CHEAT DAY ON FRIDAY

Assalamualaikum wbt 

JUMAAT.. hari cuti bagi Sk tetapi hari bekerja bagi Pak Inche. Dalam pada tak best kerana bercuti rehat pada hari yang berbeza, tapi kelebihannya, Jumaat adalah hari me time bagi Sk di mana bebas nak buat apa saja dari pagi sampai petang. Kalau hari Jumaat tu Pak Inche ada tugasan atau jemputan media di sebelah malam, maka sampai ke malamlah boleh berjimba-jimba, hahaha. 

Kalau jadilah, cuti kelepasan hujung minggu di Johor ni diseragamkan kembali pada Sabtu dan Ahad, dah tak adalah lagi me time di hari Jumaat. Tapi tak apa, selagi Allah swt bagi peluang, kita manafaatkan sahaja masa yang ada. Minta pada-Nya agar panjang umur dan diberi keafiaatan serta sejahtera selalu, Amiiinnn Ya Robbal Alamiiinnn.


Pagi ni Sk tak makan roti hijau Gardenia macam hari-hari lain tapi ajak Iman bersarapan di luar. Cadangnya nak makan Nasi Lemak Daun Pisang di sebuah cafe, tapi tutuplah pulak. Jadi, kami ke Restoran De' Ambang Ruby. Kedainya belakang rumah Sk jer, tapi taklah belakang betul-betul, lat tiga empat blok jugaklah tak silap. Tiap pagi masa nak pergi kerja, selalu nampak ramai yang singgah ke sini. Kedai ni dah buka lamaaaa sebenarnya sebelum pkp dan kami sekeluarga pernah juga makan di sini. Masa pkpb tu, sekejap buka sekejap tutup kedainya tapi nampaknya sekarang dah beroperasi dengan konsisten.


Patutlah ramai yang datang ke sini, pagi-pagi dah ada nasi campur dengan pelbagai pilihan lauk. Untuk sarapan, sa mee goreng, lontong goreng, macaroni goreng, roti canai dan pelbagai kuih talam yang siap dipek. Iman pilih Soto, Sk cari lontong tak ada, jadi Sk pilih Laksa Johor.


Laksa Johor tidak mengecewakan. Sk suka tekstur spaghetti-nya yang al dente. Kadang orang jual LJ ni, spaghetti direbus terlalu lama sampai hilang kekenyalannya. Kuahnya pun cukup rasa walaupun tidak pekat macam kita masak sendiri. (Yek elehhh.. bila masa ko masak LJ Sk oiiii???)


Soto kata Iman, okeylah. Cuma supnya tu kurang rasa rempah dan sambal kicap agak cair, tapi best sebab tak kedekut letak ayam. Masa taip entri ni, baru teringat, macam murahnya jumlah harga makanan dan minuman iaitu Nescafe O Panas dan Teh Ais, cuma RM15.50. Kalau kat bandar, mahu RM20 dahhh. Lain kali, boleh cuba beli lauk-pauk kat sini pulak, jimat tenaga nak masak, hahahaha.

Syukur selalu.

Post a Comment

7 Comments

  1. sedapnya, macam lapar balik tengok ni haha

    ReplyDelete
  2. Sedapnye soto. Mcm dah lama tak makan soto. Akak, kalau buat laksa johor jgn lupe panggil kite taw 🤣

    ReplyDelete
  3. Pergh.. kalau cuti serentak... me time takdak. Hahaha.. Bz berkepit.. kahh3.. Psst.. sedpa sedap menuu tuh

    ReplyDelete
  4. Nak ikut lepak sekali bolehkan SK? Nak rasa LJ heheheee.

    ReplyDelete
  5. telioq la laksa johor tu....mmmm pekat berlemak

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih