DAGING KICAP

Seri Kandi Tanah Jauhar
2
Assalamualaikum... ini entri atas permintaan En Hubby. Dipaksanya saya masukkan cerita daging kicap dia yang berseri-seri ni.. ahakz!



Kalau nak tahu, suami saya ni suka sangat makan daging lebih-lebih lagi daging baru. Kalau beli daging tu dia punya geram dengan daging tu dah macam Ziela Jalil dalam filem 'Perawan Malam'. Pernah tengok tak cerita tu, zaman 90-an dululah..

Daging Kicap ni dialah yang masak. Sangat senang, budak sekolah pun boleh buat. Tak payah nak sedia rempah ratus, di tekak dia memanglah sedap, di tekak saya okey juga, di tekak saudara-saudari tak tahulah pulak ya.



Sebenarnya suami saya masak ni pada hari Khamis lepas. Lepas tu sibuk suruh saya ambil gambar. Hari Jumaat dia dah ingatkan saya masukkan entri ni. Saya cakap, baiklahhhhhh.. hehe. (Tapi ahkak lupa.. hihi)

Malam tadi dia tanya dah masukkan belum.. huhu. Dah tak larat nak masukkan, jadi sementara tunggu nak makan tengahari ni saya entrilah. Layanzzzzzzzzz!

Bahan-bahan:
200 gm daging lembu tempatan segar dihiris nipis*
1/2 cawan kicap manis (diwajibkan guna kicap kipas udang)*
*satukan bahan bertanda* dan perapkan sebentar
1 labu bawang besar dihiris bulat
1/4 st ajinomoto
1 sb minyak masak

Cara-cara:
1. Panaskan kuali, tuangkan minyak masak.
2. Masukkan daging yang diperap bersama kicap. Goreng sebentar.
3. Masukkan bawang besar dan ajinomoto, kacau sekali sekala, biarkan daging masak dan bolehlah dihidangkan panas-panas dengan nasi putih.
Tags

Post a Comment

2Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. eee..seronok betul baca blog yus ni..iza tak penah komen..baca je selama ni..baca lagi n lagi..hehe..
    tapi kali ni nak copy resepi!! :))

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!