SELAMAT HARI JADI, ANGAH

 Assalamualaikum wbt

MASA musim durian.  

Abah ajak mak makan durian tepi jalan.  Bukan banyak pun sebiji kongsi berdua.  Dalam perjalanan balik tiba-tiba mak mabuk. Muntah-muntah tanpa henti.

Abah bawa mak pergi hospital.  Tak sakit kata doktor.  Arwah atok suruh mak balik kampung.  Berubat cara kampung. Macam-macam sakit katanya.  Ada yang kata tersampuk, ada yang kata terkena buatan orang.

Akhir sekali mak pergi berubat dengan pemandu kapal korek di Parit Raja.  Mak sampai-sampai aje pakcik tu dah senyum.  

"Berubat dengan pakcik tak susah nak.  Pakcik bagi air aje", katanya.

Usai membaca ke dalam air, pakcik senyum lagi sambil memandang mak.  

"Kau ni terkena buatan orang!" dengan senyuman.

Semua yang ada bingung. 

"Kalau buatan orang tu, siapa? Kenapa?" Soal abah bertalu-talu.

"Sabar nak, ada orang baru nak datang," kata pakcik lagi.

Mak, abah dan atok masih bingung.  

"Orang baru?" Tanya abah. Masih tak percaya.

9 bulan mak mabuk.  Seakan tiada lagi keindahan dunia, kata mak.  Tapi mak kuatkan semangat,  mak teruskan. 

Sehingga saat itu, jam 12.05 tengahari, 23 Jun 1974 bersamaan 3 Jamidilakhir 1394H lahirlah Angah.

Dipetik dari FB Angah. Itu sebabnya awak 'Hantu Durian', kan kan.


Gambar kenangan lebih 40 tahun lepas, semasa menghadiri parti hari jadi anak jiran. Dari kanan : Along, Ibu (Mak), yang tengah dan terpaling comel, Tuan Tanah Kedaung dan Angah (berbaju biru). Belakang kami tu, tak silap jiran yang kami datang jemputan hari jadi tu. 



Ya Allah di hari lahirku ini, andai ada kebaikan yang aku buat dan beroleh pahala daripadanya ku sedekahkan pahalanya buat kedua orang tuaku.  Sayangilah mereka berdua, payungilah mereka berdua dengan rahmatmu dan jauhilah mereka berdua dari siksa kubur dan siksa api neraka.  Aamiin aamiin ya rabbalàlamin......









Zulaikha dan lakonannya.


Cik Ani bawa kacang pool.


Red Velvet Secret Recipe.

Ibu adalah panggilan anak-anak dan anak-anak saudara.

Post a Comment

2 Comments

  1. Hebatnya SK olah plot cerita!
    Selamat hari jadi Angah yang manis.

    ReplyDelete
  2. Amboiii..kemain comel yang tengah n terpaling comel tu. Hihihi.
    Happy birthday angah 😊

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih