MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Monday, May 24, 2010

BILA NAK ANGKAT SAMPAH?

ASSALAMUALAIKUM...

HARI ini boleh tak kalau saya nak cerita tentang perkara yang serius sikit. Nampak memanglah agak remeh, pasal sampah jer... tapi saya jadi meluat kerana adanya kenyataan tentang ini..


BHARIAN ONLINE

Tolonglah... nak mengasingkan sampah, dah lama sangat saya buat sehinggakan kalau rumah orang lain ada satu je plastik sampah dalam tongnya, rumah saya ada tiga empat plastik, semata-mata menyahut kempen selamatkan bumi. Tapi apa yang saya dapat. Sampah bertimbun-timbun tak diangkat dah lebih seminggu di kawasan perumahan saya.

Dulu-dulu masalah ini pernah berlaku juga sehingga suami saya menelefon ke pihak yang berkenaan. Selesai sekejap masalah, tapi sekarang ni dah mula balik. Kalau dulu sampah diangkat tiga kali seminggu, dah menjadi dua kali seminggu dan akhirnya sekali seminggu. Tetapi sehingga semalam,tong sampah di luar pagar rumah saya sudah lebih seminggu isinya tak dikeluarkan ditambah lagi dengan sampah baru.

Sudahlah budak-budak di sini sesuka hati membuang bungkus jajan yang selalu terbang ke persekitaran rumah, kad along yang bersepah-sepah, risalah-risalah yang diselitkan di pagar dan diterbangkan angin dan ada juga yang dicampak bergulung dalam kawasan rumah.... tolongggggggggglah...

Memang sakit mata dan sakit hati dibuatnya. Jadi bila ayat-ayat yang keluar dari mulut Ketua Pengarah Jabatan Pengurusan Sisa Pepejal Negara, Datuk Nadzri Yahaya, berkata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada mesyuarat Kabinet sebelum ini mahu Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam 2007 dikuatkuasakan selewat-lewatnya awal tahun depan saya harapkan ia bukanlah sekadar hanya memenuhi agenda mesyuarat sahaja tetapi kata hendaklah dikota.

Nak melaksanakannya pun memang mudah bila berkata-kata sahaja, meh baca lagi petikannya..

'Bagi pelaksanaannya setiap rumah akan dibekalkan DUA TONG SAMPAH, satu untuk buangan sisa pepejal organik dan satu lagi untuk buangan yang boleh dikitar semula.'

"UNTUK ORGANIK KITA AKAN KUTIP SETIAP DUA HARI MANAKALA UNTUK KITAR SEMULA AKAN DIKUTIP SEHARI SEKALI. Tong sampah ini akan diselenggara pihak berkuasa tempatan (PPT) dan syarikat konsesi dilantik."

Isyyyyhhhh... makin baca makin meluat rasanya lebih-lebih lagi bila terbayangkan sampah depan rumah masa nak keluar tadi. Harap-harap petang ni tong sampah saya dah ditonggengkan di atas 'stand'nya. Itupun nasib baiklah kalau ada pekerja SWM yang rajin, dibuatnya hujan lebat petang ni... alahaiiiiiiii...

6 comments:

  1. alamakkkkkkkkkkkk...Sari...
    tang SWM tu jgn taip beso2....ngeeeee....

    nk buat cam ne....kena tadah ajer lah....kawasan akak kontraktor ke SWM....

    ReplyDelete
  2. sabar kak yus..kita ni satu taman..samalah cam tu..

    ReplyDelete
  3. kat taman kita pun masalah yg sama yg paling geram klu ada org selongkar cari brg recycle pas tu sepahkan sampah2 yg lain..x payahlah nak selongkar plastik sampah yg sisa tu coz erin pun dah asingkan siap2 brg yg boleh direcycle..haiyaa manyak geram woo

    ReplyDelete
  4. mamarempit.. hik2, soweilah.. ngeee.. arrr.. swm..

    Ayu, mmg sabor jerlah ni, hrp2 ptg ni dah agkt

    Erin, tu keje owg ke hanjin?

    ReplyDelete
  5. one thing about msia, they like to make laws but no enforcement!

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

JAP LAGI BUBUH TAJUK

Assalamualaikum... Salam Nuzul Quran buat semua pembaca yang beragama Islam  dan selamat meneruskan menjalani ibadah puasa.  Hurmm....