ANTARA SATA DAN PEPES

 Assalamualaikum wbt

SETELAH beberapa lama tak ke Pasar Malam Taman Tampoi Utama, Selasa lepas, Sk ke sana. Sorang-sorang jalan. Macam selalu, jika ke sana, Sk akan singgah beli cekodok. Selain tu, beli juga Puding Karamel, Puding Roti dan Ubi Rebus Sambal Tumis Ikan Masin di gerai yang sama. Kemudian, Sk ke Gerai Bakar-Bakar Daun ni.. hahaha.. tataw cemana nak definasikan. Abang ni jual pelbagai jenis makanan tradisional yang dibungkus dengan daun, kemudiannya dibakar. 


Terus teringat soalan Mim atau Kak MimDotCom dalam entri Mak Terlupa. Soalan Mim, "apa perbezaan sata dan pepes ye kak? x penah mkn pepes."

Dari soalan Mim, Sk agak, Mim pernah makan sata, tetapi tak pernah makan pepes.


Kalau tengok pada kedua-dua gambar atas ni, abang gerai ni labelkan nama makanan tu sebagai Sata Ikan dan Pepes Ayam. Bagi Sk, sebenarnya tak perlu pun tambah perkataan 'ikan' pada Sata atau 'ayam' pada Pepes kerana jika namanya Sata, bahan utamanya adalah ikan, manakala jika namanya Pepes, bahan utamanya ialah ayam sekaligus menjawab soalan Mim, itulah beza antara Sata dan Pepes. Sata berwarna putih manakala Pepes berwarna oren, mungkin penggunaan jenis cili yang berbeza juga. Kalau diberi pilihan, Sk lebih menggemari pepes dari sata lebih-lebih lagi jika pembuat pepes meletakkan sehelai daun selasih dalam balutan pepes tu, memang bangkit aroma dan keaslian rasa pepes.


Mintak adik (anak abang gerai) tu pepes, RM10. Lepas tu terfikir, apasal tamak no beli banyak-banyak. Sekali, masa berhenti di traffic light, tiga bungkus pepes Sk balun, hahaha. Puaslah makan pepes berulang-ulang si Iman dan emaknya.


Pulut Panggang panggilannya tapi jika di kampung Pak Inche, dipanggil Pulut Udang. Ada beza inti Pulut Panggang di daerah Johor Bahru dengan daerah-daerah lain. Contohnya, di Segamat, kawan Sk kata, mereka isikan inti sambal tumis. Sk juga pernah beli di Mersing, intinya isi ikan sahaja.


Otak-Otak, kini dah terkenal seantero Malaya, kan. Dulu, salah seorang bos Sk semasa di Berita Harian yang berasal dari Perak cerita, dalam banyak-banyak makanan di Johor ni, dia paling tak boleh nak makan, yang pertama Otak-Otak. Yang kedua, makan Goreng Pisang dengan Sambal Kicap, hehehe. Okeylah jugak tu, sebab dia datang Johor pun dah tak berapa muda. Ada orang tu, dah berhijrah ke Johor dari umur 20, sampai dah purbakala ni pun, tak reti makan tempe. Dia tataw tempe tu sedap ke??? Dengan anak dia sekali tak makan tempe, rugi.. rugi... hahahaha.

Post a Comment

18 Comments

  1. suka mkan semua tu panas2, kalau dahs ejuk mcm x lalu plak ehhehe

    ReplyDelete
  2. SA suka semua tu ha...selalu makan kat mana-mana medan ikan bakar, dapat sebakul otak- otak tu habis SAa kerjakan sorang...siap mintak tambah lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kat medan ikan bakar, kita tak nak makan ni nanti kenyang nak makan ikan bakar, hehe

      Delete
  3. satar sedap! pepes tu xpernah rs lg.. hihih..
    kat teganu pgl pulut panggang tu pulut lepe.. inti ikan.. sedapppp

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa.. samalah Ganu ngan Mersing kan, inti ikan. Pepes sedapppp.

      Delete
  4. Susah nak cari sata yg sedap kat sini....

    ReplyDelete
  5. Hehe, ada juga orang Johor yang tak makan tempe. Saya pun kenal orang perak yang tak makan durian dan tempoyak. Ish ish, rugi, rugi.. :D
    Baik. Saya baru faham beza antara sata dan pepes.

    ReplyDelete
  6. Baru tahu beza pepes dan saya. Teringin hendak cuba pepes.
    Rugilah tidak makan tempe. Suka sangat makan tempe goreng.

    ReplyDelete
  7. Pepes tu pertama kali makan waktu balik dari kursus kawen. Abah Ahnaff la yg ajo makannye 🤣. Sejak tu memang suka ngan pepes. Sebab ayam kann..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagi sedap kalau ada daun selasih dalam balutannya tu.

      Delete
  8. Dalam banyak-banyak tu, otak-otak yang paling PC suka kak.. hehehe.

    ReplyDelete
  9. Ooo ada pepes ayam rupanya. Ingatkan hanya ikan pepes saja. Masa kecik-kecik dulu emak kita selalu buat pepes ikan. Kita pulak baru tahu hari ini tentang kewujudan pepes ayam hihihii.

    ReplyDelete
  10. Sedapnyaaaa sata. Pepes pun sedap gak.

    ReplyDelete
  11. adoi.. sedapnya... otak² pun sodap jugak tu... kalau mkn kt sana mmg best... sementara tgu order sampai kita boleh mkn otak².. bilalah nk fly ni... anyway tq kak bg penerangan dan gambar yg menggiurkan... nnt nk try lah pepes... nyam nyam

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih