NASI AYAM UNTUK MAKAN MALAM

Seri Kandi Tanah Jauhar
9

 Assalamualaikum WBT

ADA kawan Sk (sama syarikat lain jabatan) tidak percaya bila Sk kata, Sk hari-hari masak. Dia kata, bukan ko hari-hari makan kat kedai ke? Isk isk.. tu la, dia tak tahu, makan kat kedai pun ya, masak pun ya jugak 🤭.


Malam tadi masak Nasi Ayam Hainan tapi gambar yang keluar dulu ni versi Ayam Kee Chup.


Dua versi ayam, Hainan dan Kee Chup. Versi Kee Chup Sk ambil seketul bahagian peha dan seketul bahagian sayap, gaul dengan kicap pekat baru digoreng dengan sedikit minyak sekejap sahaja.


Yang ni versi Hainan, ada satu bahagian peha, 1 sayap dan 1 dada. Ayam direbus bersama halia selama 20 minit kemudian keluarkan ayam dan masukkan dalam air berais, biar 10 minit. Kemudian, perap dengan minyak bijan dan kicap cair.

Dah nak makan tu, baki kicap cair dan minyak bijan yang menitis dari ayam, Sk letak sedikit gula untuk kicap nasi ayam.


Walaupun ada jer cara ekspres nak masak nasi ayam, tetap jugak suka gunakan cara tradisional iaitu dengan merebus ayam dahulu dan gunakan air rebusan ayam untuk masak nasi. Nasinya kali ni Sk tak tumis, cuma masukkan air rebusan ayam, kiub pati ayam, garam, bahagian bawah pokok bawang, kulit kayu manis dan sebiji bawang merah dimayang.


Sambal memang kena buat banyak supaya tak bercatu macam kat kedai. Sk kisar halus 9 tangkai cili merah hidup, seketul kecil halia dan 3 ulas bawang putih. Kemudian masak bersama jus limau nipis (2 biji), garam dan 3 sudu gula perang.


Cik Lang teruja bila cium bau ayam. Dalam ramai-ramai dia aje yang suka makan ayam dan ikan, yang lain lari kalau bau ayam dengan ikan, hahaha.
Tags

Post a Comment

9Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Nasi ayam memang sedap
    Makan selalu pun tak jemu

    ReplyDelete
  2. sedap tu..lama tk masak...sabtu aritu menu nasi ayam tp bli

    ReplyDelete
  3. Kira jadiklah plan nak masak nasi ayam aritu ya..hehe
    Rajin Sk buat cara tradisional 👍🏽

    ReplyDelete
  4. Aduhai..ini dah berapa kali SA tengok nasi ayam hari ni..kena buat gak la kalau macam ni...tunggu weekend la

    ReplyDelete
  5. huih sedapnya, payah org rajin ni mcam2 menu dia

    ReplyDelete
  6. Sedapnya... lepas ni kena masak macam ni semula la... Bakers Cottage kat pekan nanas dah tutup. selalu saya buat nasi ayam guna perencah segera, ayamnya beli ayam panggang bakers cottage. Kali ni kena la rebus ayam dan bakar sendiri ayamnya...

    ReplyDelete
  7. Nampak sedapnya...terliur ayam hainan tu tapi saya tak pandai nak masak bagi jadi sedap

    ReplyDelete
  8. Sama style saya masak nasi ayam. Guna air rebusan ayam lepas tu tambah stok ayam, kiub pati ayam dan kalau nak bagi warna sikit letak marjerin sesudu dua hehe.

    ReplyDelete
  9. Sedapnya nasi ayam dua lauk, ayam rebus dan ayam goreng. Sambal nasi ayam memang sedap, tapi biasanya kalau makan dikedai memang dicatu! Buat sendiri di rumah, puas makan.

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!