan barang lama di sini. Memang rare dan sukar ditemui di tempat lain.


Ada beberapa kaunter makanan dan minuman di sini ya, Sk senaraikan antaranya kaunter lemang, kaunter nasi campur, kaunter goreng pisang, kaunter minuman dan kaunter durian. Yang menjadi tumpuan dan berbaris panjang, tentulah kaunter lemang.


Jadi, pada siapa yang pertama kali sampai dan tak tahu mana nak tuju, carilah kaunter lemang ni dulu. Pastikan juga ada ahli rombongan yang dapatkan meja dan tunggu di meja. Di sini semua sistem secara layan diri dan bayar sebelum makan dan minum.


Di kaunter lemang ni, mereka letak siap-siap set lemang dan rendang daging atau rendang ayam dalam satu piring. Ambil dulang di situ juga dan pilihlah set mana yang anda gemari. Di belakang kaunter ni juga tempat mereka membakar lemang, memang agak berbahang jugaklah. Jika nak tapau pun, beratur di sini jugak ya. Ada lemang sebatang-sebatang jugak yang dah siap balut suratkhabar jika nak beli bawa balik, Sk nak tapau tapi risau kalau lambat sampai ke Johor.


Selain lemang dan rendang, di kaunter ni juga ada Ayam Bakar Air Asam dan durian yang telah siap dipek dalam tipuware. Terdapat dua jenis durian masa tu iaitu Musang King RM70 sekotak dan IOI RM38 sekotak. Sk terlupa nak ambil gambar durian-durian tu sebab sibuk dengan dulang 🤣. 


Ambil durian IOI sekotak sebab sepanjang jalan tu memang geram banyak gerai durian kiri kanan jalan. Kalau ikutkan nak aje ambil Musang King tu tapi tak sampai hati la pulak. 


Lemang Rendang Daging 3 set
Ayam Bakar Air Asam 2 set
Durian IOI sekotak

Jumlah RM77.50 (lebih kurang la.. lupa sebab tak dapat resit)

Murahnya, kalau tahu ambil Musang King!!



Jika anda kurang gemar makan lemang atau pulut macam Iman, jangan risau sebab selain lemang, di sini juga menjual nasi campur yang berlainan kaunter. Iman beli nasi aje, sepinggan RM2.50.


Di sini ada dua kaunter minuman iaitu air balang dan ABC. Air Balang, RM3 secawan, ABC RM5


Waktu makan tengahari, orang berpusu-pusu dan barisan semakin panjang. Tengah-tengah makan durian, ada seorang chinese brother ni tegur dan tanya, okey tak durian? Mungkin dia pun baru pertama kali jugak sampai ke sini. Ramai sangat ya chinese kat sini makan lemang dengan rendang. Mula pelik jugak lepas tu teringat mereka pun ada makanan berupa pulut yang dipanggil Bak Chang.


Cara ke sini, guna waze aje la senang. Restoran buka setiap hari kecuali Isnin, dari 8 pagi hingga 8 malam.

Lemang dan Ayam Bakar Air Asam dia sedapppppp!!! Rendang tu sebagai pelengkap aje la.. sebab nak makan lemang wajib ada rendang!

Post a Comment

6Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. pernah singgah sbb nk merasa ayam bakar air asam tu ..tp tkde rezeki sbb masa tu ayam masih tgh bakar...nk tgu lambat lg

    ReplyDelete
  2. meriahhh...mcm2 ada..lemang & rendang berpisah tiada..

    ReplyDelete
  3. Baca cerita perjalanan tu memang seram la.
    Tapi harga maknan sangat-sangat berpatuttan.Lemang XL baru RM20 tu kira murah sangat dah tu kan SK...Macam terliur la lemang tu

    ReplyDelete
  4. Kenapa la waze suka bawak ikut jalan merapu2 and seram..SA kena gak hari tu masa kat CH...teringinnya nak makan lemang toki ni..nak ajak la husband pi sini..

    ReplyDelete
  5. Jalan lama yang SK ikut tu, Kg Janda Baik, runners KL selalu guna laluan training jarak jauh, sebab tak banyak kereta, tapi ada beruks dan anjings. Bestnya, makan lemang toki, saya masih belum berkesempatan singgah cuba lagi.

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!