KETAM MASAK SAMBAL

 Assalamualaikum wbt

SUNYI sungguh kolej sejak semalam, mungkin sunyinya sepanjang minggu ini. Selepas minggu peperiksaan tamat minggu lepas, pelajar sudah dibenarkan pulang untuk bercuti selama seminggu. Ada yang bercuti terusssss.. hahaha.. maknanya dah tamatlah tu pengajian selama lebih dua tahun di sini disebabkan pandemik. Ramai ibubapa yang merungut kerana pengajian anak tertangguh. Ibubapa yang banyak komplen ni tak sedar ke puncanya, bukan kami sengaja nak tangguh. Kadang pening laaa nak jawab. Ada yang nak kait dengan Kucing Bertanduk laa.. apa laaa... lawak betul, hahaha.


Kisah selepas pulang kerja semalam, terus masak lauk Ketam Masak Sambal. Ni bukan pasal Mambang Rajin datang tapi terpaksa mendatangkan rajin bila Pak Inche nak makan. Jaga hati perut suamilah, katakan. Walaupun penat kerja, tahulah lepas periksa, banyak kerja surat-menyurat, tapi masak tetap masak. Pulak tu, stok cili kisar tak ada, jadi kena dua kali rajin, kisar cili dan bawang dulu sebelum boleh masak sambal.

Ketamnya Pak Inche beli hidup-hidup dari perahu nelayan yang baru berlabuh di Pendas. Menggelitik lagi ketamnya, seriau nak menangkap, kemudian mereka bagilah penyepit untuk pilih ketam. Ketam tak besar tapi isinya penuh. Pak Inche dah siap siang ketamnya, Sk perap sekejap dengan garam dan serbuk kunyit, goreng dulu sebelum dimasak sambal.


Tayang dari dalam periuk ajelah ya, sebab.. sajalah nak tunjuk, ni periuk baru, kahhhhh. Crofton Cast Iron French Pan ni, Sk beli secara pre-order sempena jualan tahunan Crofton Australia. Macam selalulah, pesan dari Personal Shopper jer dan sampai ke Malaysia bulan November tahun lepas. Tengok, dah enam bulan beli, baru guna, hahaha. Sambung cerita ketam sambal, Sk tumis cili dengan minyak gorengan ketam tu. Sama aje caranya macam masak Sambal Tumis Ayam atau Sambal Tumis Udang. Sk suka letak cuka sebab rasa sambal jadi lebih sedap. Tapi yang tak menahan tu, cilinya pedas beno, sampai pijor bibir. Iman kata, bibir dia dah jadik macam Angelina Jolie, sambil juihkan bibir, hahahaha.

Ketam Masak Sambal

Bahan-bahan :

4 - 5 ekor ketam dibersihkan, potong dua, perap dengan garam dan serbuk kunyit
Minyak masak secukupnya untuk menggoreng
beberapa hiris halia
2 sudu cuka
Garam dan gula
Daun ketumbar (optional)

Cara-cara :

1. Goreng ketam hingga masak

2. Tumis pes cili dan bawang guna minyak gorengan ketam tadi, masukkan halia, tumis hingga terbit minyak.

3. Masukkan garam dan gula secukup rasa serta cuka, kacau sebati, masukkan ketam. Gaul rata.

4. Renihkan sebentar, taburkan daun ketumbar (jika ada).

Post a Comment

4 Comments

  1. Nampak sedap yakmat tu 🦀 beraksi dalam CCIFP!

    ReplyDelete
  2. Letak cuka sambal lagi sedap ehh kak..nak try la bebila sok 😚

    ReplyDelete
  3. lama tk mkn menu ketam...jrg sgt masak menu ketam...biasa masak menu ketam telur masin

    ReplyDelete
  4. Wow, merah ang ang sambal ketam.
    Nice periuk. ^_^

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih