UDANG GALAH GORENG KUNYIT VS SAMBAL SOTONG

Seri Kandi Tanah Jauhar
12

Assalamualaikum WBT 

BEBERAPA hari sahaja lagi, kaum cina di seluruh dunia akan meraikan Tahun Baru Cina. Jika di Malaysia ni, kita semua satu Malaysia diberikan cuti umum pada setiap hari perayaan. Tapi tu la, TBC tahun ni jatuh pada hari sabtu maknanya tiada cuti ganti. Mujurlah cuti TBC diberi dua hari, dapatlah cuti hari ahad. Untunglah bagi warga negeri yang bercuti hujung minggu hari ahad, dapatlah cuti ganti hari isnin. Aaaaa.. jealous!


Semalam, Pak Inche kata, malam nak makan nasi. Tapi, dia ikut Sk la, sama ada nak masak atau makan di luar. Ikutkan hati memang malas nak masak tapi malas jugak nak bersiap untuk keluar makan. Kalau dah seharian di tempat kerja, dah balik, dah mandi, nak keluar balik tu... bercinta betul! 🀣


Kita masak sotong kat rumah aje la, cadang Sk. Pak Inche kata, okey, dia tak tanya pun sotong nak masak apa, tentu dia pun pasrah masak apa pun, masak laaaa 🀭. Sampai rumah, rendam sotong dan udang galah yang tinggal anak-anak tu. Sampai Pak Inche balik, tak masak lagi sebab nak tanya pendapat dia, sama ada sotong masak sambal dan udang goreng kunyit atau udang masak sambal dan sotong goreng kunyit? Tengok gambar.. tu la jawapannya. Sotong sejengkal pun ngam dua ekor dalam bekas. Sk tak potong-potomg, sila ambil seorang seekor ya. 


Anak-anak udang galah yang tinggal hasil 'memancing' di Pasar Benut. Yang atok dia, Sk masak sos ala Leban Chondong. Mak dia Sk masak Lemak Cili Api. Anak dia yang belum ada galah ni, kita goreng kunyit. Campaklah bawang potong bulat dan cili api lima nam biji. Udang tu, Sk perap sekejap dengan garam kunyit sebelum digoreng dengan sedikit minyak. Senang masak ni, tak hilang manis udang ni walaupun dah simpan lama cuma kulit dia macam lekat sikit.


Tapinya kan...sebenarnya berangan nak masak Sotong Paprik, Tomyam Udang dan Telur Dadar, hahahaha. Tak kesampaian angannya sebab macam penat nak siapkan bahan. Semalam cuaca panas berdenting di negara Johor ni ya. Memancor-mancor kat cermin kereta depan masa balik dan ditambah dengan jammed, sampai rumah pun dah letih. Mana nak jadinya tomyam dengan paprik??? Kahhhhh! 

Post a Comment

12Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. jjcm ke mana kak cuti TBC ni?dekat sini pun sama panas terik,Pia balik sekolah semalam mengadu sakit kepala.biasa hujan nak sambut CNY tapi tahun ni panas litlit

    ReplyDelete
  2. Tu diaaa…3 generasi udang Sk masak πŸ˜ƒ

    Kami la tu…dapat cuti sampai Isnin. InsyaAllah nak balik kampung.

    ReplyDelete
  3. kat kelantan kalau cuti umum jatuh hari sabtu ganti ke hari ahad. TBC ni bawak ganti ke isnin la sbb ahad tu mmg dah cuti. kalau cuti jatuh hari jumaat tak ganti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo.. kalau kat Kelantan dapat cuti ganti jika jatuh hari sabtu la ya. Kita kat Johor ni, kalau jatuh hari Jumaat barulah ada cuti ganti.

      Delete
  4. 2 ketul sotong tu celah gigi je tu

    ReplyDelete
  5. Cantik jew sotong dan udang duduk dalam mangkuk ye SK.

    ReplyDelete
  6. Sabar SA...SABAR...JANGANTENUNG LAMA2 UDANG TU...ko tengah puasa seafood ye...

    ReplyDelete
  7. Hahahahaha sotong 2 buah dimasak juga ya kak πŸ˜…. Tapi tak apalah ada teman udang kan. Saya penyuka udang sangaaat . Kalo ada itu, tak payah lah menu lainπŸ˜„

    ReplyDelete
  8. respectlah bab susun2 udang dalam plate tu

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!