MAKAN MEE TARIK WARISAN ASLI

 Assalamualaikum wbt

TIDAK dapat dibayangkan, jika ura-ura untuk menyeragamkan semula Cuti Hujung Minggu di Johor kepada hari Sabtu dan Ahad. Sekiranya ia menjadi kenyataan, warga Johor terutama yang bekerja dalam sektor kerajaan atau separuh kerajaan, waktu bekerja setiap hari Isnin hingga Khamis adalah dari jam 8 pagi hingga 6 petang manakala pada hari Jumaat, waktu bekerja cuma 4 jam iaitu dari jam 8 pagi hingga 12 tengahari sahaja. Adoi, pukul 4 pun dah menggegel kepala lutut ni kat pejabat, nak tunggu sampai pukul 6??? Yassalammmm. Tapi.. bab balik jam 12 tu, yabedabedoooooo!


Dah berapa kali Iman ajak makan Mee Tarik. Dari minggu ke minggu, ada saja halnya. Minggu lepas, akhirnya kami berdua beranak ke cawangan Mee Tarik Warisan Asli di Paradigm Mall. Itu, pun hampir sahaja tak jadi sebenarnya, tapi gagah jugak ke sana walaupun sebelumnya kami ke Plaza Pelangi untuk menghantar servis laptop Iman. Selagi tak dapat, selagi tu asyik bercakap kan, jadi, jomlah kita! Keluar pun dah lewat jugak sebab masak dulu untuk makan malam dan pagi tu pun dah sarapan Laksa Johor dan Soto, kan. Jadi, memang dah kosong la restoran ni sebab waktu lunch dah habis.


Pertama kali datang di cawangan Paradigm Mall. Sebelum ni, pernah makan di cawangan Aeon Kulai dan Bandar Baru Uda. Cawangan BBU tu, dah tutup. Lama dah sebenarnya tak makan Mee Tarik ni. Sistem dia masih sama, bayar dahulu semasa membuat pesanan. Tapi, adik cashier tu kata, boleh aje kalau nak bayar lepas makan.. tak silap laaa. Macam biasa, la.. Iman yang buat pesanan, yang bayar, tetaplah emaknya, belum kerja lagi, kan. Hari tu, kat Kenduri Kahwin Haiza, bapak sedara dia (sepupu Sk) tanya, Iman bila lagi? Ishhhh.. belum habis belajar lagi... cepat-cepat Sk jawabkan. 


Dia ni, kalau nak sesuatu, maknanya dah kena racun Tik Tok. Hari-hari ya, hantar link Tik Tok tempat-tempat viral dan cafe viral. Kita layankan aje laaa selagi ada depan mata dan yang penting, fulusnyaaaa. Kalau yang melampau mahal tu, idoklerrrrr Sk nak melayannya.


Sebab kami duduk di ruangan dalam, tak dapatlah makan sambil tengok show chef tarik mee. Mulanya Iman dah duduk di sebelah luar, tapi tak selesa pulak, orang lalu lalang tengok kita tengah suap mee masuk mulut. Tu belum lagi spesies yang kepoh jenguk apa dalam pinggan orang tengah makan.


Kegemaran Sk setiap kali ke sini, Mee Tarik Goreng dengan Daging Lembu. Daging kedek.. tak macam dulu-dulu. Masakannya sedap, dulu Sk serik makan MTWA ni lepas kena yang tak sedap di cawangan BBU. Tu yang lama tak ke MTWA.


Iman kata, boleh tak nak order dumpling. Boleh, nakkk.. mak ko kaya banget ni. Terdapat tiga pilihan inti dumpling iaitu ayam, lembu dan kambing. Yang ada stok, lembu dan ayam, kami pilih lembu. Kulit dumpling tu homemade rasanya, tapi agak tebal, mujurlah tak liat. Sedap cicah dengan chilli oil tu. 


Mee Tarik Kambing Jintan, lebih kurang gitulah namanya. Yang ni, mee lebih kecil dari mee Sk, tarik banyak kali la kan, tu jadi kecik. Mee juga panjang tak putus-putus, hehe. Sk rasa, Mee Tarik Goreng lagi sedap. Punyalah banyak mee sampai mengah, jadi, Sk suruh Iman habiskan kambingnya ajelah.


Benarkan Mee Tarik Warisan Asli, paling best di Malaysia?? Tak tahulah, sebab Sk belum pernah lagi makan Mee Tarik jenama lain. 


Kenyang betul, lah makan Mee Tarik ni. Dumpling tak habis makan, bawa ke rumah nenek sebab Angah telefon suruh datang MAKAN DURIAN.

Post a Comment

5 Comments

  1. Sedap kan mee tarik..
    Saya pun suka sebab mee dia fresh dan ralit melihat depa tarik mee..

    Hadoiii kalau balik pukul 6 memang 🤮

    ReplyDelete
  2. Pernah sekali je makan di sini.. memang betul, tak selesa duduk luar tu, tak orang tak kita gak, duk jeling apa orang makan hahahahaha

    ReplyDelete
  3. da lama tak makan mee tarik ni..kat rumah ni, dak Ibah la gemor bebenar mee tarik ni ha..

    ReplyDelete
  4. Kita biasa juga makan mee tarik tapi di Tawau. Oleh kerana pembuat mee tarik ada bersebelahan kaunter, jadi kami bolehlah saksikan bagaimana mee tu ditarik-tarik.

    ReplyDelete
  5. Nampak mcm sedap mee tarik goreng tu.

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih