MENGOPI DI 7UJOH KOPI

 Assalamualaikum wbt

KHAMIS tiba lagi. Selain hari terakhir bulan Jun tahun 2022, hari ini juga merupakan hari terakhir bulan Zulkaedah 1443H. Esok, bermula 1 Zulhijjah 1443H. 10 hari lagi, kita akan menyambut Hari Raya Aidiladha atau Hari Raya Korban. Selepas meraikan Aidilfitri bersama keluarga belah mertua di Kuala Terengganu, nampaknya Aidiladha ini akan disambut bersama keluarga Sk pula. 


Kelmarin, Sk berkesempatan ke 7ujoh Kopi yang masih bau cat lagi di Taman Pulai Makmur, bersebelahan dengan Maneh By Momo yang pernah Sk kunjungi sebelum ini. Sesuai dengan namanya, tentulah 7ujoh Kopi juga seperti kedai-kedai kopi lain yang menawarkan pelbagai jenis kopi kepada pelanggannya. Datang berdua saja dengan Iman, masa ni Pak Inche bertugas perlawanan JDT menentang PJ City di Stadium Sultan Ibrahim.


Bagi Sk, menu kopi di sini tiada bezanya dengan menu di kebanyakan kedai kopi lain yang tumbuh macam cendawan lepas hujan. Tak teringat nak mencuba Kopi Desa iaitu signature coffee menu di sini, tapi yang depan ni Roti Johnny 'Dip' atau Roti John, haha. Sk sukalah Roti John yang simple macam ni daripada yang dipicit sos mayonis, sos cili dan sos keju di permukaan roti sampai meleleh-leleh tu. 'Dip' tu merujuk kepada sos pencicahnya.

Iman pesan Spanish Latte dan Sk yang mencari suatu kelainan tidak ketemu, hanya memilih Cappucino.


Sebenarnya agak hampa jugak bila menjejakkan kaki ke dalam cafe. Warna gelap yang menjadi latar dinding serta penggunaan lampu limpah menjadikan ruang restoran kelihatan suram dan gambar menjadi berbayang. Sakit kepala juga dibuatnya bila pandangan mata diganggu cahaya lampu limpah yang berwarna kuning. Mungkin masih ada kecelaruan dalam menerapkan konsep sebenar 7ujoh Kopi ni.


Tidak banyak pilihan makanan, cuma pelbagai jenis roti. Menu agak membosankanlah, lain jika anda sejenis tak kisah jika makan roti sahaja. Untuk santai-santai, borak-borak, tempat ni mungkin sesuai. Tapi tulah, Sk ni jenis minum cepat, sebab tak suka kopi sejuk. Kalau perut tengah lapar terlampau, cafe ini tak sesuai untuk anda.


Masih belum cukup kakitangan lagi. Siapa yang berminat nak jadi staf atau barista, bolehlah cuba nasib di 7ujoh Kopi, hehehe.

7UJOH KOPI 

 36, Jalan Pulai Makmur 5/1, 
Bandar Baru Kangkar Pulai, 81300 Johor Bahru, Johor

Waktu Perniagaan : 

Thursday 12–9pm
Friday 9am–9pm
Saturday 9am–9pm
Sunday 9am–10pm
Monday 12–9pm
Tuesday 12–9pm
Wednesday 12–9pm


Phone: 012-710 7009




Post a Comment

5 Comments

  1. ooo kedai baru beroperasi ye kak...! Saya pun ok je kalau bekfes makan roti ngan kopi je pun :)

    ReplyDelete
  2. Aaarrr...aaarlaahhh! Warna latarnya tu gelap dan suram. Kita suka makan ditempat terang.

    ReplyDelete
  3. Sama kita, SK. Kurang suka roti john yang bercheezy dan banyak sos. Comot bila makan.

    ReplyDelete
  4. Warna dan pencahayaan penting selain kualiti menu kan kak.. kadang orang pertama rasa tertarik dengan deco.. baru menu.. dan sebaliknya.

    ReplyDelete
  5. Acah- acah romantik kot...mcm gelap sgt la..nak amik gambar macam x cukup cahaya kan...

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih